شهردار بندرعباس، برنامه راهبردی مشخصی به شورا ارائه نداد

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: علی رغم پیگیری‌های متعدد در خصوص ارائه برنامه مدون برای اجرای طرح‌هایی که جناب نوبانی در ابتدای انتخاب به عنوان شهردار بیان کرده بودند، برنامه مشخصی به شورا ارائه نشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحمدرضا موسوی ظهر امروز_ یکشنبه، پنجم تیرماه_ در نطق پیش از دستور چهل و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با تبریک هفته قوه قضائیه و روز اصناف و گرامی داشت یاد و خاطره شهید بهشتی، اظهار کرد: شهید بهشتی در اصول تشکیلاتی می‌فرمایند شناسایی و کشف استعداد یعنی کشف عناصر مدیر، و به درد بخور که بتوانند پست‌های کلیدی و مؤثر را با لیاقت اداره کنند، گاه ما یک فرد متدین و خوبی را می‌گذاریم ولی چون توانایی‌اش ضعیف است اثر بدی می‌گذارد.

وی افزود: تذکر و نکاتی را که اعضای شورای شهر بندرعباس انجام می‌دهند یکی از ابزارهایی است که سلامت شورا را به شهروندان اطمینان می‌دهد، چرا که تذکر در خصوص مسائل شهری نشانه بیداری اعضای شورای شهر و آگاه بودن از مسائل متعددی است که در شهر می‌گذرد.

وی ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های متعدد در خصوص ارائه برنامه مدون برای اجرای طرح‌هایی که در ابتدای انتخاب جناب نوبانی به عنوان شهردار از سمت وی بیان شده بود، ایشان برنامه مشخصی را به شورا ارائه ندادند؛ به عنوان قانون و تکلیف ارائه برنامه عملیاتی ۵ ساله از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ برعهده شهرداری‌ها است ولی در برنامه‌های آقای نوبانی نشانه‌ای از عملکرد به این موضوع دیده نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: قرار بود در سرانه تاکسیرانی به ازای هر هزار نفر ۶ تاکسی در نظر گرفته شود. رسیدن سهم حمل و نقل شهری به عدد ۵۰ درصد برآورد شد و قرار بوده این مسیرها را طی کنیم و مشکلات زیرساختی حمل و نقل درواقع مرتفع شود.

موسوی خاطرنشان کرد: آمارها و ارقام امروز ما و مسیری که در حال طی کردن هستیم نشانگر آن است که به سمت رفع مشکلات نرفتیم؛ طبق برنامه استاندارد سازی معابر بنا باید به ۱۰۰ درصد معابر شهر می‌رسید اما برنامه‌ای در این خصوص ارائه نشده، همچنین در حوزه آموزش شهروندی ساعات آموزشی بالایی در نظر گرفته شده است و قرار بود سرانه زیرساخت‌های فرهنگی به ازای هر هزار نفر، ۲۵ متر مربع فضای فرهنگی لحاظ شود، سرانه فضای سبز نیز در پایان ۱۴۰۲ به ۱۸ متر باید برسد.

وی اضافه کرد: سرانه زیرساخت‌های مراکز ورزشی سرپوشیده در پایان برنامه ۱۴۰۲ به ازای هر شهروند دو دهم متر بوده، قرار بوده در سال ۱۴۰۱ هشت درصد کل بودجه و در ۱۴۰۲، ده درصد کل بودجه شهرداری را شامل شود. در حوزه منابع درآمدی پایدار نیز عددی بیش از ۳۵ درصد مورد نظر بود؛ در نظرسنجی و افکارسنجی موضوعی باید تا پایان ۱۴۰۲، دوازده مورد افکارسنجی انجام شود. این موضوعات، برنامه‌هایی است که تحت عنوان برنامه عملیاتی ۵ ساله راهبردی شهرداری، در اختیار شهردار و مجموعه‌اش قرار دارد.

موسوی تاکید کرد: این تذکر را یادآور شوم که با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ شهر بندرعباس مجدداً دچار چالش حمل و نقل شهری خواهد شد و اگر اکنون به فکر توزیع عادلانه سرانه شهری در حوزه حمل و نقل شهری نباشیم قطعاً شهروندان بندرعباس دچار مشکلات عدیده ای می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: اگر به درستی این سرانه‌ها تخصیص پیدا نکند در حوزه مطالعاتی و آبخیزداری شهری مجدداً در فصل زمستان دچار مشکلات عمده‌ای خواهیم شد. در حوزه مشکلات سرانه فضای سبز با توجه به روزهایی که در استان هرمزگان، متأسفانه هرروز شاهد زلزله‌های متعددی هستیم این واقعیت جدی را باید رعایت کنیم که کاربری عمومی برخی از فضاهای سبز ما در واقع جان پناه عمومی شهر است و اگر شورای شهر اصرار دارد سرانه فضای سبز در شهر بندرعباس گسترش پیدا کند به این دلیل است که با گسترش آن میزان ایمنی شهر افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به شروع کار ممیزی در شهرداری گفت: از شهردار خواهشمندیم نسبت به تقویت این مجموعه اقدام کند چرا که در این روزهایی که شهر بندرعباس در جاهای مختلف آن کاربری‌های متعددی در دل واحدهای مسکونی تحت عنوان عناوین تجاری، انبارهای غیرمجاز دپو و برخی از کالاها لحاظ شده، باعث می‌شود با این ممیزی مسیر بهتری را برای سلامت شهروندی طی کنیم.

موسوی در خصوص برنامه‌های فرهنگ شهروندی اضافه کرد: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس متولی فرهنگ شهروندی است، فرهنگ شهروندی یکی از خواسته‌های اصلی این شورا به عنوان شورایی که با پایبندی به اصول فرهنگی در نظر گرفته شده، محسوب می‌شود و قطعاً جز مسیرها و نیازهای اصلی مدیریت یک شهر است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به فرهنگ شهروندی موضوعی و مقطعی اشاره شده، اما به صورت قطعی و رسمی به عنوان یک رویه در نظر گرفته نشده است؛ من از مجموعه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس تقاضامندم با نگاه اصولی، کارشناسی و دقیق و با نگاه به موقعیت جغرافیایی شهر بندرعباس یعنی نگاه به اصالت فرهنگی محلات شهر بندرعباس، برنامه ریزی اساسی خودشان را در این زمینه پیاده سازی کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: قرار بوده مسکن و شهرسازی طرح تفصیلی شهر بندرعباس را به عنوان طرحی راهبردی برای گسترش شهر در اختیار شهروندان شهر قرار دهد؛ به عنوان نمایندگان شهر بندرعباس تقاضایی که از مجموعه مسکن و شهرسازی داریم پیگیری و نهایی شدن طرح تفصیلی بندرعباس است چرا که این طرح بعد از سی سال در کشمکش‌های طولانی هنوز در اختیار مجموعه‌های استانی و شهری قرار نگرفته و امیدواریم با برنامه ریزی هایی برای شهر بندرعباس و شهرداری فرصت‌های درآمدی را ایجاد کنیم که بتوان هم مشکلات شهرداری را حل کرد و هم با برنامه‌ریزی دقیق شرایطی را برای رشد و توسعه شهر بندرعباس فراهم کنیم تا که شهروندان در آن بهترین کیفیت زندگی را داشته باشند.

کد خبر 584263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.