اتحادیه اروپا از به حاشیه رفتن برجام راضی نیست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اتحادیه اروپا در راستای اهدافی که برای نظام منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در نظر گرفته بود از به حاشیه رفتن و از بین رفتن برجام چندان راضی نیست.

اردشیر ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران اظهار کرد: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در راستای اهدافی که برای نظام منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در نظر گرفته بود که یکی از بهترین و مهم‌ترین نتیجه آن برجام بود که با تلاش‌ها و پیگیری‌های گسترده اتحادیه اروپا و به ویژه مسئول سیاست خارجی و امنیتی مشترک آن به دست آمد از به حاشیه رفتن و از بین رفتن برجام چندان راضی نیست.

وی ادامه داد: تمام تلاش اتحادیه اروپا بر آن است که برجام را به همان صورت که در سال ۲۰۱۵ به نتیجه رسانده بود دوباره محقق کند و در مرحله بعدی برجام پلاس را به نتیجه برساند که همه این موارد بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ عملاً متوقف شده بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با روی کار آمدن جو بایدن تصور بر این بود که آمریکا می‌تواند در همان موضع قبل از دوران دونالد ترامپ قرار بگیرد و برای همین اتحادیه اروپا باز هم سعی کرد با وساطتی که از طریق نماینده سیاست خارجی مشترک خود انجام می‌دهد، این موضوع را به حالت قبل بازگرداند.

وی اضافه کرد: البته آن‌ها فراز و فرودهای مختلفی را پشت سر گذاشتند که بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به واسطه تغییراتی که می‌توانست رخ دهد و قابل پیش‌بینی هم بود این روند متوقف شد. این عوامل تنها مسائل داخلی ایران نبود و جنگ روسیه و اوکراین نیز یکی از مواردی بود که به روند احیای مجدد برجام ضربه زد.

ضیایی با بیان اینکه در حال حاضر اروپا نمی‌خواهد مهم‌ترین دستاورد دیپلماتیکی خود را از دست بدهد، خاطرنشان کرد: تحولات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین تبعاتی دارد که این تبعات می‌تواند مشکلاتی را برای اروپا و سایر نقاط به وجود بیاورد، از این‌رو احیای مجدد برجام تا حدودی بخشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اروپا را مرتفع خواهد کرد.

وی یادآور شد: برخلاف برخی از دیدگاه‌ها در ایالات متحده نظر اروپا درگیر کردن ایران به موضوعات مختلف است نه منزوی کردن و دور نگه داشتن ایران از اتفاقات.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، این سیاست همواره در اتحادیه اروپا پیگیری می‌شد که برای کنترل رفتارها، زیر نظر داشتن و تغییر رفتار ایران باید همواره این کشور را درگیر کنیم زیرا منزوی کردن و در تنگنا گذاشتن ایران مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی گفت: در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که همه تلاش اتحادیه اروپا بر این است که هر چه سریع‌تر بتواند فرآیند مذاکره را دوباره راه‌اندازی کند و با ارائه پیشنهاداتی به دو طرف اصلی ماجرا که ایران و آمریکا است شاید بتواند برجام را احیا کند که در این صورت بخشی از دغدغه‌هایشان مرتفع خواهد شد.

کد خبر 584138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.