۲۲ درصد از حوادث کار استان، در حوزه ساختمان است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: ۲۲ درصد از حوادث ارجاع شده به ادارات کار استان در سال ۱۴۰۰، حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان بوده که ۱۰ درصد آنها منجر به فوت شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، میثم مداحی در جمع دو هزار نفری کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان شهرضا با اشاره به فصل ششم قانون کار اظهار کرد: کلیه انجمن‌های صنفی و کانون‌های کارگری پس از تشکیل، با مراجعه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و طی مراحل قانونی عملاً دارای شناسنامه و هویت می‌شود.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی در زمره اقشار زحمت کش جامعه هستند، افزود: لازم است برای رفع مشکلات این صنف از کارگران که بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند، بیشتر توجه شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، کانون‌های خطر در این رشته را پیچیده، متعدد و متنوع برشمرد و گفت: غالباً به دلیل بروز "اعمال ناایمن" توسط نیروی کار و ایجاد "شرایط ناایمن" در محیط کار توسط کارفرما حوادث ناشی از کار در این حوزه رخ داده است.

مداحی ۲۲ درصد از حوادث به‌وقوع پیوسته ارجاع شده به ادارات کار استان در سال ۱۴۰۰ را حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان اعلام کرد و گفت: ۱۰ درصد از این حوادث منجر به فوت شده است.

وی حوادث ناشی از کار را دارای هزینه‌های متعدد دانست و گفت: حوادث ناشی از کار علاوه بر هزینه‌های مادی مستقیم به دلیل بروز فوت و جرح که در بعضی موارد موجب نقص عضو می‌شود، دارای هزینه‌های پنهان و غیر مادی برای کارگر، خانواده کارگر و دولت است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان برنامه‌ریزی برای کاهش آمار حوادث ناشی از کار را برای جامعه مهم تلقی کرد و ادامه داد: هرچند نمی‌توان به‌طور مطلق و کامل از بروز حوادث جلوگیری کرد ولی با اتخاذ تدابیر ایمنی در رعایت مقررات حفاظتی می‌توان تا حدود زیادی از میزان و شدت حوادث کاست.

مداحی نقش حوزه‌های فنی و حرفه‌ای، انجمن صنفی و انجمن صنفی مهندسان مشاور و ناظر را در کاهش این آمار مهم برشمرد و اظهار کرد: امید است با همکاری‌های چند جانبه شاهد کاهش آمار حوادث ناشی از کار در این حوزه باشیم.

وی شهرستان شهرضا را با جمعیتی نزدیک به ۱۶۵ هزار نفر و۱۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی مستحق امکانات ورزشی و رفاهی برای کارگران دانست و گفت: در سال ۸۸ مجوز احداث دو سالن ورزشی در این شهرستان صادر شده است که در صورت اختصاص زمین و صدور پروانه ساخت این اداره کل آمادگی ساخت این دو سالن را دارد.

به گزارش ایمنا، صنعت ساخت و ساز به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شود و حوادث ناشی از کار این حوزه از لحاظ فراوانی و شدت آسیب، آمار قابل ملاحظه‌ای را هر ساله به خود اختصاص می‌دهد و راهکارهای متعددی به منظور کنترل و پیشگیری از حوادث این بخش تاکنون ارائه شده است.

کد خبر 584090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.