آزادسازی مناطقی از هورالهویزه در سال ۶۴ چگونه محقق شد؟

چهارم تیرماه سالروز آغاز عملیات «قدس دو» توسط رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با هدف جلوگیری از احساس آرامش ارتش عراق در سال ۶۴ اجرا شد و طی آن ۱۵ کیلومتر مربع از منطقه هورالهویزه آزاد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در کتاب «سلسله عملیات قدس: تحرک در جبهه‌ها و جلوگیری از آرامش دشمن» به ماجرای اجرای عملیات «قدس دو» که چهارم تیرماه سال ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی هورالهویزه اجرا شد، اشاره شده است.

در این کتاب می‌خوانیم: «با توجه به تلاش نیروهای عراقی برای تأمین نقاط آسیب‌پذیر خود به‌ویژه در محور البیضه، لشکر ۲۵ کربلا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که عملیات قدس یک را در این منطقه اجرا کرد و مأموریت پدافند منطقه را به عهده داشت، عملیات دیگری با هدف جلوگیری از تک احتمالی دشمن و رفع نقاط ضعف خود در این منطقه و همچنین آسیب‌پذیری دشمن طرح‌ریزی کرد.

عملیات قدس دو با رمز «یا محمد رسول‌الله (ص)» ساعت دو بامداد روز چهارم تیرماه سال ۱۳۶۴ آغاز شد و رزمندگان لشکر ۲۵ کربلا به سمت مواضع عراقی‌ها حرکت کردند. در ساعات اولیه، غواصان پیشرو لشکر از آبراه اصلی عبور کردند. هدف آنها این بود که به محض رسیدن نیروهای احتیاط به موقعیت، به‌طرف دشمن تیراندازی و به باز کردن آبراه کمک کنند؛ اما به دلیل روشن شدن هوا، فرصت لازم برای پیشروی و الحاق با جناح راست به‌دست نیامد.

از طرفی، محور راست نیز تقریباً متکی به محور چپ بود، بنابراین به نیروها دستور عقب‌نشینی داده شد. پس از آن بلافاصله نیروها سازماندهی و توجیه شدند و در ساعت ۱۹ همین روز، به سمت مواضع پیش‌بینی‌شده حرکت کردند. قرار بود رأس ساعت ۲۱ درگیری شروع شود، اما یک قایق عراقی مجهز به تیربار و آرپی‌جی، راهکار محور راست را مسدود کرد و موجب شد عملیات در ساعت ۲۴ آغاز شود.

به محض شروع درگیری در محور سمت راست، قایق عراقی‌ها و کمین اول و در محور سمت چپ، پایگاه اول و سوم سقوط کردند. نیروهای پایگاه دوم عراق نیز بلافاصله با فشار رزمندگان حاضر در محور چپ تسلیم یا کشته شدند. در ادامه عملیات، رزمندگان محور راست و محور چپ با تلاش بیشتر دو پایگاه دیگر عراق را ساقط کردند و پس از الحاق، در دو آبراه مقابل به پیشروی ادامه دادند.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از اسیران، روی مواضع عراق، اجرای آتش شد که تعدادی از عراقی‌ها کشته یا زخمی شدند. عملیات الحاق و استقرار در آبراه‌ها و تأمین و امنیت منطقه نیز تا ساعت ۱:۳۰ هفتم تیرماه پایان یافت. در این عملیات یک تن از نیروهای خودی شهید و تعدادی مجروح شدند. طی اجرای عملیات قدس دو، ۱۵ کیلومتر از منطقه هورالهویزه آزاد شد.»

کد خبر 584006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.