دولت در حال تسویه بدهی‌های نجومی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، پنجم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت در حال تسویه بدهی‌های نجومی‌» نوشت: اصلاح اقتصادی اگر یک سال زودتر اتفاق می‌افتاد هزینه کمتر و اگر یک سال دیرتر اجرا می‌شد هزینه بیشتری برای کشور داشت.

برخلاف سالیان گذشته ۴۰ درصد از درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، همچنین ۵.۱۴ درصد به حساب وزارت نفت برای توسعه میادین نفتی واریز می‌شود، بنابراین ۴۵ درصد از پول نفت در اختیار دولت قرار می‌گیرد. دولت را با تورم ۶۰ درصدی ماهانه و کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم. تورم ناشی از اصلاح ارز ترجیحی ظرف مدت کوتاهی از بین می‌رود.

آیت‌الله رئیسی شب گذشته در ششمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم از ابتدای شروع دولت سیزدهم، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی، تورم ۶۰ درصدی ماهیانه، رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی در گذشته را از جمله دلایل اصلی دیگر تورم فعلی در اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: اگر وضعیت قبلی ادامه پیدا می‌کرد، شاهد تورم بسیار بالایی در کشور می‌بودیم. دولت ناگزیر به اجرای اصلاحات اقتصادی بود؛ چرا که این اصلاحات هم الزام قانون بود هم ضرورت شرایط کشور و جهان آن را ایجاب می‌کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تورم ارز ترجیحی به‌زودی از بین می‌رود، افزود: اجرای اصلاحات اقتصادی شرایط خاصی دارد که باید آن را بگذرانیم؛ شرایط تورمی ناشی از این اصلاحات پس از مدتی کنترل خواهد شد و به تصدیق اقتصاددان‌ها در زمان کوتاهی آثار آن از بین خواهد رفت. اما تورم ناشی از استقراض یا رشد پایه پولی است که تا سالیانی وجود خواهد داشت.

آیت‌الله رئیسی همچنین مدیریت نقدینگی را از طریق مدیریت نظام بانکی برشمرد و گفت: در سه ماه آخر ۱۴۰۰ سیر صعودی تورم به سیر نزولی تبدیل شد؛ به دلیل آن‌که دولت منابع و مصارف خود را کنترل کرد و این عملکرد، خود را در آمارها نشان داد که حاکی از موفقیت دولت در این زمینه است.

رئیس‌جمهور با اشاره به استمرار اقدامات دولت برای نظارت بر بازار و قیمت‌ها، تصریح کرد: اتحادیه‌های صنفی و بخش‌هایی که قیمت‌گذاری می‌کنند باید علت گران شدن هر کالایی را برای مردم توضیح بدهند. برای مثال، افزایش دستمزد، افزایش قیمت جهانی مواد اولیه و هر علت دیگری که به آن استناد می‌شود، در هر صورت باید برای مردم تشریح شود.

دولت در حال تسویه بدهی‌های نجومی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عدالت آموزشی با شهریه ۵۰ میلیونی!» نوشت: با اعلام رسمی سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش، شهریه‌های نجومی مدارس غیردولتی رسمیت یافت. بر این اساس حداکثر شهریه ثابت در مقطع ابتدایی ۲۵ میلیون تومان، در مقطع متوسطه اول ۳۳ میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم ۳۵ میلیون تومان است، مدارس اجازه دریافت مبلغ بیش از نرخ مصوب شده را برای شهریه ثابت ندارند. در عین حال مدارس می‌توانند ۳۸ درصد از این شهریه را نیز به عنوان شهریه فوق برنامه دریافت کنند که در مجموع به ۵۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر هزینه سرویس و غذا و لباس دانش‌آموزان جزو شهریه محسوب نمی‌شود و به عهده اولیاست. بر این اساس با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان دریافت شهریه‌های مدارس در مقطع حساس و پشت کنکوری متوسطه دوم بر مبنای اعلام رسمی آموزش و پرورش و به اضافه هزینه‌های غذا و سرویس رفت و آمد دانش‌آموزان دست‌کم حدود ۶۰، ۷۰ میلیون برای والدین آب می‌خورد.

این در حالی است که اغلب این مدارس به خصوص مدارس خاص‌تر، شهریه‌هایی به مراتب بالاتر از شهریه‌های اعلامی دارند و برای این هزینه‌تراشی‌ها هم مجوزهایی برای خودشان درست و به بهانه برگزاری اردوهای آموزشی شهریه‌هایی نجومی از والدین دریافت می‌کنند. پرداخت این شهریه‌های نجومی از سوی والدین اگر چه به امید موفقیت فرزندانشان در ماراتن رقابت بر سر رشته‌های خاص و دانشگاه‌های خاص پرداخت می‌شود، اما واقعیت این است که درصد ناچیزی از دانش‌آموزان شانس موفقیت در این رقابت را دارند و بقیه این بچه‌ها پس از پایان دوران تحصیل بی‌آنکه هیچ مهارتی داشته باشند، برای سال‌های بعد پشت کنکور رها می‌شوند!

دولت در حال تسویه بدهی‌های نجومی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت غرب به میز مذاکره‌» نوشت: روز گذشته ساختمان وزارت خارجه شاهد یکی از طولانی‌ترین مذاکرات دوجانبه در سال‌های اخیر بود و حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان به همراه جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای اولین بار به ایران سفر می‌کند، هرکدام در رأس یک هیئت عالی‌رتبه، بیش از چهار ساعت پشت درهای بسته گفت‌وگو کردند و نتیجه‌اش ازسرگیری مذاکراتی شد که ۱۰۰ روز است متوقف شده است و همگان این تصور را داشتند که دیگر شروع دوباره‌ای نخواهد داشت.

در عین حال بورل تاکید کرد مذاکرات آینده صرفاً در محدوده سوالات و اختلافات موجود میان ایران و آمریکا انجام می‌شود و از سرگیری مذاکرات نیز با موافقت ایران و آمریکا و با حضور هماهنگ کننده برجام یعنی اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. در همین زمینه وزیرخارجه کشورمان نیز در گفت‌وگوی کوتاهی با خراسان تصریح کرد، هنوز جزئیات مذاکرات از جمله روز دقیق آغاز آن مشخص نشده و گفت وگوهای فنی برای تعیین این جزئیات و ترکیب طرف مقابل مذاکره کننده همچنان ادامه دارد.

در پایان گفت‌وگوهای چهار ساعته امیرعبداللهیان و بورل که علی باقری، معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، رضا نجفی معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه، مرضیه افخم مشاور وزیر و مدیرکل زنان و حقوق بشر و انریکه مو را نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز حضور داشتند، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گفت‌وگوهای امروز با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی و مثبت بوده است، اظهار کرد: آقای بورل چندی پیش این موضوع را مطرح کرده بودند که چگونه می‌توانیم از بن بست به وجود آمده بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام خارج شویم و کار را دنبال کنیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که ایران از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوهای عزتمند و مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند.

دولت در حال تسویه بدهی‌های نجومی

کد خبر 583988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.