رفع معضلات اصفهان در انتظار توجه دولت

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آب مورد نیاز استان را نمی‌توان در شهر و داخل استان تامین کرد و این موضوع به طور حتم حمایت ملی می‌خواهد، گفت: این استان در گذشته با کمبود آب روبه‌رو نبود، اما با اقدامات نادرست دولت‌های گذشته این مشکلات به اصفهان تحمیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: اصفهان یا هر شهر و استان دیگری را نمی‌توان به صورت مطلق برخوردار یا غیربرخوردار دانست؛ این شهر ویژگی‌هایی دارد که ممکن است از جهاتی در کشور سرآمد باشد، اما در مقابل نقاط ضعف و چالش‌هایی نیز دارد که باعث می‌شود اصفهان از مسیر توسعه عقب بیفتد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان استان پهناوری در مرکز ایران است و ویژگی‌های جغرافیایی، معادن و صنایع خوبی دارد، گفت: اصفهان از جهت نیروی انسانی، نخبگان سیاسی، علمی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی استان توانمند است، اگر نگوییم برخوردار، کمبودهایی دارد و حادترین مشکل آن که حدود سه دهه است با آن دست و پنجه نرم می‌کند، پایدار نبودن جریان آب در زاینده‌رود است که تمام زیرساخت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکل آلودگی هوا و فرونشست در اصفهان، تصریح کرد: با این دیدگاه که اصفهان قابلیت‌هایی دارد منابعی را باید از آن دریغ و امکاناتی را از آن حذف کرد، تنها ظلم به آن است و طی سال‌های گذشته این نگاه تبعیض‌آمیز و غیرعادلانه نسبت به اصفهان وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر به عنوان یک اصفهانی یا یک مسئول می‌خواهیم امکانات و زیرساخت‌هایی برای استان و شهر اصفهان تأمین شود به معنی آن نیست که از جایی دیگر کاسته شود، اگر کشور ایران را یک پازل ببینیم، تمام استان‌ها و شهرها این پازل را تکمیل می‌کنند و هر کدام جایگاه ویژه خود را دارند.

نورصالحی با بیان اینکه در سه دهه گذشته با این پدیده مواجهه بودیم که دولت‌ها نگاه برخوردارانه و توانمندی فوق‌العاده‌ای نسبت به اصفهان داشته‌اند، اظهار کرد: بر این اساس هر امکانی می‌خواهد به سمت اصفهان بیاید نسبت به آن مضایقه می‌کنند و این را در کلام مسئولانی که در گذشته در استان‌های دیگر فعالیت می‌کردند و اکنون در استان اصفهان مسئول هستند می‌شنویم که به صراحت می‌گویند «فکر می‌کردیم اصفهان در اوج امکانات است، اما اکنون فهمیدیم نسبت به تشکیلاتی که خودمان در استان دیگر به عنوان استان محروم و کم‌برخوردار اداره می‌کردیم، محرومیت و کمبود امکانات اصفهان شدیدتر است.»

اصفهان مورد کم‌لطفی قرار گرفته است

وی ادامه داد: با نگاه برخورداری که وجود دارد به اصفهان ظلم شده یا برخورد عادلانه نشده است، در حالی که به تمام استان‌ها طبق نیازهایشان و نسبت به توان، ظرفیت و امکاناتشان باید توجه شود؛ اگر بگوییم اصفهان برخوردار است پس بعضی امکانات را از آن دریغ و نسبت به آن کم‌لطفی کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان ۵.۶ درصد جمعیت کشور را دارد، گفت: در جنگ تحمیلی ۱۰ درصد شهدا، ۱۰ درصد جانبازان، ۳۱ درصد اعزام‌ها از اصفهان بوده است؛ همچنین ۱۰ درصد نخبگان علمی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی کشور اصفهانی هستند.

وی با اشاره به اینکه با تمام محرومیت‌ها و نگاه‌های غیرعادلانه نزدیک به دو برابر نسبت به جمعیت‌مان دانش و علم تولید می‌کنیم، افزود: اگر فولاد مبارکه و ذوب‌آهن به اصفهان آمد، نمی‌گوییم حضورشان بد است، اما از جمعیت پنج میلیونی استان اصفهان بر اساس آمار رسمی ۱.۷ میلیون آن مهاجر داخلی و خارجی است، همچنین از دو میلیون نفر جمعیت اصفهان حدود ۵۰۰ هزار نفر مهاجر هستند که باید گفت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن چند هزار شغل ایجاد کرده و در مقابل ۲۵ تا ۳۵ درصد مهاجرت را به اصفهان افزایش داده است.

نورصالحی با اشاره به اینکه شرایط به‌گونه‌ای است که نخبه‌های اصفهانی به نقاط دیگر مهاجرت می‌کنند و در بخش غیرنخبگان مهاجرپذیر شدیم، تصریح کرد: آیا این برای شهر، استان و خطه‌ای که می‌تواند به بار دانشی، علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور کمک کند، ظلم نیست؟.

وی خاطرنشان کرد: اگر این جمعیت مهاجر که هم‌وطنمان هستند و قدم آنها بر چشم ما است به جمعیت استان افزوده نمی‌شد، مشکل آب نداشتیم چون جمعیتمان کفایت می‌کرد، همچنین با مشکلاتی همچون آلودگی هوا و فرونشست که ناشی از خشکی زاینده‌رود و استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی است، روبه‌رو نمی‌شدیم؛ این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان اگر تا ۱۰ سال آینده این فرایند ادامه یابد معلوم نیست چه بلایی بر سر اصفهان بیاید.

اصفهان جزو ۱۰ شهر تاریخی مهم دنیا است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان جزو ۱۰ شهر تاریخی مهم دنیا است، اظهار کرد: اصفهان در دنیا شناخته شده است، این سرمایه به اسم اصفهان نیست، بلکه برای ایران است، بنابراین امیدوارم این بلوغ فکری، سیاسی و فرهنگی در تمام کشور و مسئولان ایجاد شود که قدر هر سرزمین و خطه‌ای را به اندازه خودش بدانند. سال گذشته در کلان‌شهر اصفهان که از نظر جمعیت دومین شهر کشور محسوب می‌شود میان مردم بخشی از شهر با تانکر آب آشامیدنی و بهداشتی توزیع شد.

وی با تاکید بر اینکه طرح تونل کوهرنگ سه حدود ۲۳ سال پیش شروع شده و به اتمام رسیده است، گفت: در طول این ۲۳ سال احداث تونل تکمیل شده است، سد آن که باید قبل از تونل ایجاد می‌شد، هنوز احداث نشده است، در واقع سد باید زودتر ساخته می‌شد تا آب ذخیره شود، اما این مهم اتفاق نیفتاده است. در دولت سازندگی بعضی تخصیص‌ها از تونل کوهرنگ سه به یزد داده شده، در حالی که هنوز یک لیتر آب از کوهرنگ سه به استان اصفهان اختصاص داده نشده است.

نورصالحی ادامه داد: طبق قانون مدیریت منابع آب کشور نباید حتی یک لیتر جدید از زاینده‌رود تخصیص داده می‌شد، در حالی که این آب به صورت رسمی تخصیص داده شده است، از سویی سامانه دوم آب شرب اصفهان یک ریال تخصیص ملی نداشته است و بر تأمین آن از طریق منابع داخلی استان تکلیف کردند که انجام شود، در حالی که برای سامانه‌های موازی و مشابه آن در کشور بیش از نیاز تخصیص داده شده است.

وی تاکید کرد: شاهد اصفهان ستیزی هستیم که امیدوارم سفره آن جمع شود و در هیچ استانی شاهد این موضوع نباشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آب مورد نیاز استان را نمی‌توان در شهر و داخل استان تأمین کرد، به طور حتم حمایت ملی می‌خواهد، گفت: البته استان اصفهان در گذشته این مشکل را نداشته است، اما با اقدامات نادرست دولت‌های قبل این مشکلات به این استان تحمیل شد، در این راستا مشکلاتی همچون فرونشست به دلیل کاهش منابع زیرزمینی و آلودگی هوا به دلیل استقرار صنایعی که آلاینده هستند، به اصفهان تحمیل شده است.

لزوم تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران

وی با اشاره به اینکه مطالعات قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران حدود ۲۶ سال پیش آغاز و ۱۲ سال است به صورت رسمی در بودجه کشور لحاظ شده است، افزود: به تازگی مطرح شده که این پروژه ضرورتی ندارد به طوری که از مهر سال گذشته تاکنون تمدید ضمانت دولت ایران نسبت به فاینانس خارجی انجام نشده است، در حالی که میلیاردها تومان در طول مسیر برای فعالیت‌های عمرانی این پروژه هزینه شده است که این موارد ناشی از نبود بلوغ سیاسی است، لذا باید فرابخشی و فرامحلی به موضوعات نگاه شود.

نورصالحی با بیان اینکه به حمایت دولت نیاز داریم، خاطرنشان کرد: در سفر ریاست‌جمهوری به اصفهان بر خلاف آنکه برخی از اعضای دولت کم‌لطفی داشتند، اما رئیس‌جمهور بیانات و حمایت خوبی داشت و به صورت جدی روی مسئله آب و حتی اجرای قطار سریع‌السیر اصفهان تهران تاکید کرد؛ با اینکه فهرست مصوبات سفر هیئت دولت به اصفهان منتشر نشده است اما شنیده‌ایم، مصوبات خوب بوده است و امیدواریم بخشی از مشکلات اصفهان از این طریق رفع شود.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقا و توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنایع دستی، گفت: در بخش دانش‌بنیان باید از نخبگان حمایت کنیم تا از استان خارج نشوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم هم‌افزایی، همدلی و همکاری بین مسئولان استان، خاطرنشان کرد: این همراهی و همدلی را در بعضی استان‌های دیگر بیشتر می‌بینیم و به همین دلیل جایگاه آن‌ها نیز بهتر است؛ در واقع به حمایت یکدیگر نیاز داریم و اگر به یکدیگر کمک نکنیم و با هم همراه نباشیم مشکلاتمان تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه در اصفهان از گذشته با پدیده‌ای اجرای ۱۲۰ درصدی قانون روبه‌رو هستیم که به تشدید مشکلات شهر و استان منجر شده است، اظهار کرد: این در کشور مشهور است که اگر قانون مصوب در استانی ۶۰ درصد اجرا می‌شود در اصفهان ۱۲۰ درصد است که باعث می‌شود مدیران محتاط شوند و فعالان اقتصادی به فکر مهاجرت به مناطق دیگر کشور بیفتند؛ بنابراین می‌توانیم با حمایت از فعالان اقتصادی که بهترین آنها در اصفهان مستقر هستند و نگاه ملی دارند، به رشد و توسعه کشور و استان کمک کنیم؛ در واقع باید بازنگری در رفتارهایمان داشته باشیم تا اصفهان‌ستیزی کمتر شود.

ناامید کردن مردم و آینده را تیره و تار نشان دادن کار اشتباهی است

نورصالحی با بیان اینکه اگر از مشکلات گفته می‌شود باید امید را نیز در میان مردم ایجاد کنیم، گفت: رهبر انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) فرمودند «ناامید کردن مردم و آینده را تیره و تار نشان دادن کار اشتباهی است.» مطالبات و دغدغه‌هایمان را مطرح می‌کنیم تا به نتیجه‌ای مؤثر دست یابیم، این در حالی است که اصفهان همچنان سرزنده، سرحال، در حال پیشرفت و توسعه بوده است و خواهد بود و مسئولان عالی کشور به فکر اصفهان هستند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری یکی از رویکردهای مهم توسعه آینده اصفهان است، تصریح کرد: در این راستا در دوره ششم مدیریت شهری به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری تعرفه صدور پروانه ساخت هتل بر اساس آنچه سازمان میراث فرهنگی تأیید می‌کند، صفر شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حوزه دانش‌بنیان یکی از نشان‌ها و برندهای موفقیت کشور و اصفهان است، خاطرنشان کرد: در همین مدت کوتاه دو تفاهم‌نامه با شهرک علمی تحقیقاتی منعقد شد و به تازگی نیز شورای اسلامی شهر مصوبه‌ای داشت که شرکت‌های دانش‌بنیان مانند پزشکان، وکلا و مهندسان به فضای کاملاً تجاری نیاز نداشته باشند و بتوانند در سایر کاربری‌ها نیز مستقر شوند.

وی اضافه کرد: درصدد هستیم با همکاری مراجع ذی‌ربط از جمله شهرک علمی و تحقیقاتی لکه‌هایی را در اطراف اصفهان به استقرار صنایع دانش‌بنیان اختصاص دهیم. در گذشته شهری به نام شهر جدید شیخ بهایی جز مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قرار گرفته بود، از این‌رو به استاندار اصفهان پیشنهاد کردیم که این شهر برای استقرار کارخانه‌های مبتنی بر علم و فناوری و دانش‌بنیان اختصاص داده شود.

نورصالحی افزود: با توسعه صنایعی که آب‌بر و آلاینده نیستند، می‌توانیم نخبگان را جذب کنیم و در راستای توسعه بیشتر اصفهان گام برداریم.

کد خبر 583955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.