«سیاست خارجی متوازن» استراتژی دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در نظر دارد با جذب ۱۰ میلیون تن بار روسیه و ترانزیت آن تا پایان امسال، ترانزیت از کشور را به ۲۰ میلیون تن و درآمد آن را به ۲۰ میلیارد دلار برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌المللی در خصوص عملکرد دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است؛ سیاست خارجی متوازن و فعال دولت سیزدهم در حوزه‌های گوناگون امنیتی، اقتصادی، تجاری، سیاسی، بانکی و بندری به آرامی در حال جواب دادن است؛ این سیاست خارجی که با تاکید بر تعمیق و گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه، دوست و غیرمعاند به صورت متوازن و با تاکید بر محور اقتصاد اعلام شد، در طول قریب بر ۱۰ ماه گذشته با جدیت از جانب رئیس دولت و دستگاه سیاست خارجی دنبال شد و آخرین دستاورد آن پایان رؤیای ۲۲ ساله راه‌اندازی کریدور جهانی شمال_جنوب است.

فعالیت کریدورها و محورهای مهم کشور در سال‌های اخیر کاهش داشته است و آمار مربوط به ترانزیت کشور، این موضوع را مشخص می‌کند. ترانزیت در سال ۹۹ به کمترین میزان یعنی هفت میلیون تن رسید که در مقایسه با بیشترین ترانزیت در سال‌های ابتدایی دهه گذشته که معادل ۱۳ میلیون تن بود، حدود ۶ میلیون تن کاهش را نشان می‌دهد.

دولت سیزدهم در نظر دارد با جذب ۱۰ میلیون تن بار روسیه و ترانزیت آن تا پایان امسال، ترانزیت از کشور را به ۲۰ میلیون تن و درآمد آن را به ۲۰ میلیارد دلار برساند. کریدور دیگری که قرار است به‌زودی در ایران فعال و زیر بار ترافیک آزمایشی برود، کریدوری است که از قزاقستان-ترکمنستان-ایران به سمت ترکیه و اروپا می‌رود. این محور که شرقی-غربی است برای انتقال بار از چین به اروپا اهمیت زیادی دارد.

در روزهای اخیر، اقدامی مهم و راهبردی به صورت آزمایشی انجام شد که آن حمل بار از بندر سالینکا در بندر آستاراخان روسیه به بندری در هند بنام نهاوشوا است.

این محموله‌ها در گذشته به صورت موردی و مقطعی شکل گرفته بود اما با تلاش‌های تیم کشتیرانی ایران موفق شد به صورت سراسری و البته پایلوت سازوکاری را ایجاد کند که کانتینرها از روسیه به هند یا آسیای دور فقط با یک بارنامه سراسری حمل شود که این مهم دقیقاً هدف و روح اصلی راهگذر شمال–جنوب خواهد بود.

کاهش هزینه‌های حمل شامل هزینه بنادر و گمرک، کاهش مدت زمان ماندگاری کانتینرها، سرعت در تحویل کالا، حذف خطر صاحبان کالا در حمل داخلی کانتینر پر و خالی، سند حمل معتبر جهت مسائل حقوقی و جبران خسارت احتمالی، تسریع در عملیات بانکی و افزایش اعتبار تجاری از مزایای بارنامه سراسری است.

این محموله آغاز رونق ترانزیت خارجی در مسیر کریدور شمال-جنوب تلقی می‌شود، به نظر می‌رسد با هدف‌گذاری انجام شده از طرف سه کشور یاد شده، در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در حوزه ترانزیت کالا و درآمدزایی برای دولت‌های روسیه و ایران و هند خواهیم بود.

این اقدامات علاوه بر درآمدزایی ارزی، ایران را به عنوان مرکز ترانزیت منطقه مطرح می‌کند که علاوه بر افزایش قدرت اقتصادی در افزایش توان دیپلماتیک کشور نیز تأثیرگذار است؛ در واقع تأثیر و تأثر سیاست خارجی و دیپلماسی فعال و متوازن با راهبرد اقتصاد مقاومتی و خنثی‌کننده تحریم، در این طرحِ راهبردی کاملاً آشکار است.

کد خبر 583915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.