استفاده هنرمندانه از رسانه‌های نوین در جهاد تبیین

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که عموم مردم را درگیر خود کرده است، از موثرترین رسانه‌های موجود برای موضوع جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس است، به‌طوری‌که می‌توان با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود و با ارائه مطالب متقن موجب اثرگذاری و حضور فعال در این شبکه‌ها شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دفاع مقدس از جمله وقایعی است که آثار و برکات معنوی و فرهنگی آن دارای ابعاد فراوانی است و کشف زوایای پنهان و آشکار این گنج عظیم هم‌چنان نیازمند تلاش جهادگونه در شأن و منزلت آن است. یکی از ظرفیت‌های اشاعه فرهنگ دفاع مقدس و تبیین آن، استفاده از مقوله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجود است که می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تبیین و گسترش و نشر آن داشته باشد.

با ورود و توسعه فناوری‌های ارتباطی جدید در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به خصوص در زمینه اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است که غفلت از آن به منزله از دست دادن فرصت‌های طلایی است که دیگر تکرار نخواهد بود.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی برای شناخت بیشتر این موضوع به سراغ مهدی منتظری از رزمندگان دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و پژوهشگر دفاع مقدس رفتیم و گفت‌وگویی را با او که این روزها به تدریس درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها می‌پردازد، ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

توجه به بحث جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس چه ضرورتی دارد؟

دوران هشت‌ساله دفاع مقدس، یکی از مصادیقی است که دشمن در جنگ روایت‌ها روی آن متمرکز شده است، این دوران از افتخارآمیزترین دوران ایران اسلامی است، چرا که به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) واقعیت جنگ تحمیلی تنها به حمله یک کشور علیه کشوری دیگر خلاصه نمی‌شود، بلکه مسئله اصلی، تحمیل جنگ بین‌المللی علیه ملتی بود که از یک آرمان و حقیقت مقدس دفاع می‌کرد و دلیل آن هم به این مسئله بر می‌گشت که عارف‌ترین، معنوی‌ترین و محبوب‌ترین فرد در کشور یعنی امام راحل و عظیم‌الشأن (ره)، فرمانده این جنگ بود، از این رو حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بر ضرورت انعکاس حقایق دفاع مقدس تاکید می‌کنند که باید روحیه شجاعت، فداکاری، تضرع به درگاه الهی و روح مناعت در مقابل دیگران که از خصوصیات بارز ملت ایران است، باید انعکاس داده شود و هنرمندانی که بتوانند حقایق و ریزه‌کاری‌های میدان جنگ را به قلم هنرمندانه خود گزارش کنند، کار فوق‌العاده‌ای را انجام داده‌اند.

یکی از مباحثی که در موضوع جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس مطرح می‌شود، بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی است در این‌باره توضیح دهید؟

در برابر تهاجم همه‌جانبه به انقلاب، دفاع همه‌جانبه مطرح می‌شود و تعاریف مختلفی از دفاع همه‌جانبه از جمله آماده‌سازی و به‌کارگیری همه سرمایه‌های انسانی، امکانات مادی و معنوی به منظور پیش‌گیری و مقابله با هر نوع تهدید و تهاجم دشمنان خارجی و داخلی، صورت گرفته است که استفاده از ظرفیت فناوری‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی از مصادیق دفاع همه‌جانبه از دفاع مقدس است.

چرا باید از این ظرفیت استفاده شود؟

فراگیری سریع، قابلیت دسترسی دائم، فرامکانی و فرازمانی، جهانی بودن، اثربخشی بسیار زیاد و درگیر شدن اکثر حس‌های انسان در تعامل با آن از مهم‌ترین ویژگی فناوری‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی است، با استفاده از این فناوری‌ها می‌توان جمعیت گسترده‌ای از افراد در داخل یک جامعه یا مردم کشورهای دیگر را در عرصه بین‌المللی مخاطب خود قرار داد.

شبکه‌های اجتماعی، ماهیت بسیاری از مفاهیم و کارکردها را متحول کرده‌اند. این رسانه‌های نوین ارتباطی زمینه تشکیل شبکه‌ها و جنبش‌های اجتماعی مجازی را فراهم کرده‌اند، از این‌رو این رسانه‌ها می‌توانند در جهاد تبیین و به خصوص در حوزه تبیین دفاع مقدس ایفای نقش کنند.

چگونه می‌توان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس استفاده کرد؟

برای جهاد تبیین دفاع مقدس و ارائه حقایق آن دوران باید برای استفاده هنرمندانه از رسانه‌های نوین برنامه‌ریزی کرد، زیرا با استفاده هنرمندانه از شبکه‌های اجتماعی که به آسانی در دسترس عموم مردم قرار دارد، می‌توانیم این رسالت را به نحوه مطلوب‌تری انجام دهیم و قطعاً اثرگذاری آن دوچندان خواهد بود.

چه مباحثی را در این شبکه‌ها می‌توان به اشتراک گذاشت؟

انعکاس خاطرات دفاع مقدس، انتشار و تبیین وصیت‌نامه شهدا، تبیین سیره شهدا، دل‌نوشته‌های رزمندگان، شهدا، اسرا و جانبازان، تهیه کلیپ‌های مرتبط با دفاع مقدس، تبیین و نشر فیلم‌ها و تصاویر مرتبط با دفاع مقدس، انتشار و نشر زندگی‌نامه‌های فرماندهان، نشر و پخش تصاویر حماسی از دفاع مقدس از جمله مباحثی است که می‌توان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

کد خبر 583895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.