جهان با بحران بی‌سابقه گرسنگی مواجه است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، گرسنگی و سوءتغذیه گسترده را در قرن بیست و یکم غیرقابل قبول خواند و گفت: ما با یک بحران بی‌سابقه گرسنگی در جهان مواجه هستیم که تا اوکراین و روسیه راهی برای از سرگیری مناسب تجارت پیدا نکنند، راه حل مؤثری برای بحران وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، آنتونیو گوترش امروز جمعه به وقت محلی، اظهار کرد: در سال جاری خطر واقعی قحطی‌های متعدد وجود دارد و از وزرای شرکت‌کننده در نشست امنیت غذایی خواست تا گام‌های عملی برای ایجاد ثبات در بازار موادغذایی و کاهش نوسانات قیمت کالاها بردارند.

گوترش در این نشست که در برلین پایتخت آلمان در حال برگزاری است، در پیامی ویدئویی افزود: ما با یک بحران بی‌سابقه گرسنگی در جهان مواجه هستیم. جنگ در اوکراین مشکلاتی مانند اختلالات اقلیمی، همه‌گیری کرونا و بهبودی عمیقاً نابرابر که مدت‌ها در حال شکل‌گیری بوده‌اند را با یکدیگر ترکیب کرده است.

بیش از ۴۶۰ هزار نفر در سومالی، یمن و سودان جنوبی براساس طبقه‌بندی فاز امنیت غذایی یکپارچه (IPC) در شرایط قحطی هستند. این مقیاسی است که توسط آژانس‌های سازمان ملل، نهادهای منطقه‌ای و گروه‌های امدادی برای تعیین ناامنی غذایی استفاده می‌کنند. این مرحله قبل از اعلام قحطی در یک منطقه است.

براساس این مقیاس، میلیون‌ها نفر در ۳۴ کشور دیگر در آستانه قحطی هستند. گوترش درحالی که گرسنگی و سوءتغذیه گسترده را در قرن بیست و یکم غیرقابل قبول خواند، افزود: خطر واقعی اعلام قحطی‌های متعدد در سال ۲۰۲۲ وجود دارد و سال ۲۰۲۳ می‌تواند حتی بدتر باشد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: زمانی که اوکراین و روسیه که حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را تولید می‌کنند، راهی برای از سرگیری مناسب تجارت پیدا نکنند، راه حل مؤثری برای بحران وجود نخواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل پیش از این، در سخنانی در خصوص ناامنی غذایی در جهان گفت: ما شاهد افزایش گرسنگی جهانی بوده‌ایم که چندین دهه پیشرفت در این زمینه را معکوس کرده است. ۷۵۰ هزار نفر در اتیوپی، یمن، سودان جنوبی، سومالی و افغانستان با گرسنگی و مرگ مواجه هستند.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی، رویدادهای شدید آب و هوایی، درگیری‌ها و رکود اقتصادی برخی از عوامل افزایش ناامنی غذایی هستند، تصریح کرد: در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور یا منطقه با ناامنی غذایی مواجه بوده‌اند. ناامنی حاد غذایی به بالاترین حد خود رسیده است.

گوترش اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش برنامه جهانی غذا و سازمان غذا و کشاورزی، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن مراکز گرسنگی هستند. افغانستان و سومالی به تازگی به این فهرست نگران کننده اضافه شده‌اند. جمهوری دموکراتیک کنگو، هائیتی، منطقه ساحل، سودان و سوریه همچنان کشورهای بسیار نگران کننده از نظر امنیت غذایی هستند که در آنها شرایط بحرانی و رو به وخامت است.

براساس گزارش یونیسف، حدود ۱۳.۶ میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر جهان از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند. در کودکان خردسال، این یک وضعیت پزشکی اورژانسی است که در مقایسه با کودکان سالم ۱۱ برابر بیشتر خطر مرگ را به همراه دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 583876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.