افزایش چراغ خاموش نرخ سود/عملیات بازار باز کاهشی شد

شنیده‌ها می‌گویند نقدینگی در بازار بین بانکی رشد کرده و آمارها نشان می‌دهد نرخ سود بین بانکی در ادامه مسیر صعودی خود در هفته‌های گذشته به بالاترین سطح پنج ماهه رسیده است.

به گزارش ایمنا، روند نرخ سود بین بانکی در ایران صعودی شده و در کانال ۲۰.۷ درصد قرار گرفته است. مدیریت این نرخ همواره یکی از مواضع مهم بانک مرکزی در عملیات هفتگی است.

به طور کلی بانک مرکزی از فعالیت در بازار باز و بازار بین بانکی دو هدف بزرگ را در سر دارد. به گفته کارشناسان رفتار انقباضی و انبساطی این نهاد در بازار باز و بازار بین بانکی با هدف مدیریت نقدینگی بانک‌ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی در بازار انجام می‌شود.

این عده معتقدند درست آن است که این سیاست‌ها هردو در یک راستا قرار داشته باشد، اما آمارهای اخیر نشان از تمایز این سیاست‌ها در هفته اخیر داشته است. در این چارچوب مدافعان تغییر نرخ بهره تاکید دارند: تغییر این متغیر در سیاست پولی باید متناسب با تغییر نرخ تورم صورت گیرد و این ابزار در کوتاه‌مدت می‌تواند مورد استفاده سیاست‌گذار قرار گیرد.

بلافاصله پس از کاهشی شدن مسیر تورم می‌توان نرخ بهره را به شکل پله‌ای کاهش داد. موضوعی که در اقتصاد روسیه در شرایط جنگی و تحریم اتفاق افتاد و در نهایت نرخ تورم این کشور در مسیر نزولی قرار گرفت. بنابراین تغییر در سیاست پولی می‌تواند در کوتاه‌مدت صورت گیرد و پس از کاهش نرخ تورم، از شدت سیاست‌های انقباضی کاسته و فرصت برای بهبود تولید مهیا شود.

بازار باز

کاهش عملیات بازار باز و رشد نرخ سود بازار باز

بنا به گزارش اکوایران، عملیات هفتگی بازار باز نشان می‌دهد در مقاطع هفت روزه در ماه‌های اخیر بانک مرکزی در این معاملات اقدام به کاهش بسط نقدینگی در بانک‌ها کرده است.

سطح بسط عملیات در ابتدای امسال برابر با ۹۵ همت بوده که در انتها با ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهش به ۶۵ همت تنزل پیدا کرده است. جدا از هدف تنظیم نقدینگی بانک‌ها، مقصود مهم دیگر بانک مرکزی در این بازار آن است که بتواند نرخ سود را تنظیم کند. متغیری که طبق تعیین بانک مرکزی در کریدور ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار دارد و هدف این نهاد نگهداری این شاخص در مرز ۱۸ درصد بوده است.

هدفی که در هفته‌های اخیر حتی تا سقف ۲۰ درصد بالا رفت. اما نرخ منتشر شده در هفته چهارم خرداد ماه برابر با ۲۰.۶۸ درصد بوده که بالاترین میزان این شاخص حتی از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا کنون بوده است.

نرخ سود بازار باز نیز در این بازار روندی افزایشی داشته و در نهایت با ثبت ۱۹.۳ درصد رکوردزنی پنج ماهه کرده است. این رشد نرخ سود می‌تواند در نتیجه کاهش منابع در بازار بین بانکی باشد. اما شواهد نشانی از این کاهش ندارد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در این مدت واریزی دولت از محل‌های مختلف زیاده شده و در محل یارانه‌ها نیز حجم ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار شکل گرفته است. برخی کاهش عملیات بانک مرکزی در بازار را مرتبط با این رشد نقدینگی می‌دانند. اما اکنون سوال آنجاست که چطور نرخ سود در حالی که منابع بانک‌ها با کاهش چندانی مواجه نشده در حال افزایش است؟

ریشه‌یابی علت رشد نرخ سود در شرایط رشد نقدینگی

برخی کارشناسان معتقدند که در بازار بین بانکی و در بده بستان میان بانک‌ها با یکدیگر و بانک مرکزی برخی بانک‌ها در نقش بازار ساز بوده و معامله‌گر اولیه هستند. پیشتر، این نهادهای مالی از بانک مرکزی نقدینگی دریافت می‌کردند و با نرخ سودی که بانک مرکزی آن را معلوم می‌کرد با نهادهای مالی داد و ستد می‌کردند.

اکنون با رشد واریزی‌های دولت بانک مرکزی پرداختی خود به این نهادها را قطع کرده و این نهادهای بازار ساز نیز با نرخ سود مورد علاقه خود در بازار معامله می‌کنند اتفاقی که منجر شده تا نرخ سود بین بانکی با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل به ۲۰.۶۸ درصد برسد.

در واقع بانک مرکزی با چراغ خاموش از نرخ سود هدف ۱۸ درصدی فاصله گرفته است. این سیاست از منظر برخی کارشناسان البته قابل دفاع است چون نرخ سود در کوتاه مدت می‌تواند مانع سرایت تورم ناشی از شوک قیمتی به سایر بخش‌های اقتصاد کلان شود.

منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 583843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.