از همکاری با آقای خاص تا خونریزی مغزی!

مربی نام‌آشنای پرتغالی، هدایت تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان را برعهده گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از باشگاه فولادمبارکه سپاهان «خوزه مورایس» مربی ۵۶ ساله پرتغالی پس از حضور در اصفهان و دیدار از امکانات و زیرساخت‌های حرفه‌ای باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، با انجام مذاکرات فشرده با مدیرعامل و هیئت مدیره این باشگاه با عقد قراردادی سه ساله، هدایت تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان را برعهده گرفت.

به بهانه نشستن این مربی پرتغالی روی نیمکت فولاد مبارکه سپاهان، نگاهی به کارنامه کاری او می‌اندازیم.

دوران بازی

دوران بازی مورایس در اونیائو د لیریا در سال ۱۹۸۴ آغاز شد. او دو فصل در آنجا ماند و در سال ۱۹۸۶ به دراگونس رفت و به مدت دو سال در آنجا بازی کرد. دوره بعدی او در اتلتیکو تنها یک سال به طول انجامید. در سال ۱۹۹۰، او به صورت قرضی به پراینس رفت و سرانجام پس از فصل ۹۱–۱۹۹۰ در پنافیل بازنشسته شد.

از همکاری با آقای خاص تا خونریزی مغزی!

دوران مربیگری

شاید بتوان گفت مورایس به عنوان یک بازیکن هیچ‌گاه در سطح بین‌المللی ظاهر نشد و حتی به گرد پای خودش در دوران مربیگری نرسید. او که یک بازیکن در سطح فوتبال ملی پرتغال بود، توانست در قامت مربی با یکی از بزرگ‌ترین سرمربیان فوتبال، «ژوزه مورینیو» همکاری کند و با او به افتخارات ارزشمندی دست یابد.

مورایس کار خود را با تیم جوانان بنفیکا آغاز کرد و سپس به چند باشگاه دیگر مانند باشگاه سوئدی آسیریسکا، باشگاه تونس اسپرانس رفت و تجربه سرمربیگری تیم ملی یمن را نیز به دست آورد. سپس در در بیست‌وهفتم آوریل ۲۰۰۲، او مربی وستفالیا هرنه در دسته چهارم آلمان شد.

در ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۶، مورایس به عنوان سرمربی باشگاه الفیصلی عربستان سعودی انتخاب شد. او در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۶ پس از شکست پنج بر یک مقابل الاتحاد این باشگاه را ترک کرد و در سال ۲۰۱۴ به عنوان سرمربی جدید الشباب عربستان معرفی شد. او با شکست دادن النصر در ضربات پنالتی در اولین بازی خود به عنوان سرمربی الشباب، عنوان قهرمانی سوپرجام عربستان را به دست آورد.

در فصل ۲۰۱۴ مورایس یک سال از چلسی مرخصی گرفت تا سرمربی تیم الشباب عربستان سعودی شود و قبل از شروع فصل ۲۰۱۵ لیگ برتر به چلسی بازگشت. او در ادامه چندین بار دیگر به عنوان مربی و سرمربی در باشگاه‌های اوکراینی، کره‌ای و عربستانی انتخاب شد.

مورایس همکاری خود با مورینیو را در باشگاه پورتو آغاز کرد. او در سال ۲۰۰۳ به عنوان دستیار مورینیو انتخاب شد و در ۵۵ بازی کنار او روی نیمکت نشست. شش سال بعد در سال ۲۰۰۹ او و ژوزه یک بار دیگر به هم رسیدند و همکاری خود را در باشگاه اینتر آغاز کردند. این مربی پرتغالی در ۵۷ بازی دستیار مورینیو بود و سپس همکاری خود با آقای خاص را در باشگاه‌های رئال مادرید و چلسی ادامه داد. مورایس ۱۷۸ بار در رئال مادرید و ۵۷ بار در چلسی شانس حضور روی نیمکت را پیدا کرد.

اگرچه باشگاه چلسی پس از اخراج مورینیو از مورایس خواست تا کار خودش را در این تیم ادامه دهد، اما او به دلیل وفاداری‌اش نسبت به سرمربی پرتغالی، جمع لندنی‌ها را ترک کرد و پس از مذاکره ناموفق با سوانزی، به عنوان سرمربی آنتالیا اسپور منصوب شد.

از همکاری با آقای خاص تا خونریزی مغزی!

افتخارات

مربی پنجاه و شش ساله پرتغالی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ کره جنوبی با تیم چونبوک موتورز شد. او در سال ۲۰۱۹ جام حذفی را نیز بالای سر برد و دوگانه کسب کرد. وی در سال ۲۰۲۰ با الهلال قهرمان عربستان شد و قهرمانی جام حذفی عربستان را نیز در سال ۲۰۱۴ با تیم الشباب کسب کرد.

خونریزی مغزی

در سال ۲۰۰۶ دستیار سابق ژوزه مورینیو با تشخیص مشکوک خونریزی مغزی راهی بیمارستان شد. مورایس با وجود خونریزی جزئی در مغز و سردردهای شدید و گردن درد، یک هفته در بیمارستان بود و سپس مرخص شد. در آن زمان مورینیو پیامی برای مورایس ارسال کرده و برایش آرزوی سلامتی کرد.

پسامحرم با مورایس

بامداد جمعه بود که باشگاه سپاهان خبر از شروع همکاری خود را با خوزه مورایس اعلام کرد. مربی ۵۶ ساله پرتغالی پس از حضور در اصفهان و دیدار از امکانات و زیرساخت‌های حرفه‌ای باشگاه سپاهان، با انجام مذاکرات فشرده با مدیرعامل و هیئت مدیره این باشگاه با عقد قراردادی سه ساله هدایت تیم فوتبال فولاد مبارکه سپاهان را بر عهده گرفت. با وجود جدایی برخی ستاره‌ها از جمع زردپوشان اما باید دید این مربی در بازار نقل و انتقالات چه لیستی به باشگاه خواهد داد و وی که پس از محرم نویدکیا هدایت سپاهان را برعهده می‌گیرد چه عملکرد در فصل جدید لیگ خواهد داشت.

کد خبر 583785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.