شکستن فضای ناامیدی و سیاهی در کشور وظیفه اساتید است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جهاد تبیین را به معنای شکستن فضای ناامیدی و سیاهی در کشور دانست و گفت: این وظیفه استادان دانشگاه است. خدا برای هر قشری حجت و گواهی گذاشته و شهید چمران حجت اساتید در قیامت است، برهمین اساس باید به او اقتدا کنند و درس زندگی و بسیجی بودن را از او بیاموزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامعلی حداد عادل عصر امروز -پنج شنبه دوم تیرماه - در همایش بزرگداشت بسیج اساتید و گرامیداشت شهید چمران که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی شهید چمران همراه با عده‌ای از جوانان به جبهه رفت و عنوانی به نام جنگ‌های نامنظم ایجاد کرد که در روزگاری که ارتش و سپاه خود را پیدا نکرده بودند، چمران از تجربه آموزش‌های چریکی در فلسطین، مصر و لبنان برای دفاع از انقلاب استفاده کرد.

وی شهید چمران را فردی بسیار دوست داشتنی، خوش برخورد و گشاده‌رو توصیف کرد و ادامه داد: چمران وقتی به نیروهای انقلابی می‌رسید چنان با گشاده‌رویی برخورد می‌کرد که گویی سالهاست با فرد آشناست و تمام وجودش محبت و جاذبه بود تا اینکه سی‌ویکم خرداد ۱۳۶۰ به شهادت رسید و امروز ۴۱ سال از شهادت او می‌گذرد.

جنبه علمی برجسته شهید چمران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جنبه علمی شهید چمران، خاطرنشان کرد: چمران یک دانش‌آموز و دانشجوی درس‌خوان و بسیار موفق از خانواده‌ای ساکن جنوب شهر تهران بود و در حالی که به خانواده‌های سلطنه‌های تهران تعلق نداشت تا در مدرسه‌های طبقه ممتاز جامعه تحصیل کند اما به دلیل استعداد خود وارد ممتازترین دبیرستان تهران شد.

حداد عادل با اشاره به ادامه تحصیل شهید چمران در دانشکده فنی، افزود: ممتازترین استعدادها وارد این دانشکده می‌شدند که چمران در این مقطع نیز شاگرد اول این دانشکده بود و همین موضوع باعث شد به آمریکا اعزام شود، در دانشگاه برکلی که یکی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا بود و دکترای فیزیک گرفت و پایان نامه خود را در خصوص تحقیقات فیزیک پلاسما تنظیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت این رشته تحصیلی در ۶۰ سال قبل، گفت: کسی که در کارهای و عملی و فنی تا این اندازه موفق بود در دوران جنگ به جبهه رفت و موشک و جنگ افزار طراحی کرد حتی یکی از آثار او در دوران تحصیل در آمریکا ترجمه دعای کمیل از عربی به فارسی برای دانشجویان بود که نشان می‌دهد شهید چمران علم و عمل را همزمان داشت.

دگردیسی پروانه‌ای که به انقلاب پیوست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عضویت شهید چمران در جبهه ملی هنگام مبارزات جنبش ملی شدن صنعت نفت، تاکید کرد: شهید چمران به اعتبار سن خود که ۲۱ ساله بود، در نهضت ملی شدن صنعت نفت جزو دانشجویان مبارز بود سپس به دلیل اعتقادات دینی به نهضت آزادی نزدیک شد اما وقتی امام پرچم انقلاب را به دست گرفت در سطح جبهه ملی و نهضت آزادی نماند و به انقلاب پیوست.

حداد عادل این روند زندگی چمران را به پروانه‌ای تشبیه کرد که دوران دگردیسی طبیعی خود را طی کرد و گفت: پرواز این شهید در انقلاب اسلامی بود، زیرا متوجه شد در انقلاب اسلامی نکاتی وجود دارد که در دو جبهه دیگر نبود و چون صداقت داشت، این پله‌ها را طی کرد و به اقتضای زمان روز جبهه ملی با نهضت آزادی بوده اما در هیچ‌یک از آنها متوقف نشد.

نمونه‌ای برای سنجش دانشگاهیان

وی واژه شهید در قرآن را به معنای گواه و نمونه تعریف کرد و گفت: هر جماعتی الگو و نمونه‌ای دارند که خدا با آوردن آن را امت احتجاج می‌کند، در این انقلاب نیز در هر صنف، جماعت و قشری نمونه‌های دارند مانند سپهبد صیاد نمونه و الگوی ارتشی‌ها بود، در این راستا شهید چمران نیز الگوی دانشگاهیان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: شهید چمران از هر آنچه باید یک استاد داشته باشد، برخوردار بود اما هر چه داشت را در راه خدا گذاشت وقتی به انقلاب رسید، آمد و پاکباخته همه وجود و عشق و علاقه خود را فدای انقلاب کرد گویی خداوند مقدر کرد او سر راه انقلاب قرار بگیرد.

خودتان را با شهید چمران مقایسه کنید

حداد عادل به دانشگاهیان توصیه کرد خود را با متر شهید چمران اندازه کنند و تاکید کرد: نامگذاری شهادت چمران به عنوان بسیج اساتید انتخاب بسیار خوبی است و باید دانشگاهیان در معرفی این چهره به دانشگاهیان دیگر و دانشجویان تلاش کنند.

وی افزود: دانشجویی که به سال دوم نرسیده دنبال مهاجرت است یا استادی که سر کلاس دانشجو را از کار در کشور مأیوس و تشویق به مهاجرت می‌کند باید بداند که روزی که آمریکا زبان برای همه رؤیا بود، افرادی مانند شهید چمران به خارج از کشور رفتند و با اینکه با ماندن در این کشور می‌توانستند به چهره‌های بین‌المللی تبدیل شوند، کار چریکی و انقلابی را انتخاب کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شهید چمران را الگوی امروز دانشگاهیان معرفی کرد و ادامه داد: باید هر یک از ما محاسبه کنیم که چقدر با این الگو فاصله داریم و سعی کنیم آن را کم کنیم، میدان برای چمران شدن باز است زیرا امروز با وجود همه توطئه‌ها و فشارها از جمله جنگ تحمیلی انقلاب سرپاست و واقعیت آن در جهان احساس می‌شود.

حداد عادل با اشاره به تلاش دشمنان انقلاب، گفت: این موضوع تکلیف ما را دو چندان می‌کند به ویژه استاد دانشگاه که در جامعه به خودی خود از احترام ویژه بین افراد برخوردار است و همه مردم با دیده احترام آمیز به او نگاه می‌کنند، این موقعیت ممتاز را باید در خدمت مردم و کشور و انقلاب قرار دهیم.

وی با اشاره به نامگذاری‌های سال به ویژه در سال‌های اخیر، تصریح کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب بر دو موضوع حل مشکلات اقتصادی و کار فرهنگی است که مقام رهبری از جامعه دانشگاهی انتظار دارند در هر دو جبهه فعال باشند، پیام منتشر شده معظم له به مناسبت روز بسیج نیز به این مطلب اشاره داشت و موضوع اقتصاد و تولید دانش بنیان مطرح شد که باید شالوده آن در دانشگاه ریخته شده باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور استادان دانشگاه در جبهه جنگ اقتصادی را ضروری دانست و ادامه داد: این قشر با تولید دانش بنیان به اقتصاد کشور کمک کنند آن‌هم در روزگاری که دشمن فکر می‌کند با تحریم و مشکلات اقتصادی انقلاب را ناموفق کند، اساتید دانشگاه باید همه توان خود را در ایجاد اقتصاد دانش بنیان به کار گیرد و به کارهای درسی و پژوهشی جهتی دهند که به سود کشور باشد.

حداد عادل با اشاره به ایجاد جنگ ادراکی در فضای مجازی، گفت: مقابله با جنگ ادراکی نیازمند جهاد علمی و همچنین جهاد تبیین در دانشگاه است، به ویژه برای نسل جوانی که از همه سو در برابر بمباران فکری هستند.

وی تصریح کرد: در شرایطی که دشمن تلاش می‌کند نسبت به امام، دین و انقلاب بدبینی ایجاد کنند وظیفه اساتید دانشگاه این است که وارد جهاد تبیین شود، در این راستا وظیفه استادان دانشگاه در این کار از همه سنگین‌تر است باید در جهت و تبیینی فعال‌تر باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جهاد تبیین را به معنای شکستن فضای ناامیدی و سیاهی در کشور دانست و گفت: این وظیفه استادان دانشگاه است زیرا خدا برای هر قشری حجت و گواهی گذاشته و شهید چمران حجت اساتید در قیامت است، برهمی اساس باید به او اقتدا کنند و درس زندگی و بسیجی بودن را از او بیاموزند.

کد خبر 583747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.