جرگه‌های ادبی شهر اصفهان دست بچه‌های چپ بود

شهردار اصفهان گفت: در این شهر جرگه‌های ادبی دست بچه‌های چپ بود که با ورود مجموعه روایت‌خانه این انحصار شکسته و هنرمند و نویسنده انقلابی تربیت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا علی قاسم‌زاده، امروز_ دوم تیرماه_ در آئین رونمایی از دو کتاب «فکرش را نکن» و «پناهم باش»، اظهار کرد: برای خلق اثر هنری مقدماتی لازم است تا اثر هنری خلق شود، نخستین مقدمه یا زنجیره خلق اثر استعداد است، محال است فردی بی‌بهره از استعداد باشد و بتواند خلق اثر هنری کند.

وی با بیان اینکه دومین زنجیره خلق اثر، علاقه است، افزود: بسیاری از افراد استعداد هنری دارند، اما به دلیل مشغله‌های فراوان نتوانسته‌اند استعداد و علاقه خود را کشف کنند و در راستای آن قدم بردارند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: سومین زنجیره خلق یک اثر هنری احساس و عواطف است، نمی‌توان استعداد و علاقه داشت، اما بدون احساس و عواطف اقدام به خلق اثر هنری کرد؛ چهارمین زنجیره دانش است که در کنار استعداد، علاقه و احساس فرد هنرمند باید دانش آن کار را برای تولید یک اثر هنری داشته باشد.

قاسم‌زاده ادامه داد: دانش بعد نظری تولید اثر هنری است و آنچه که به عنوان زنجیره پنجم تولید اثر هنری مطرح می‌شود، مهارت است و در کنار آن انگیزش که زنجیره ششم تولید اثر هنری است، لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه انگیزش به دو بعد درونی و بیرونی تقسیم بندی می‌شود، تصریح کرد: بعد درونی انگیزش ارزشمندتر از بعد بیرونی است؛ اثر هنرمندی ارزشمند است که نه به دلیل انگیزش بیرونی همچون کسب رتبه برتر در جشنواره، بلکه با انگیزه درونی اقدام به خلق اثر کند.

شهردار اصفهان گفت: در کنار این شش عامل که زنجیره تولید یک اثر هنری را تشکیل می‌دهند، یک عامل مهم و حیاتی برای جاودانه و اثر بخش بودن یک اثر هنری لازم و ضروری است که آن چیزی جز فلسفه و جهان بینی خود هنرمند نیست.

قاسم‌زاده اضافه کرد: اگر بزرگانی همچون حافظ، سعدی و مولانا آثارشان در طول تاریخ ماندگار شد نه بخاطر این شش عامل بلکه بخاطر جهان بینی بالای این افراد بود به همین جهت می‌توان گمشده یا حلقه گمشده جهان هنر امروز فلسفه و جهان‌بینی است.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند مؤسسه فرهنگی «روایتخانه» در حوزه داستان نویسی شهر اصفهان، اظهار کرد: خدمات این مجموعه فرهنگی همچون قناتی است که سال‌های سال می‌توان از آن بهره برد. این مجموعه فرهنگی توانسته است درک درستی از جهان هستی را به افراد مجموعه خود که در زمینه داستان نویسی و نویسندگی فعالیت می‌کنند، فرا دهد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: هنرمندی که درک درستی از جهان هستی و جهان پیرامون خود نداشته باشد، ممکن است به ارزش‌های کشور، ملیت و قومیت خود خیانت کند همان طور که شاهد هستیم برخی از هنرمندان کشور ما بخاطر این نبود درک درست، چگونه به ارزش‌ها و باورهای یک ملت خیانت کردند.

قاسم‌زاده گفت: ویژگی مجموعه فرهنگی روایت‌خانه این است که نشان داد به دور از محیط کافی‌شاپ و فضای دود آلود، در محیطی معنوی، سالم و مهم‌تر از همه مذهبی، می‌توان هنرمند تربیت کرد.

وی اظهار کرد: بی‌پرده بگویم در این شهر جرگه‌های ادبی دست بچه‌های چپ بود و نماد ادبیات شهر اصفهان و جهان بینی‌ها با ما متفاوت بود، جهان‌بینی حوزه ادبیات شهر اصفهان مربوط به عالم ماده بود و اعتقادی به قبل و بعد در این جهان بینی وجود نداشت که با ورود مجموعه روایت خانه این انحصار شکسته شد و هنرمند و نویسنده انقلابی تربیت کرد.

کد خبر 583744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.