وام کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار

وام کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیازی به استعلام تسویه مالیاتی ندارد، راه‌اندازی دانشکده زن و خانواده در دانشگاه تهران، عزم دولت برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ازدواج پایدار باعث افزایش جمعیت می‌شود دربسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه معاونت بانوان نقش ستادی دارد، اظهار کرد: سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد قوانین را به نفع بانوان اصلاح کنیم و هر موردی که فکر می‌کنید در قسمت تسهیلات، حمایت‌های خاص به‌ویژه برای بانوان سرپرست خانوار یا خودسرپرست وجود دارد را به‌صورت کتبی ارائه دهید.

وی افزود: موضوع صندوق ضمانت تصویب‌شده و از ماه آینده اجرایی می‌شود و خانم‌های سرپرست از ماه آینده می‌توانند وام کارآفرینی تا سقف یک‌صد میلیون تومان دریافت کنند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بابیان اینکه مراحل مختلف حمایتی از بانوان سرپرست خانواده در دست اقدام وجود دارد، گفت: این دسته از بانوان هم می‌توانند نظرات خود را در این زمینه به ما منتقل کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیازی به استعلام تسویه مالیاتی ندارد

به گزارش سازمان مالیاتی کشور، در نامه داوود منظور به علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی آمده است: همان‌گونه که مستحضرید، بر اساس ماده (۱) ضوابط اجرایی تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم که توسط این سازمان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین گردیده است، اشخاص حقوقی در هنگام اخذ تسهیلات از مبلغ پنج میلیارد ریال و بالاتر و اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) در هنگام اخذ تسهیلات از مبلغ دو میلیارد ریال و بالاتر مشمول حکم تبصره (۱) ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم و ضوابط اجرایی آن است.

در نامه تصریح‌شده است: به‌قرار اطلاعات واصله، با توجه به افزایش سقف تسهیلات ازدواج، این تسهیلات نیز مشمول سقف مذکور در ماده (۱) ضوابط اجرایی فوق‌الذکر شده است. با عنایت به اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج صرفاً به‌منظور تشویق به ازدواج و تهیه لوازم اولیه زندگی مشترک و بدون توجه به فعالیت شغلی زوجین پرداخت می‌شود، لذا تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مشمول حکم تبصره یادشده نیست.

منظور افزود: طبق این نامه، با عنایت به توضیحات فوق، خواهشمند است به‌منظور تکریم ارباب‌رجوع و جلوگیری از مراجعات غیر ضرور دستور فرمائید از ارسال استعلام مالیاتی موصوف برای متقاضیان تسهیلات ازدواج، به این سازمان خودداری شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مشمول حکم تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم نیست و بانک‌ها از ارسال استعلام مالیاتی برای متقاضیان وام به سازمان مالیاتی خودداری کنند.

دانشکده زن و خانواده در دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به امضای سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه و انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور رسید.

مشارکت درراه‌اندازی دانشکده زن و خانواده در دانشگاه تهران، تعریف طرح‌های کاربردی و توسعه‌ای با محوریت قراردادهای پژوهش کاربردی، حمایت از ظرفیت‌های پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان دانشگاه تهران جهت طرح‌های کاربردی و فراهم کردن امکان بهره‌برداری از مراکز و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، مؤسسات و آزمایشگاه‌ها و استفاده از منابع علمی و کتابخانه‌های متعلق به طرفین ازجمله محورهای همکاری مشترک دانشگاه تهران و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است.

هم‌افزایی در توسعه دوره‌های آموزشی مهارت محور، همکاری و مشارکت در برگزاری دوره‌های کارآموزی، نشست‌های تخصصی و همایش‌های علمی؛ اجرای طرح‌های ارزش‌آفرین در راستای جوانی جمعیت، استفاده از ظرفیت فرصت مطالعاتی اعضای هیئت‌علمی با موضوعات مرتبط با پژوهش‌های موردنیاز معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و ایجاد بانک اطلاعاتی مسائل، مشکلات و توانمندی‌های زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است.

دولت سیزدهم عزم جدی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارد

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در سلسله نشست‌های بررسی وضعیت زن و خانواده تحت عنوان «زنی برای زمان» در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: برخی زنان سرپرست خانوار وضعیت مناسبی ندارند وزنان بد سرپرست وضعیت نامناسب‌تری دارند و برخی سرپرستان آن‌ها نه‌تنها از آنان حمایت نمی‌کنند که مشکلات آنان را دوچندان می‌کنند.

وی افزود: آمار غیررسمی حاکی از آن است که نزدیک به شش میلیون زن سرپرست خانوار داریم و این در حالی است که پیشتر و اوایل برنامه ششم این بانوان سه میلیون نفر بوده‌اند و در این مدت برخی زنان خودسرپرست هم به این افراد اضافه‌شده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بابیان اینکه رئیس‌جمهور مردمی همت جدی برای اجرای برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارد، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به عهده معاونت زنان و خانواده گذاشته‌شده که تا اواخر دولت دوازدهم چنین چیزی به سرانجام نرسید این برنامه باید در هیئت‌وزیران تصویب می‌شد و سپس به تصویب مجلس می‌رسید که در روزهای آخر از مجلس خواسته‌شده بود که نسبت به حذف مرحله آخر موافقت کند که مجلس چنین کاری نمی‌کند.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی طی چند ماه برنامه جامعی را تدوین و به هیئت دولت تقدیم کرد. در این برنامه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چهار مقوله آموزش، مشاوره، اشتغال و حمایت‌های رفاهی دیده‌شده و ۱۴ گام برای آن پیش‌بینی‌شده است. همچنین کارآفرینانی که زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار دهند، شناسایی کردیم و قرار است تا چهار سال این زنان را حمایت کنند و کار را دنبال می‌کنیم و تأکیدداریم که باید کارآفرین زن باشد.

خزعلی بابیان اینکه یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار نبود ضامن برای تسهیلات اشتغال‌زایی است، گفت: به همین منظور و برای ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در ستاد ملی زن و خانواده صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار با ۵۰ میلیارد تومان تودیع به تصویب رسید و قرار است این تسهیلات به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

ازدواج پایدار باعث افزایش جمعیت می‌شود

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در همایش ایران جوان و نخستین آئین تجلیل از مؤثران عرصه جمعیت، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارائه مشاوره چهار سال اول زندگی برای زوجین است. امیدوارم تمامی مؤثران جمعیت بر این مسئله متمرکز شوند.

وی ادامه داد: ما حمایت‌کنندگان از فعالان عرصه جمعیت که درراه شادابی ایران اسلامی تلاش کردند و با تمام وجود وارد این مسیر شدند، هستیم. همچنین فعالان مردمی عرصه جمعیت کنشگران حقیقی هستند و باید بر دو نکته تأکید کنند. اول آنکه بتوانیم سبک زندگی را آن‌گونه که شایسته ایران اسلامی است ترویج کنیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: در این سبک پرهیز از فردگرایی، فرهنگ برای دیگری زندگی کردن، برای دیگری از مصالح خود گذر کردن و غیره در جامعه رشد می‌کند و به‌تبع آن میزان ازدواج در جامعه افزایش پیدا می‌کند و فرزند آوری نیز در جامعه به ارزش تبدیل و جمعیت کشور از خطر حفظ می‌شود.

ارائه مشاوره حقوقی به زنان و خانواده‌های بی‌بضاعت در کلینیک حقوقی خانواده

مرضیه سرائیان، رئیس کمیسیون بانوان کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در آئین گشایش کلینیک تخصصی حقوقی خانواده: اظهار کرد: بنا بر آئین‌نامه کمیسیون بانوان کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، یکی از اهداف مهم این کمیسیون ارتقای دانش حقوقی و اجتماعی برای زنان است، به همین جهت این کمیسیون اقدام به تأسیس کلینیک تخصصی حقوقی خانواده کرد.

وی افزود: در مهرماه سال گذشته، پس از تلاش‌های کارگروه تخصصی و به همت کمیسیون بانوان کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای در راستای آموزش، ارتقا و ترویج حقوق خانواده و بانوان بین دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان و کانون وکلای دادگستری استان اصفهان منعقد شد.

رئیس کمیسیون بانوان کانون وکلای دادگستری استان اصفهان ادامه داد: از مهم‌ترین موضوعات این تفاهم‌نامه و اهداف راه‌اندازی کلینیک تخصصی حقوقی خانواده ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره حقوقی به زنان و خانواده‌های بی‌بضاعت بوده است.

وی اضافه کرد: در کلینیک تخصصی حقوقی خانواده در کنار خدمات رایگان روانشناسی و مشاوره حقوقی، کارگاه‌ها و جلسه‌های آموزشی باهدف ارتقای مهارت‌های زندگی و خودآگاهی حقوقی با حضور وکلا و روانشناسان بالینی برگزار می‌شود.

سرائیان گفت: این کلینیک مستقر در ساختمان فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، واقع در مجتمع امیرکبیر است که به‌عنوان اولین مرکز تخصصی حقوقی راه‌اندازی شده است و قرار است به‌زودی مراکز دیگری در شهر اصفهان با همکاری استانداری و شهرداری اصفهان تأسیس شود.

وی اظهار کرد: بی‌شک ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره‌های حقوقی به اقشار مختلف مردم به‌ویژه خانواده‌ها وزنان بی‌بضاعت می‌تواند نقش مهمی در حفظ کیان خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون خشونت علیه زنان داشته باشد.

کد خبر 583524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.