عملکرد مثبت دولت در مهار ویروس کرونا/ افزایش سرمایه اجتماعی با حضور میدانی دولتمردان

در حوزه سلامت و پیشگیری از شیوع زنجیره انتقال ویروس کرونا دولت سیزدهم به خوبی عمل کرد؛ حمایت از تولید واکسن داخلی، ساخت واکسن مشترک با کشورهای دیگر و خرید واکسن از کشورهای مختلف از اقدامات بارز و نقطه قوت دولت در بحث مقابله با این بیماری منحوس بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری کرونا اسفندماه ۹۸ در حالی در کشور شیوع پیدا کرد که در مرحله اول تعداد کثیری از مردم مبتلا شدند و جان باختند. از همان زمان نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های تولید واکسن روی ساخت واکسن برای مقابله با این بیماری منحوس متمرکز شدند.

بالاخره پس از گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا در کشور علاوه بر تولید واکسن‌های داخلی واکسن‌های خارجی از جمله سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا وارد کشور شد و در دسترس مردم قرار گرفت.

اکنون با تزریق واکسن به عموم آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا به حداقل رسیده است به گونه‌ای که پس از ۷۰۰ روز از شیوع این بیماری آمار فوتی‌های کرونا به صفر رسیده است.

در حال حاضر کنترل بیماری کرونا اقدامی به یادماندنی از سوی وزارت بهداشت و دولت مردمی بود که در این راستا شاهد تلاش بی‌وقفه دولت و کادر درمان بودیم. دولت سیزدهم از همان ابتدای کار همه تلاش خود را برای مهار بیماری کرونا در کشور به کار گرفت و موفقیت در مهار کرونا یک اقدام به یادماندنی شد.

ایران در بحث بیماری کرونا امروز به جایگاهی رسید که واکسن مورد نیاز خود را تولید می‌کند و حتی قادر به صادرات این محصول است. به دنبال اقدامات موفقیت‌آمیز دولت آیت‌الله رئیسی در مهار بیماری کرونا امروز شرایط کشور عادی و فعالیت‌ها از سر گرفته شده است.

طی ماه‌های ابتدایی تشکیل دولت سیزدهم، در خصوص مقابله با کرونا، واردات و تولیدات واکسن به خوبی عمل شد؛ همچنین دولتمردان در سفرهای استانی به صورت میدانی مطالبات مردم را شنیدند که به نظر می‌رسد در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در مهار کرونا و نقش دولت در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی با محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مدیریت دولت سیزدهم در راستای مهار کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بخش حوزه سلامت و پیشگیری از شیوع زنجیره انتقال ویروس کرونا دولت سیزدهم به خوبی عمل کرد. حمایت از تولید واکسن داخلی، ساخت واکسن مشترک با کشورهای دیگر و خرید واکسن از کشورهای مختلف از اقدامات بارز و نقطه قوت دولت در بحث مقابله با این بیماری منحوس بود.

با شیوع کرونا مردم به لحاظ مالی و فکری دغدغه خاطر داشتند و می‌دیدند که عزیزانشان از دست می‌روند و کاری انجام نمی‌شود؛ از این‌رو یک حالت روانی بر جامعه حاکم شده بود. دولت قبل هم در این زمینه اقدام لازمی انجام نداد و یکی از اقدامات برجسته دولت سیزدهم کنترل و مدیریت بیماری کرونا بود که به خوبی انجام شد.

خستگی کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران به حالت بغرنجی رفته بود که با مهار این بیماری نجات پیدا کردند و در اصل ملت نجات پیدا کرد، به هر حال این موضوع یکی از اقدامات بسیار خوب دولت سیزدهم بود که در دولت قبل شاهد آن نبودیم.

دولت قبل اذعان می‌کرد که واکسن در اختیار کشور ما قرار نمی‌دهند اما در دولت سیزدهم کار به خوبی صورت گرفت و در راستای تولید داخلی واکسن، ساخت واکسن مشترک با کشورهای دیگر و خرید واکسن از کشورهای مختلف به خوبی موفق شد.

تا چه میزان دولت سیزدهم در راستای تقویت اعتماد مردم موفق عمل کرده است؟

در همه کشورها برای دولت و حاکمیت سرمایه اجتماعی حائز اهمیت است، سرمایه اجتماعی در سایه میزان اعتمادی که مردم نسبت به حاکمیت و دولت دارند به دست می‌آید. وقتی مدیریت ضعیف و ناکارآمد باشد و دولت نتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد سرمایه اجتماعی آسیب می‌بیند.

به هر صورت برای حفظ سرمایه اجتماعی یا باید اقناع افکار عمومی نسبت به مطالبه‌ای که ملت دارند صورت بگیرد یا باید مطالبات بحق مردم برآورده شود.

یکی از مطالبات جدی مردم در حوزه تأمین واکسن بود که به خوبی صورت گرفت و دولت در این بخش موفق بود که در این راستا امید به آینده افزایش پیدا کرد و یاس و ناامیدی مردم نسبت به این بیماری و مشکلاتی که در کشور ایجاد کرده بود از بین رفت.

تبلیغات بیگانگان نیز در زمینه شیوع بیماری کرونا را بسیار شاهد بودیم به گونه‌ای که دولت را متهم به این می‌کردند که نمی‌تواند این بیماری را مدیریت کند اما کار به خوبی انجام گرفت و یقیناً در این بخش هم در حوزه اقناع‌سازی و هم در بخش پاسخ به مطالبات مردم بسیار موفق بود.

نقش میدانی سفرهای استانی رئیس‌جمهور در حضور بین مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند یکی از نیازهای جامعه روی کار آمدن دولت مردمی و بهره‌گیری از مردم و ظرفیت‌های مردمی بود از این رو سفارش رهبر معظم انقلاب به دولت این بود که به ظرفیت‌ها افزوده شود و مردم‌داری تداوم یابد.

دولت سیزدهم از ابتدا برنامه داشت که بدون تشریفات و بدون رعایت پروتکل‌های مرسوم در سطح استان‌ها حضور پیدا کند و با بررسی میدانی مشکلات هر استانی توسط تیم‌های از قبل تعیین شده مرتفع شود و جمع‌بندی کار در سفرهای استانی و دیدارهای مردمی اعلام شود که این اقدامات احساس آرامشی به مردم داد و مردم احساس کردند دولت در کنار آن‌ها است.

متأسفانه در گذشته ارتباط دولت با مردم بسیار ضعیف و کم بود اما ارتباط دولت با مردم در دولت فعلی قوت گرفت که نتایج بسیار مثبتی در ارتقای سرمایه اجتماعی کشور به دنبال داشته و خواهد داشت.

ارزیابی شما از تعامل دولت سیزدهم با مجلس شورای اسلامی طی یک سال گذشته چیست؟

مجلس و دولت سازوکارهای خاص خود را دارند، مجلس نهاد قانون‌گذار و نظارتی است و رأی مردم را دارد. دولت هم دستگاه اجرایی است و باید قوانین و برنامه‌های پنج ساله و قانون برنامه و بودجه را اجرا کند.

در قانون مشخص شده است که دستگاه نظارتی بر کار دولت نظارت کند و دولت هم کار اجرایی را به خوبی دنبال کند. اگر در چارچوب قانون حرکت کنیم کمتر دچار مشکل می‌شویم. یکی از مشکلاتی که دولت‌های قبل داشت این بود که اجرای قوانین در آن موضوعیتی نداشت.

اما اکنون می‌بینیم که در بخش‌های مختلف وضعیت بهتر شده است، نمی‌توان گفت وضعیت مطلوب شده چون بدنه دولت تحول جدی پیدا نکرده است. اگر این بخش به صورت جدی تحقق پیدا کند تعامل و ارتباط خوبی بین مجلس و دولت حکمفرما خواهد شد.

باید دولت لوایح خود را زودتر به مجلس ارائه دهد، اکنون طرح‌های قانونی توسط نمایندگان مجلس ارائه می‌شود اما جا دارد دولت این لوایح را به مجلس ارائه دهد، هرچه تبادل لایحه و پیشنهادات و کار کارشناسی بیشتر انجام شود نقطه قوت مجلس و دولت و به نفع مردم خواهد بود.

کد خبر 583359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.