رصد فاز نیمه روشن عطارد را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره تیر در زمان ظهور در آسمان صبح به سرعت درخشان خواهد شد، زیرا به‌تازگی از مقارنه داخلی خارج شده است و فاصله کمتری با زمین دارد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عطارد در این دوره از حضورش در آسمان، چهارشنبه _اول تیرماه_ ساعت ۱۵:۱۰ به فاز نیمه روشن خواهد رسید و با قدر منفی ۰.۱ در آسمان صبح خواهد درخشید. البته تا زمان طلوع آفتاب فقط ۱۷ درجه از افق فاصله می‌گیرد؛ بنابراین از دید ما زیاد پرنور نخواهد بود. سیاره تیر در زمان ظهور در آسمان صبح به سرعت درخشان خواهد شد زیرا به تازگی از مقارنه داخلی خارج شده و فاصله کمتری با زمین دارد. البته یافتن آن در این مرحله که در فاز هلال است و بسیار باریک، دشوار است؛ بنابراین در روزهای بعد از رسیدن به جدایی زاویه‌ای ۹۰ درجه با خورشید به طور قابل توجهی آسان‌تر از روزهای قبل قابل رصد خواهد بود.

وی ادامه داد: مدار عطارد نسبت به زمین به خورشید نزدیک‌تر است، به این معنی که همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و بیشتر اوقات قابل رصد نخواهد بود؛ اما هر بار که به بیشترین فاصله از خورشید می‌رسد، فقط برای چند هفته قابل مشاهده است، لحظاتی که به عنوان بیشترین کشیدگی شناخته می‌شود. این وضعیت تقریباً هر سه تا چهار ماه یک بار تکرار می‌شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان افزود: فاز عطارد بسته به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است؛ وقتی از بین زمین و خورشید عبور می‌کند سمتی که به رو به زمین است روشن نیست. وقتی در مدار خود در جهت مقابل زمین قرار می‌گیرد و از پشت خورشید عبور می‌کند، مانند ماه کامل کاملاً روشن به نظر می‌رسد. با این حال، در این زمان در دورترین فاصله خود با زمین قرار دارد؛ درواقع کم‌نورتر از زمان‌های دیگر است.

مقارنه ماه و مریخ

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: چهارشنبه _یکم تیر_ ماه در آسمان با جدایی زاویه‌ای ۵۶ دقیقه قوسی از سمت جنوب مریخ عبور می‌کند. این پدیده از مختصات رصدخانه لارستان، حوالی ساعت ۰۱:۵۵ در آسمان قابل رصد خواهد بود. سپس زمانی که اجرام به ارتفاع ۴۸ درجه از افق جنوب شرقی برسند، ساعت ۰۵:۳۹ در روشنایی آسمان سپیده دم محو می‌شوند. قدر ماه منفی ۱۱.۴ و مریخ ۰.۵ خواهد بود و هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ این دو جرم در یک میدان دید قابل مشاهده نیستند، البته به کمک یک دوربین دوچشمی هم می‌توانید این پدیده جذاب را رصد کنید.

کد خبر 583307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.