حوادث طبیعی عامل بر هم خوردن تعادل شهری

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس از وقوع زلزله به سبب آثار فردی و اجتماعی گوناگون مانند خودکشی، نزاع و از هم گسیختگی سازمان و روابط اجتماعی و اختلال در نظم اجتماعی موضوع جامعه‌شناختی می‌شود، لذا لازم است از این نظر به آن پرداخته شود تا تعادل شهری محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد صادقی امروز -سه‌شنبه، سی‌ویکم خردادماه- در هفتادودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سال روز واقعه زلزله رودبار و منجیل، اظهار کرد: سی‌ویکم خردادماه مصادف با سال روز زلزله مهیب رودبار و منجیل است و در همین راستا تذکری ارائه خواهم کرد.

وی با بیان اینکه اگر چه زلزله در حیطه مباحث جامعه‌شناسی قرار ندارد، ادامه داد: بعد از وقوع زلزله به سبب آثار فردی و اجتماعی گوناگون مانند خودکشی، نزاع و از هم گسیختگی سازمان و روابط اجتماعی و اختلال در نظم اجتماعی موضوع جامعه‌شناختی می‌شود، لذا لازم است از این نظر به آن پرداخته شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: پیامدهای اجتماعی‌حوادث بزرگ مانند زلزله بر ساخته شدن آنومی، نابسامانی و بر هم خوردن تعادل اجتماعی تأثیرگذار است، به دلیل اینکه به هم خوردن الگوهای مرسوم، متعارف زندگی اجتماعی، فروپاشی نظام ساختارها، نهادهای اجتماعی و تطابق نداشتن شرایط با انتظارات و نیازهای به وجود آمده را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط اجتماعی است که دگرگونی‌ها و تغییراتی مانند فروپاشی، تقسیم کار اجتماعی، تخریب شبکه‌های مردمی، آسیب‌پذیری خانواده اتفاق می‌افتد.

صادقی با تاکید بر اینکه بحران می‌تواند در هر زمانی و برای هر شهری اتفاق بیفتد و در این شرایط شهروندان بسیار آسیب‌پذیر و نیازمند حمایت دیگران می‌شوند، گفت: ارائه خدمات مددکاری و روان‌شناختی و اقدامات حساب شده و تأثیرگذار در موضوع بازتوانی اجتماعی و اقتصادی توسط افراد آموزش دیده و حرفه‌ای هنگام بحران و پس از آن با هدف بازتوانی و توانمندسازی افراد و گروه‌های آسیب‌دیده نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: امروز مصادف است با زلزله مهیب رودبار و منجیل که حدود ۳۲ سال پیش رخ داد و منجر به مدفون شدن چندین روستا و فوت بیش از ۳۷ هزار نفر از هموطنان شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: می‌خواهم تذکر جدی به متولیان حوزه بحران در شهر تهران دهم که زلزله تنها امداد و نجات نیست، بلکه از پیش وقوع بحران باید فکر اساسی برای بازتوانی روحی، معنوی، اقتصادی و اجتماعی افراد آسیب‌دیده کرد تا در کمترین زمان ممکن شرایط اجتماع به حالت قبل و به شرایطی بهتر از گذشته بازگردد.

وی تصریح کرد: لازم است تا دستگاه‌های متولی مانند هلال احمر، بهزیستی، شهرداری تهران و وزارت بهداشت حتی نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) برنامه دقیق و جامعی برای شهروندان آسیب‌دیده از زلزله داشته باشند، همچنین شناسایی متخصصان و نخبگان مانند مددکاران اجتماعی و روانشناسان و آموزش آن‌ها و شبکه‌سازی برای حوادث و بحران‌های بزرگ امری ضروری است.

صادقی اضافه کرد: شناسایی مراکز تجمع افراد آسیب‌پذیر در بحران مانند مراکز نگهداری از سالمندان، کم‌توانان و کودکان اتفاق بیفتد و تمهیداتی برای رفع خطر، مقاوم‌سازی و آموزش افراد و کادر حاضر در این اماکن انجام شود، زمینه و زیرساخت لازم برای آموزش و سازماندهی تشکل‌های مردم نهاد در حوزه بازتوانی فراهم شود.

وی در خصوص ارائه راهکارها مؤثر در شرایط سخت و بحرانی، اظهار کرد: هدایت ظرفیت‌های خیران و مؤسسات خیریه به موضوع‌های حوزه بحران و طراحی نقشه و واگذاری امور به این مجموعه‌ها در زمان حوادث، آموزش و سازماندهی روحانیون جهت حضور در بحران‌ها با هدف تسلی‌بخشی به بازماندگان و برنامه‌ ریزی جهت حضور هنرمندان با هدف روحیه‌بخشی و سرگرمی از راهکارهای‌هایی است که در شرایط سخت باید انجام شود.

کد خبر 583256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.