بیماری وبا در منطقه کاشان مشاهده نشد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تاکنون موردی از بیماری‌ها عفونی واگیر و وبا در منطقه کاشان مشاهده نشده، اما رعایت نکاتی بهداشتی همچون استفاده از آب آشامیدنی سالم، سبزی و میوه‌جات ضدعفونی شده و پرهیز از غذای ناسالم ضروری است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وبا یک بیماری عفونی واگیردار است که به صورت بومی در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل از سال‌های قبل وجود داشته است.

وی افزود: خوشبختانه در سال جاری تاکنون، هیچ‌گونه مورد مثبت وبا در کاشان مشاهده نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت آماده پذیرش بیماران مشکوک (اسهال و استفراغ) هستند.

وی با اشاره به نحوه درمان این بیماری ادامه داد: درمان در اکثر مبتلایان با بستری شدن صورت می‌گیرد؛ از این رو تمام بیمارستان‌ها آماده پذیرش بیماران احتمالی هستند.

دلاوری گفت: شهروندان لازم است با رعایت نکاتی از قبیل استفاده از آب آشامیدنی بهداشتی، استفاده نکردن از آب‌های جاری، چشمه‌ها و قنات‌ها، استفاده از سبزی و میوه‌جات شسته و ضدعفونی شده، استفاده از غذای تازه و سالم و پرهیز از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های غیربهداشتی و نامعتبر از ابتلاء به وبا جلوگیری کنند.

وی افزود: مهم‌ترین راه‌های انتقال وبا، سبزی و آب آلوده است؛ سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی تغذیه می‌شود دارای بیشترین آلودگی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته است. امروزه وبا بیشتر در کشورهای جهان سوم به علت وضعیت ناسالم و آلودگی برخی آب‌های آشامیدنی دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: این باکتری در میوه‌ها، سبزیجات خام، آب‌های ساکن (راکد)، محصولات دریایی و غذاهای آلوده وجود دارد. در دوره این بیماری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه باید خودداری کرد.

دلاوری گفت: بیماران در صورت ابتلاء به موارد مشکوک حتماً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند و از درمان خودسرانه بپرهیزند.

کد خبر 583191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.