ماجرای برکناری شهردار کرج چه بود؟

شهردار کرج بعد از ۱۰ ماه فعالیت به دلیل کارآمد نبودن اقداماتش استیضاح و در نهایت برکنار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر کرج در مرکز استان البرز واقع شده است و ششمین مجموعه مدیریت شهری کرج شهریور ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد.

در ابتدای فعالیت شورای اسلامی شهر، مصطفی سعیدی سیرایی با اکثریت آرا به عنوان سرپرست شهرداری کرج انتخاب شد؛ از همان ابتدا اختلاف بر سر ماندن یا رفتن سعیدی سیرایی میان ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر مطرح بود؛ سرانجام طی جلسات پیدا و پنهان شورای ششم شهر کرج تصمیم گرفت تا وی را به عنوان گزینه نهایی به وزارت کشور معرفی کند.

پس از کش و قوس‌های بسیار بر سر انتخاب شهردار برای کلان‌شهر کرج، سرانجام سعیدی سیرایی موفق شد تاییدیه نشستن بر کرسی مدیریت شهری کرج را از آن خود کند.

اما این پایان ماجرا نبود پس از گذشت حدود ۱۰ ماه تنش‌ها میان شورای اسلامی شهر و شهرداری بالا گرفت و حدود دو ماه گذشته طرح سوال از سعیدی سیرایی کلید خورد و سرانجام به استیضاح رسید.

استیضاح شهردار کرج به دلایلی نامعلوم با تأخیر مواجه بود، اما سرانجام یک شنبه ۲۹ خرداد ماه استیضاح مصطفی سعیدی سیرایی در شورای اسلامی شهر انجام و منوچهر غفاری که پیش‌تر به عنوان مدیر منطقه شش شهرداری بود به عنوان سرپرست شهرداری کرج انتخاب شد.

اعضای شورای اسلامی شهر کرج سرانجام پس از چند ماه نشست علنی و غیرعلنی به گمانه‌زنی‌ها در خصوص استیضاح شهردار پایان دادند و با ۱۱ رأی موافق از مجموع ۱۳ رأی ادامه مسئولیت مدیریت شهری کلانشهر کرج را از سعیدی سیرایی سلب کردند.

تنها دو عضو شورای اسلامی شهر کرج در مخالفت با استیضاح شهردار به ماندن وی در مسئولیتش رأی دادند.

برخی موافقان استیضاح شهردار کرج ناتوانی وی در اجرای پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و انتصاب مدیران ناکارآمد را علت مخالفت خود با ادامه کار شهردار دانستند، البته شهردار کرج در جلسه استیضاح به دفاع از عملکرد خود در مدت مسئولیتش پرداخت.

برخی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر علت برکناری و عزل سعیدی سیرایی را ناتوانی وی در انجام پروژه‌های عمرانی و اجرای مصوبات اعلام کردند؛ در نهایت سعید سیرایی در دفاع از عملکرد خود موفق نبود و نتوانست شورای ششم را قانع کند و اعضای شورای اسلامی شهر نیز در تصمیم خود تجدید نظر نکردند.

مصطفی سعیدی سیرایی شهردار کرج در نشست علنی شورای اسلامی شهر کرج با ۱۱ رأی از مجموع ۱۳ رأی اعضای شورای اسلامی شهر از مسئولیت خود عزل شد.

همچنین پس از استیضاح شهردار کرج، مخالفان وی در فضای مجازی مطالب و انتقادات تند و تیزی داشتند، اما در این بین محمد اسدی، عضو شورای شهر کرج که از موافقان سرسخت استیضاح شهردار سابق بود در فضای مجازی در پاسخ به این انتقادات نوشت؛ نباید خدمات مصطفی سعیدی سیرایی در طول مدیریت خود نادیده گرفته شود؛ وی خدمات ارزنده‌ای به شهر کرج داشته که قابل قدردانی است.

استیضاح حق قانونی شورای اسلامی شهر است

جواد چپردار، رئیس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص علت استیضاح و برکناری شهردار کرج به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر اعلام کردم که تذکر، سوال و استیضاح حق قانونی اعضای شورای اسلامی شهر است و این حقوق قانونی موجب پاسخگویی، پویایی و تقویت مدیریت شهری خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: با همراهی همکارانم در شورای اسلامی شهر کرج در تلاش هستیم به اندازه پتانسیل و مطالبات شهروندان این کلان‌شهر خدمت کنیم، اگر توانمندی مدیریت‌های شهرداری در اندازه مطالبات مردم و نیاز این کلانشهر باشد، می‌توان مسیر خدمات‌رسانی را با حمایت شورای اسلامی شهر به سرانجام رساند. حضور و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر با شهردار در افتتاح و بازدید از پروژه‌ها به دلیل روحیه جهادی، خدمت بی‌انقطاع و همگرایی با مدیریت شهری است، اما تحقق تکالیف نظارتی شورای اسلامی شهر در ارزیابی عملکرد شهردار منتخب مستمر، جدی و قانونی است و اگر جایی نیاز به تذکر، سوال یا حتی استیضاح باشد به وظایف قانونی خود با جدیت عمل خواهیم کرد.

دوران مدیریت‌ها می‌گذرد و آثار خدمات صادقانه خواهد ماند

رئیس شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان می‌کند: فرصت ماندن در مسند شورای اسلامی شهر یا مدیریت شهرداری اندک است، دوران مدیریت به سرعت می‌گذرد و آنچه می‌ماند آثار خدمات صادقانه است. باید به مطالبات به حق شهروندان پاسخ دهیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر شهردار پتانسیل و توانمندی پاسخ به مطالبات مردم را داشته باشد تا انتهای مسیر همراه وی هستیم و اگر جایی نیاز به تثبیت، استمرار یا تجدید نظر باشد بی‌تردید با تعقل، انصاف، صداقت و به دور از حواشی یا منفعت‌طلبی با اتکاء به آرای اعضای شورای اسلامی شهر به این مهم خواهیم پرداخت تا در نهایت مدیری کارآمد برای اداره شهر انتخاب شود.

دفاعیات شهردار کرج قانع‌کننده نبود

علی قاسم‌پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به برکناری شهردار و انتخاب سرپرست برای مدیریت شهری این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در پایان پنجاه و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج موضوع استیضاح شهردار کرج مطرح و دفاعیات یک ساعته شهردار شنیده شد، اما قانع‌کننده نبود.

وی ادامه می‌دهد: در این جلسه بعد از طی روال قانونی اعضای شورای اسلامی شهر کرج با ۱۱ رأی موافق و دو رأی مخالف با استیضاح مصطفی سعیدی سرایی شهردار کنونی کرج موافقت کردند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج اضافه می‌کند: در جلسه علنی که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، دو عضو شورای اسلامی شهر در مخالفت با استیضاح شهردار به ماندن وی در مسئولیتش رأی دادند.

وی با بیان اینکه شهردار کرج در این نشست به دفاع از عملکرد خود در مدت مسئولیتش پرداخت، خاطرنشان می‌کند: اعضای شورای اسلامی شهر از فعالیت ۱۰ ماهه مصطفی سعیدی سیرایی که در هفتم شهریورماه سال گذشته با کسب هشت رأی از مجموع ۱۳ رأی اعضای شورای اسلامی شهر کرج، به عنوان شهردار این شهر انتخاب شده بود، تقدیر کردند.

قاسم‌پور با اشاره به انتخاب سرپرست شهرداری کرج، می‌افزاید: در نهایت با اکثریت آرای اعضا، منوچهر غفاری به عنوان سرپرست شهرداری کرج انتخاب شد.

گزارش از: محنا عباسی، خبرنگار سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا

کد خبر 583153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 0
    چرا مصطفی سعیدی را که تو مدیریت شهر کرج ناتوان بوده به نمایندگی شورای اسلامی راه دادن وقتی میگه بی کفایت بوده باید رد صلاحیت می شد