اقدامات لازم برای شکایت از کارفرما+ نکات حقوقی

اگر قصد شکایت از کارفرمای خود را در اداره کار و امور اجتماعی دارید، آگاهی از قوانین کار کمک شایانی به شما می‌کند تا با آخرین تغییرات قانون کار آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شروع انقلاب صنعتی در کشور انگلستان در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن نوزدهم، نظام سرمایه‌داری مرحله کارگاه‌های دستی را پشت سر گذاشت و وارد مرحله صنعت ماشینی شد، گسترش روزافزون صنایع بزرگ به سبب بی‌کاری پیشه‌وران و کارگران روستایی گردید تا آنجا که کارگران روستایی به‌سوی شهرها هجوم آورده و در کارخانه‌ها و معادن مشغول به‌کار شدند. این کارگران به دلیل عدم وجود قوانین حمایتی مجبور بودند شرایط سخت و جان‌فرسا و دستورهای دشوار و ناروای کارفرمایان را گردن نهند.

همچنین به دلیل پایین بودن مزد، افراد مجبور بودند زنان و کودکان خود را نیز برای کار کردن به کارخانه ما بفرستند و ازآنجاکه در آغاز انقلاب صنعتی، لازم نبود که کارگر مهارت‌های خاصی داشته باشد. استفاده از کار زنان و کودکان مرسوم و متداول شد، ولی این امر برای وضع روحی و جسمی کارگران و خانواده‌های آنان پیامدهای ویرانگری داشت.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد کارگران در این زمان در وضعیت بدی قرار بگیرند وجود نظریه اصالت فرد بوده که بر اساس آن، اصل بر آزادی و حاکمیت اراده افراد بود و دولت‌ها حق هیچ‌گونه مداخله‌ای در روابط افراد را نخواهند داشت، در این نظریه، فرد اهمیت داشته و جامعه امری فرعی است، از دیدگاه مکتب اصالت فرد، هر فردی آزاد و مستقل و با افراد دیگر برابر است.

برابری افراد در مقابل قانون اقتضا دارد که هیچ نوع امتیازی به نفع طبقه خاصی برقرار نشود، از همین رو حتی وضع مقرراتی که از گروه‌های ضعیف جامعه حمایت کند، نابجاست و باید از آن خودداری کرد، مطابق دیدگاه پیروان این مکتب باید کارگر و کارفرما به‌تنهایی (بدون حمایت دولت با یک سازمان صنفی) با یکدیگر مذاکره کنند و چون فرض بر این است که دارای حقوق برابرند «آزادانه» روابط کار را تعیین‌کننده بر اساس این نظریه روابط اقتصادی بین افراد باید آزادانه و بدون دخالت دولت باشد.

مفهوم کارفرما

بر اساس ماده سه قانون کار، کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به‌حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند، مدیران و مسئولان و به‌طور عموم کلیه کسانی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند، نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می‌گیرند.

در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی کند و کارفرما آن را نپذیرد در قبال کارفرما ضامن است لذا برای بررسی رابطه میان آن دو درنهایت باید به این نتیجه رسید که آیا رابطه موجود، رابطه کارگری و کارفرمایی است یا خیر که در صورت وجود این رابطه، یک‌طرف، کارگر و طرف دیگر کارفرما خواهد بود. کارفرما، کسی است که سرمایه و وسایل کار را برای تولید کالا با ارائه خدمات در اختیار کارگر قرار داده و در مقابل این کار به وی مزد پرداخت می‌کند.

شکایت از کارفرما بابت حقوق

اگر شما برای شخصی کار می‌کنید که به‌عنوان کارفرما است و چند ماه هست که حقوق خود را دریافت نکرده‌اید می‌توانید با شکایت از کارفرما بابت حقوق، تمامی دستمزدهای خود را بگیرید. کارفرما موظف است حقوقی را که با شما طی کرده است پرداخت کند که این دارای نکاتی است که بهتر است جهت شکایت از کارفرما با یک وکیل اداره کار مشورت کنید.

شکایت از کارفرما بابت سنوات

سنوات به طور معمول یک ماه آخر دستمزد کارگر است که کارفرما باید آن را پرداخت کند و برخی از این سرباز می‌زنند که این قابل‌پیگیری است و شما می‌توانید به‌صورت کامل آن را از کارفرما خود دریافت کنید. گروه وکلای حقوقی حق‌گرا با توجه به تخصصی بودن کارها دارای وکیل اداره کار که ۱۰ سال در این زمینه تجربه دارد می‌تواند حق‌وحقوق خود را به‌صورت قانونی مطالبه کنید و برای شکایت از کارفرما بابت سنوات با یک وکیل متخصص صحبت کنید.

شکایت از کارفرما بابت بیمه

بیمه یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها مربوط به اداره کار است که به‌طور حتم باید کارفرما شمارا بیمه کند که اگر این کار را نکند به ضرر خودش است و علاوه بر پرداخت یکجا بیمه شما، جریمه نیز می‌شود که به نفع کارفرما است که کارگر و یا نیرو خود را بیمه کند. جهت داشتن سوال در مورد شکایت از کارفرما بابت بیمه می‌توانید از مشاوره حقوقی ما استفاده نمائید.

مفهوم کارگاه

به استناد ماده ۴ قانون کار کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده وی در آنجا کار می‌کند، از قبیل مؤسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی تجاری، تولیدی، اماکن عمومی و نمونه آن‌ها.

همچنین کلیه تأسیسات و اماکن متعلق به کارگاه از قبیل نمازخانه، ناهارخوری، تعاونی‌ها همچنین شیرخوارگاه، مهدکودک، درمانگاه، حمام، آموزشگاه حرفه‌ای، قرائت‌خانه، کلاس‌های سوادآموزی و سایر مراکز آموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران، ورزشگاه و وسایل ایاب و ذهاب و نظایر آن‌ها جز کارگاه محسوب می‌گردند.

به عنوان نمونه اگر کارگری متصدی حمام‌های موجود در یک معدن باشد این فرد، کارگر آن معدن محسوب می‌شود، زیرا حمام هم جز کارگاه معدن محسوب می‌گردند. همچنین مربی مهدکودک یک کارگاه بسته‌بندی، درصورتی‌که به دستور کارفرما یا نماینده وی این کار را انجام دهد و از وی مزد دریافت کند.

کارگر کارگاه بسته‌بندی محسوب می‌شود، زیرا مهد کودک جزئی از کارگاه محسوب می‌شود. البته همیشه کارگاه یک محل یا ساختمان است و ممکن است یک اتومبیل، کشتی یا هواپیما و غیره باشد، همچنین کارفرما لازم نیست مالک محل کارگاه باشد همین‌که کارفرما سرمایه اولیه ابزار کار و مواد اولیه و ماشین‌آلات را مهیا کند و از کارگر درخواست کار در مقابل مزد را بکند، کافی است.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

با توجه به اینکه شرایط کار در ایران به‌قدری بد است که افراد حاضر هستند بدون قرارداد کار انجام بدهند. برخی از کارفرمایان از این قضیه سوءاستفاده می‌کنند و بدون پرداخت کامل حق‌وحقوق و بیمه این افراد را استخدام می‌کنند.

حال بحث اینجا هست که آیا امکان دارد بدون داشتن قرارداد از کارفرما شکایت کرد یا خیر: بله شما این کار را می‌توانید انجام بدهید و باید به‌طور حتم سایر کارمندان یا کارگران شهادت بدهند که شما آنجا کار می‌کرده‌اید. همچنین می‌توانید از طرق پرینت حساب که پرداختی‌ها از سوی کارفرما برای شما بوده اثبات کنید.

شکایت کارگر از کارفرما

مطابق با قانون مطابق با قانون کار، کارگر دارای حقوقی است این حقوق سالانه توسط هیئت‌وزیران در اسفندماه هرسال تعیین می‌شود مطابق قانون هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل‌های تعیین‌شده توسط قانون دستمزد در هیچ دریافت دستمزد بیشتر از قانون و تصویب‌نامه هیئت‌وزیران مطابق توافق کارگر و کارفرما امکان‌پذیر است و نه مشکلی نخواهد داشت درصورتی‌که بین کارگر و کارفرما در مورد حداقل حقوق اختلافی حادث شود و کارگر نتواند دستمزدی بالاتر از آنچه که قانون تعیین کرده را اثبات کند.

صرف حداقل قانونی به او تعلق خواهد گرفت بر اساس قانون کار، کارگر شخصی است که دعوا در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از سهم سود مزد یا هر عنوان دیگری در مقابل درخواست کارفرما و به درخواست او کار می‌کند کارگر ممکن است تمام‌وقت یا پاره‌وقت باشند کارگر تمام‌وقت به کارگری گفته می‌شود که دارای ۴۴ ساعت کار در طول هفته است و کارگر نیمه‌وقت به هر کارگری گفته می‌شود که کمتر از مقدار تعیین‌شده یعنی ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند حقوق کارگر می‌تواند مطالبه کند عبارت‌اند از عیدی، پاداش سنوات ایام خدمت، حداقل دستمزد بن کارگری، حق مسکن، حق اولاد و بیمه مطابق، با قانون کارفرما موظف است کارگر را تحت هر شرایطی بیمه کند.

حتی اگر بگوید بیمه نمی‌خواهم یا اینکه بگوید به‌جای بیمه کردن پول بیمه را به من بده درصورتی‌که کارگر بخواهد شکایت خود را مطرح کند باید دادخواست خود را در اداره کار که عبارت است از اداره کار محل انجام کار تحویل کند و شکایت خود را ثبت کند و منتظر وقت رسیدگی تعیین‌شده باشد به‌طور حتم باید در جلسه رسیدگی تمامی اسناد و مدارکی را که به اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی می‌کند به همراه داشته باشند هر سند و مدرکی که بتواند اثبات کند رابطه کارگر و کارفرما را، موجب می‌شود کارگر مستحق دریافت حداقل‌های قانونی باشد این مدارک عبارت‌اند از بانکی دفترچه بیمه یا لیست بیمه برگه مرخصی و مأموریت یا هر چیز دیگری که اثبات‌کننده مورد باشد در موارد خاص ممکن است بازرسی در کار به تشخیص مرجع صالح انجام گیرد این بازرسی به‌منظور احراز وجود کارگر در محل کار انجام.

همان‌طور که کارگر یا کارمند می‌تواند بدون قرارداد از کارفرما شکایت کند پیمانکار نیز این امکان را دارد و باید ثابت کند که برای کارفرما کار می‌کرده است.

اقدامات لازم برای انجام شکایت از کارفرما

اول: شعبه بیمه‌گذار تأمین اجتماعی خود را پیدا کنید (مرکز بیمه تأمین اجتماعی شما ارتباط مستقیمی با اداره کار و امور اجتماعی دارد)، سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد.

دوم: به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع آن‌یک نامه برای شعبه بیمه‌گذارتان بگیرید (دریافت نامه خیلی مهم است)

سوم: نامه را بگیرید و به کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی که شما ازآنجا ثبت‌نام بیمه را انجام دادید بروید و مرحله‌به‌مرحله سوابق بیمه خود را جمع‌آوری کنید (در کل دو تا سه ساعت زمان می‌برد چون مراجعه‌کننده ممکن است زیاد باشد)

چهارم: سوابق را به اداره کار ببرید، واحد ارجاع بروید، فرم‌های دادخواست را دریافت کنید این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما، محل کار و دلایل تنظیم دادخواست را نمایش می‌دهد که شما در پایین آن علت دادخواست یا شرح دادخواست را می‌نویسید.

پنجم: اداره کارنامه‌ای را با توجه به دادخواست شما به‌عنوان نامه سازش می‌دهد و از شما می‌خواهد که آن را به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که به‌طورمعمول دو هفته زمان می‌برد تا برگزار شود، بدهید تا آن‌ها در جریان کار قرار بگیرند.

ششم: جلسه سازش در همان اداره کار انجام می‌شود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می‌کنند و اگر به نتیجه برسند، دامنه شکایت به پایان می‌رسد و اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه «تشخیص» می‌رسد.

هفتم: جلسه تشخیص به‌طورمعمول به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش صورت می‌گیرد، نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ می‌شود. در جلسه تشخیص رأی که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده‌اند به دو طرف ابلاغ می‌شود، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، به جلسه «حل اختلاف» پرونده ارجاع می‌شود.

هشتم: جلسه «حل اختلاف» آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح می‌کنند. سپس رأی نهایی صادر می‌شود.

نکات مهم برای شکایت از کارفرما:

۱- به‌طورمعمول سعی کنید با یک مدرک یا سند دادخواست شکایت را مطرح کنید مثلاً حقوق و پاداش – سنواتی که دریافت نکردید را به‌طور حتم با علت ذکر کنید.

۲- بخش اطلاعات در اداره کار شمارا در صورت نیاز به راهنمایی کمک خواهد کرد، همچنین در کارگزاری‌های بیمه تأمین اجتماعی بخش مشاوره برای ارباب‌رجوعان تعیین‌شده است.

۳- اگر با دلایل و اسناد معتبر دادخواست را تنظیم کنید ۱۰۰ درصد در محکمه پیروز خواهید بود و کارفرما چاره‌ای جز قبول رأی صادره اداره کار ندارد.

۴- در صورت سرباز زدن کارفرما هنگام اجرای حکم، شما می‌توانید نامه اجراییه را از واحد بایگانی اداره کار بگیرید و به شعبه قضائی که آن‌ها راهنمایی می‌کنند مراجعه و آن‌ها برای شما یک مأمور را برای گرفتن حقتان در اختیارتان قرار می‌دهند که البته در یک درصد مواقع کارفرمایی آنقدر مقاومت از خود نشان می‌دهد که بخواهد کار به مأمور قضایی برسد.

سوال شده است

مهم‌ترین شکایات مربوط به کارفرما چیست؟

شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

ازجمله حقوقی که به کارگر تعلق می‌گیرد. بیمه شدن وی است که کارفرما مکلف است به‌محض شروع به کار در پایان هرماه لیست بیمه را بر اساس میزان حقوق و تعرفه این‌که تعیین‌شده است به تأمین اجتماعی ارسال و در موازات آن مالیات را هم به دارایی بدهد و چنانچه کارفرما از انجام این تکلیف امتناع یا تعلل کند کارگر می‌تواند شکایت خود را برای برقراری بیمه تسلیم کند.

شکایت از کارفرما بابت اخراج

در رابطه با اخراج کارگران همواره تجربیات نشان داده است یا تعلل و قصور و تخلف و ناکارایی کارگران باعث می‌شود که کارفرما نسبت به اخراج آنان اقدام کند یا به علت مشکلات انتقادی و لزوم تقلیل نیرو و یا تغییر کاربری و عوامل آن اخراج کارگر توسط کارفرما انجام شود که مباحث دیگری نیز در این زمینه به‌صورت جنبی وجود دارد که ذکر آنان طولانی به نظر می‌رسد.

آیا کارفرما حق بستن قرارداد موقت را دارد؟

به‌طور معمول بعضی از کارفرمایان برای اینکه جذب نیروی کارآمد داشته باشند می‌توانند به‌منظور آزمایش قرارداد موقت با کارگر تنظیم نمایند که در کوران کارکرد و آزمایش چنانچه توانایی و قابلیت کار از ناحیه کارگر را تائید کردند باید نسبت به جذب نیرو و پرداخت حق بیمه از تاریخ شروع کار اقدام و طبق مطالباتی که قانون کار برای کارگران تعیین و مشخص نموده است وارد عمل شود.

مهلت شکایت از کارفرما

مهلت شکایت از کارفرمایان بابت مطالبه حقوق و مزایای پرداخت‌نشده و همچنین بیمه معوقه، با توجه به اینکه این‌گونه دعاوی مشمول مرور زمان نمی‌شود، هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای اقامه دعوی وجود ندارد؛ و در هر زمان، کارگر و حتی بعد از فوت کارگر وراث قانونی وی می‌توانند علیه کارفرما اقامه دعوی کند.

آیا گرفتن وکیل برای شکایت از کارفرما لازم است؟

تنها محلی که ممکن است نیاز به وکیل رسمی در دعاوی بین کارگر و کارفرما نیاز باشد اداره کار است که کارگر یا کارفرما می‌توانند هر فرد عادی یا واجد شرایط را به‌عنوان نماینده به اداره کار معرفی نمایند و حضور نماینده آنان به‌منزله وکیل تلقی می‌شود و هرگونه دفاع یا مواردی که نیاز باشد در جلسه مطرح و قابلیت رسیدگی خواهد داشت.

کد خبر 583057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.