انقلاب تابستانی

سه‌شنبه _سی‌ویکم خردادماه_ طولانی‌ترین روز سال ۱۴۰۱ در نیمکره شمالی، شروع فصل تابستان خواهد بود.

به گزارش ایمنا، ماه ساعت ۰۷:۴۱ سه‌شنبه _سی‌ویکم خردادماه_ به مرحله تربیع آخر در چرخه ماهانه فازهایش می‌رسد و به صورت نیمه‌روشن در آسمان می‌درخشد. در این وضعیت، یگانه قمر زمین نیمه شب ساعت ۰۰:۵۹ طلوع می‌کند و در آسمان سپیده‌دم به اوج می‌رسد. لحظه دقیق ربع آخر زمانی است که از دید ناظر زمینی فاصله زاویه‌ای ماه از خورشید ۹۰ درجه است. ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‌شود در فازهای مختلف دیده شود که از ماه نو شروع می‌شود سپس وارد ربع اول، ماه کامل و ربع آخر می‌شود و هر ۲۹.۵ روز یک بار به ماه نو بازمی‌گردد. با پیشرفت در این چرخه، در ساعات مختلف شبانه‌روز قابل مشاهده است.

در روزهای آینده، ماه هر روز دیرتر طلوع می‌کند، به طوری که قبل از طلوع خورشید مدت زمان کمی قابل رصد است و نزدیک به طلوع آفتاب از افق شرقی ظاهر می‌شود. هنگامی که به ماه نو می‌رسد، در سپیده‌دم طلوع و تقریباً با خورشید غروب می‌کند و فقط در طول روز در آسمان حضور دارد. ماه ۲۲ روزه در این شب در صورت فلکی حوت قرار دارد و فاصله ماه از زمین ۳۸۲۰۰۰ کیلومتر خواهد بود. به منظور بررسی بیشتر رویدادهای نجومی سه‌شنبه _سی‌ویکم خردادماه_ با فاطمه فخرایی ‌فرد، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

انقلاب تابستانی چه زمانی رخ می‌دهد؟

سی‌ویکم خردادماه طولانی‌ترین روز سال ۱۴۰۱ در نیمکره شمالی و شروع فصل تابستان خواهد بود. در این روز خورشید در مسیر حرکت سالانه خود در میان صورت‌های فلکی دایره‌البروجی به شمالی‌ترین نقطه خود در آسمان در صورت فلکی سرطان با انحراف زاویه‌ای ۲۳.۵ درجه شمالی می‌رسد. این روز توسط ستاره‌شناسان، اولین روز تابستان در نیمکره شمالی محسوب می‌شود. در نیمکره جنوبی، خورشید نسبت به روزهای دیگر سال زمان کمتری بالاتر از افق است و منجمان این روز را نخستین روز زمستان تعریف می‌کنند.

در طی سال میزان جابه‌جایی خورشید به سمت شرق در میان صورت‌های فلکی تغییر می‌کند. خورشید در انقلابین سریع‌ترین و در اعتدالین کمترین سرعت را دارد و مدار زمین به دور خورشید یک دایره کامل نیست. این عوامل سرعت حرکت ظاهری خورشید در آسمان را کمی تغییر می‌دهد و باعث می‌شود طول روز متفاوت باشد. انقلاب‌ها به این دلیل رخ می‌دهند که محور چرخش زمین با زاویه ۲۳.۵ درجه نسبت به صفحه مدار خود به دور خورشید انحراف دارد و این موضوع باعث به وجود آمدن فصل‌ها می‌شود.

در انقلاب تابستانی قطب شمال زمین به سمت خورشید متمایل می‌شود. سه‌شنبه _سی‌ویکم خردادماه_ ساعت ۱۳:۳۸ خورشید در نقطه انقلاب تابستانی قرار می‌گیرد و هر سال زمان رسیدن خورشید به این نقطه حدود پنج ساعت و ۴۸ دقیقه تفاوت دارد. بدین معنی که سال آینده ساعت ۱۹:۲۴ خورشید به انقلاب در مدارش می‌رسد.

مقارنه ماه و مشتری چه ساعتی قابل مشاهده است؟

سه‌شنبه _سی‌ویکم خرداد_ ماه و مشتری در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و ماه به جدایی زاویه‌ای دو درجه و ۴۴ دقیقه قوسی نسبت به بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی می‌رسد. سن ماه در این زمان ۲۲ روز خواهد بود و درصد روشنایی آن ۴۰ است. این دو جرم در آسمان بعد از نیمه‌شب قابل مشاهده خواهند بود، از ساعت ۰۱:۱۵ در آسمان حضور دارند و تا زمانی که به ارتفاع ۵۴ درجه بالاتر از افق جنوب‌شرقی شما برسند، قابل رصد هستند.

ساعت ۰۵:۳۹ این اجرام در روشنایی آسمان سپیده‌دم محو می‌شوند. قدر ماه در این شب منفی ۱۱.۸ و مشتری منفی ۲.۴ است همچنین هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند. این پدیده را به کمک یک دوربین دوچشمی می‌توانید رصد کنید.

آیا مریخ در وضعیت حضیض خورشیدی قرار خواهد گرفت؟

سه‌شنبه _سی‌ویکم خردادماه_ سیاره مریخ در حرکت انتقالی‌اش به دور خورشید در طول مدار بیضوی‌اش به فاصله 1.38 AU از خورشید می‌رسد. مدت زمان گردش مریخ به دور خورشید یا سال مریخ ۶۸۷ روز زمینی است. مریخ دارای مدار کاملاً بیضوی است و فاصله آن از خورشید بین 1.38 AU و 1.67 AU متغیر است، یعنی تغییر فاصله بیش از منفی ۲۰ درصد؛ به این معنی که ۳۱ درصد گرما و نور کمتری از خورشید در موقعیت اوج در مقایسه با حضیض دریافت می‌کند. سیاره سرخ ساعت ۰۱:۵۶ طلوع می‌کند، ساعت ۰۸:۱۱ به اوج می‌رسد و ساعت ۱۴:۲۷ غروب می‌کند.

سیاره عطارد چه زمانی در بیش‌ترین ارتفاع آسمان صبحگاهی قرار خواهد گرفت؟

از مختصات رصدخانه لارستان، عطارد صبح سه‌شنبه _سی‌ویکم خردادماه_ به بالاترین نقطه در آسمان صبحگاهی در صورت فلکی ارابه‌ران خواهد رسید و با قدر ۰.۴ بسیار درخشان خواهد بود. کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی ساعت ۰۴:۳۵ طلوع خواهد کرد و هنگام طلوع آفتاب زمانی که ۱۷ درجه بالاتر از افق است در روشنایی آسمان غیر قابل رصد خواهد شد. کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی در این زمان در فاز هلال افزاینده است و حدود ۴۴ درصد روشنایی دارد.

کد خبر 582970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.