لزوم تکمیل ساخت‌وسازهای مترو تهران

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: توقف ساخت و ساز در مترو و اینکه سرمایه عظیمی با پول مردم خریداری شده و در جای دیگری محبوس مانده است به این معناست که همچنان به مردم پایتخت ظلم می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید جعفر تشکری هاشمی، امروز _یک‌شنبه، بیست و نهم خردادماه_ در هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، پس از استماع گزارش قرارگاه حمل و نقل از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه مشکلات کنونی حمل و نقل عمومی پایتخت زیر بنایی و کلیدی بوده و با روش‌های التماس و دست و پا بوسی رفع نخواهد شد، اظهار کرد: معتقدم اگر مبنای کار در حمل ونقل عمومی بر پایه بنا شود دیگر نیازی به خواهش و تمنا نیست؛ چرا که وظایفی داریم و اگر به درستی انجام شود مردم از این وضعیت ناهنجار حمل ونقل عمومی نجات پیدا می‌کنند و تکیه زدن بر صندلی مدیریتی مان موجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه آنچه در این گزارش مطرح شد با واقعیت‌ها بسیار فاصله داشت، ادامه داد: کاش در این گزارش به برنامه پنج ساله شهرداری تهران و یا برنامه ۱۴۰۱ در این حوزه اشاره می‌شد تا بدانیم چه کارهایی در این حوزه باید به سرانجام برسد؛ در این گزارش صرفاً بایدها مطرح شد، بنابراین انتظار می‌رود یک مدیر اجرایی بگوید چه کرده‌ام و در دوره مسئولیت و تصدی خود چه خواهم کرد.

رئیس کمیسیون، عمران، حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای تکمیل ایستگاه‌های مترو در خط هفت، شش و سه مترو بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ بودجه پیش بینی کرده‌ایم که از این مبلغ با احتساب گذران ۲۵ درصد از سال انتظار می‌رفت حداقل یک هزار میلیارد تومان از این بودجه محقق شود، اما تاکنون تنها ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق قرضه سال ۹۹ محقق شده که از این مبلغ هم ۴۲ میلیارد تومان را سازمان تأمین اجتماعی، قانونی و یا غیر قانونی برداشت کرده است به عبارتی تنها ۸۸ میلیارد تومان بودجه ای‌است که تاکنون به شرکت راه آهن شهری مترو پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه اوراق قرضه ۱۴۰۰ که بالغ بر ۱.۵۰۰ میلیارد تومان بوده همچنان در تشریفات اداری متوقف مانده و عملیاتی نشده است، افزود: شرکت‌های داخلی مختلف تجهیزاتی را به منظور تکمیل خطوط فعلی برای شرکت راه آهن شهری تهران ساخته‌اند که به دلیل تأمین نشدن نقدینگی در انبارهای سازندگان دپو شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری گذشته در بهره‌برداری از بخش شمالی خط شش مترو بدون آنکه اتصال آن با قطعه میانی و جنوبی محقق شده باشد، گفت: سه‌رام قطار در این خط محبوس شده این در حالی‌است که با استفاده از این سه رام قطار در خطوط دیگر می‌توان روزانه به حداقل ۷۵ هزار نفر سرویس داد.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: توقف ساخت و ساز در مترو و اینکه سرمایه عظیمی با پول مردم خریداری شده و در جای دیگری محبوس مانده است به این معناست که همچنان به مردم پایتخت ظلم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل نصب نکردن و تکمیل آسانسورها در ایستگاه‌های مترو مربوط به نداشتن اطلاعات لازم از سوی سازمان استاندارد است، اظهار کرد: قوانین مطرح شده از سوی سازمان استاندار مربوط به واحدهای مسکونی است حتماً در عمق ۶۰ متر زیرزمین مهیا کردن هر ۱۱ متر یک خروجی امکان پذیر نیست؛ بنابراین برخی از آسانسورها در انبارها دپو شده و یا آن‌ها هم که نصب شده دربش به روی مردم قفل شده چرا که سازمان استاندارد هنوز تائیدیه نهایی را صادر نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی اضافه کرد: خرید ۶۳۰ دستگاه واگن در هشت سال دولت روحانی مطرح شد که با تحقق نیافتن خرید حتی یک دستگاه واگن به تاریخ پیوست و پرونده خرید این ۶۳۰ دستگاه در دولت فعلی هم بلاتکلیف است و تنها یک وزارتخانه موافقت‌های لازم را صادر کرده است؛ از سوی بانک عامل همچنان تعیین تکلیف نشده و هنوز محل تأمین منابع مورد ابهام است. با وجود گذشت چند سال، خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران همچنان بلاتکلیف است و امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کردند که این پروژه در پنج سال آینده محقق می‌شود و حواله دادنِ تحقق این موضوع به دو سال پس از اتمام این دوره مدیریت شهری، شبیه همان کاری است که شورای پنجم انجام داد و دوره چهار ساله مسئولیت خود را با وعده دادن به مردم سپری کرد و از آن انتقاد می‌کردیم در صورتی که امروز خودمان همان وعده‌ها را تحویل شهروندان می‌دهیم.

وی با اشاره به وعده اورهال ۷۰۰ واگن در سال از سوی شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: ماهانه ۳۹ واگن از سوی این شرکت اورهال خواهد شد درحالی که تنها ماهانه اورهال هفت واگن در حال انجام است.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: در این گزارش اعلام شد ۲۹۰۰ اتوبوس شامل ۴۰۰ دستگاه دوکابین و ۲۵۰۰ دستگاه تک کابین را در سال جاری با منابع تعیین شده از سوی شهرداری تهران که همان ۳۷۰ میلیارد تومان است اورهال خواهیم کرد. حتماً که با این بودجه امکان پذیر نیست مگر دوستان منبع مالی دیگری در نظر گرفته‌اند که در شورا از آن بی خبریم. اورهال یک دستگاه اتوبوس دوکابین برابر برآوردهای سال گذشته بیش از دو میلیارد تومان هزینه دارد و به عبارتی با بودجه در نظر گرفته شده تنها می‌توانیم ۱۵۰ دستگاه اتوبوس را اورهال کنیم و وعده‌های فاقد واقعیت، هیچ تأثیری در مدیریت شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ندارد.

کد خبر 582906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.