شایعه وبا در اصفهان بی‌اساس است/بیماران گوارشی از خوددرمانی پرهیز کنند

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، افزایش بیماری‌های گوارشی و اسهال در جامعه را به‌دلیل گرم شدن هوا دانست و گفت: درحال‌حاضر به هیچ عنوان با شیوع بیماری وبا روبه‌رو نیستیم، ‌آنچه در فضای مجازی منتشر شده کذب است و دلیلی برای نگرانی درباره این بیماری وجود ندارد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پس از انتشار یک فایل صوتی ناشناس و بی‌ارزش درباره شیوع وبا، این شایعه در شبکه‌های اجتماعی گسترش یافت که دانشگاه علوم‌پزشکی موضوع را پیگیری و تکذیب کرد.

وی افزایش بیماری‌های گوارشی و اسهال در جامعه را به دلیل گرم شدن هوا دانست و گفت: درحال‌حاضر به هیچ عنوان با وبا روبه‌رو نیستیم و تمام آنچه در فضای مجازی منتشر شده، کذب است و دلیلی برای نگرانی درباره این بیماری وجود ندارد.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان درباره شباهت‌های عوارض بیماری‌های ویروسی، خاطرنشان کرد: این یک مبحث پزشکی است و افرادی که مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی ازجمله اسهال هستند باید به پزشک مراجعه کنند تا وضعیت آن‌ها را بررسی و داروی لازم را تجویز کند؛ اما اخیراً این موارد دیده شده است که بخشی از مبتلایان به کرونا دچار عوارض گوارشی و اسهال شدند و پس از چند روز بهبود یافتند.

موردی از ابتلاء به وبا در بین بیماران گوارشی شناسایی نشده است

وی با تاکید بر اینکه هیچ موردی از ابتلاء به وبا در بین بیماران گوارشی شناسایی نشده است، افزود: بیماری‌هایی مانند وبا که در طبیعت مخزن دارند، قابل ریشه‌کنی نیستند اما درحال‌حاضر دلیلی برای شیوع وبا وجود ندارد؛ در سال‌های گذشته نیز گاهی اوقات بیماری گزارش شده یا موردی به ثبت نرسیده است به‌طورکلی وبا در گذشته‌های دور شایع بود و با بهبود شرایط بهداشتی و آب لوله‌کشی، این مشکل تا حدود زیادی برطرف شد.

فدایی در توصیه به بیمارانی که دچار عوارض گوارشی می‌شوند، گفت: این افراد باید از خوددرمانی و مصرف آنتی‌بیوتیک پرهیز کنند، ضعف و بی‌حالی شدید و اختلال هوشیاری یا مشاهده خون در مدفوع نشانه کم‌آبی شدید در بدن است که در این صورت باید به پزشک مراجعه شود تا برای مایع درمانی و جایگزینی آب از دست رفته به بدن اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر 582776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.