۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
جای نامناسب پل‌های اراک

پل‌های هوایی عابر پیاده از جمله المان‌های شهری است که با امنیت جانی شهروندان ارتباط مستقیمی دارد و با توجه به افزایش تقاطع‌ها و بزرگراه‌های شهری احداث آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، اما آنچه در این اقدام نباید فراموش شود، جانمایی مناسب آنها و همچنین رعایت نکات فنی و ایمنی در مرحله طراحی و اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سابقه توجه به پل‌های عابر پیاده در جهان به دوران تولید انبوه خودرو و حضور گسترده آن در سطح شهرها و بیشتر به دهه‌های ابتدایی قرن بیستم بازمی‌گردد، زمانی که به دلیل افزایش تمرکز جمعیت در شهرها و رشد شتابان صنعتی شدن، حرکت سواره و پیاده به‌ویژه در مراکز شهرهای بزرگ ایجاد شد و برنامه‌ریزان و مسئولان امور شهری را به چاره‌جویی جهت جداسازی مسیرهای عابران پیاده از خودروها وادار کرد؛ بر این اساس می‌توان قدمت این سازه‌های کاربردی را یک قرن برشمرد، سازه‌هایی که پس از این زمان طولانی، هنوز به کارکرد واقعی و مفید حتی نزدیک نشده است.

پل‌های هوایی عابر پیاده به منظور بالا بردن امنیت جسمانی عابران برای عبور از عرض خیابان و جلوگیری از اختلاط حرکت سواره و پیاده تعبیه شده است، زیرا عبور عابران پیاده از سطح خیابان باعث ایجاد اختلال در حرکت خودروها می‌شود و خطرات جانی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

این پل‌ها از جمله المان‌های شهری است که جانمایی مناسب آن و همچنین رعایت نکات فنی و ایمنی در مرحله طراحی و اجرا بسیار حائز اهمیت است؛ به عنوان نمونه، در طراحی پل‌های عابر پیاده در شهرها اغلب به مواردی همچون نورپردازی، دید مناسب از خیابان، ایجاد منظر زیبنده در خیابان و تداخل نداشتن در برابر دید به چشم‌اندازهای مطلوب طبیعی شهر کمتر توجه شده است و در کنار این موضوع گاهی شاهد بوده‌ایم که به دلیل جانمایی نامناسب پل‌های عابر پیاده پس از چندی مورد استقبال قرار نگرفته و جمع‌آوری شده است.

به‌عنوان مثال پل عابر پیاده‌ای که در خیابان امام خمینی (ره) اراک در نظر گرفته شده بود، بنا به دلایلی همچون ناهماهنگی با منظر تاریخی این محدوده و عرض کم معبر، پس از مدتی جمع‌آوری شد، این موضوع اهمیت توجه به فاکتورهای مختلف شهرسازی و ترافیکی در جانمایی پل‌ها را یادآور می‌شود.

شناسایی ۱۳ محل برای احداث پل هوایی عابر پیاده در اراک

حجت‌اله مرادی، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک با بیان اینکه اعتبار لازم برای افزایش پل‌های هوایی عابرپیاده در سطح شهر جزو ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است، می‌گوید: حدود ۱۳ محل جدید برای نصب پل‌های هوایی عابر پیاده در نقاط مختلف اراک شناسایی شده است که در تعدادی از آنها از جمله بلوار شهید آنجفی در ابتدای قنات و خیابان جهان‌پناه پشت سیلو پروژه‌هایی در حال احداث است.

وی با بیان اینکه احداث تعدادی از پل‌ها نیز در دست پیگیری و بررسی است که در این زمینه مطالعات انجام شده است و به شورای اسلامی شهر ارسال خواهد شد و با تصویب شورای ترافیک استان به مرحله اجرا خواهد رسید، می‌افزاید: در تقاطع میدان مقاومت یک پل هوایی عابر پیاده برای خیابان قائم‌مقام روی عرشه پل و دیگری انتهای این خیابان و روبه‌روی شرکت گاز در نظر گرفته شده و در دست پیگیری است تا زودتر عملیاتی شود. یک پل نیز در خیابان میرزای شیرازی در نظر گرفته شده بود که روند احداث آن به دلیل مشکلات فنی متوقف شده است تا محل جدیدی برای آن پیش‌بینی و اجرا شود.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری اراک اظهار می‌کند: برای جانمایی پل‌ها تنها معابر اصلی که خودروها با سرعت بالا در آن تردد می‌کنند، پیش‌بینی شده است تا در نهایت با بررسی شورای ترافیک استان مباحث ترافیکی آن نیز با حضور پلیس راهور مورد مطالعه قرار خواهد بگیرد.

وی تاکید می‌کند: با توجه به روند مطالعات اولیه اگر شورای ترافیک استان طرح پل‌ها را به تصویب برساند، بلافاصله با انجام فراخوان مناقصه، جذب پیمانکار و عقد قرارداد اجرای آن آغاز خواهد شد.

نصب پل‌های عابر پیاده پس از انجام مطالعات جدی انجام شود

علی چگینی، رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: مدیریت شهری در نظر دارد تعداد پل‌های هوایی عابر پیاده را در سطح شهر افزایش دهد، لذا در این خصوص مقرر شده است شهرداری مطالعات خود را پیرامون جانمایی این پل‌ها ظرف مدت مشخص انجام دهد تا با شناسایی محل‌های مورد نیاز، این پروژه پس از تصویب شورای اسلامی شهر و اعلام به شورای ترافیک استان اجرا شود.

جای نامناسب پل‌های اراک

وی تصریح می‌کند: با توجه به احداث تقاطع‌های جدید در سطح شهر، افزایش تعداد پل‌های هوایی عابر پیاده به عنوان یک نیاز احساس می‌شود که برای تحقق آن علاوه بر اعتبارات سال گذشته، اعتباری بالغ بر حدود سه میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است تا این پروژه عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک می‌افزاید: رویکرد شورای ششم این است که نصب پل‌های عابر پیاده پس از انجام مطالعات جدی انجام شود تا راندمان مناسبی برای شهروندان داشته باشد و تنها پس از محرز شدن این مسئله است که طرح پروژه به تصویب خواهد رسید.

معابر مرکزی شهر گزینه مناسبی برای احداث پل‌های عابر پیاده نیست

مسعود آبائی، کارشناس مسائل ترافیکی به خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مهمترین عامل برای ایجاد پل‌های عابر پیاده جلوگیری از تداخل عابر پیاده و ترافیک است، می‌گوید: باید مواردی همچون عرض معبر، میزان تردد خودروها و عابر پیاده، سرعت خودروها و وجود کاربری‌های مختلف از جمله مدرسه، فروشگاه یا بیمارستان در اطراف معبر در مکان‌یابی برای نصب پل در نظر گرفته شود تا بهترین محل برای این منظور را بتوان انتخاب کرد، با توجه به این موارد معتقدم معابر مرکزی شهر گزینه مناسبی برای احداث پل‌های عابر پیاده نیست.

وی اظهار می‌کند: توجه به مسائل زیست‌محیطی، منظر شهری و میراث فرهنگی نیز از مواردی است که در جانمایی پل نباید فراموش شود، به‌عنوان مثال در گذشته روبه‌روی بازار سرپوشیده اراک پل عابر پیاده در نظر گرفته شده بود که این پل از نظر عرض معبر و نما هیچ تناسبی با فضای بازار و خیابان امام خمینی (ره) در این محدوده نداشت، از این‌رو جمع‌آوری شد.

این کارشناس ترافیکی با بیان اینکه به تازگی احداث بزرگراه‌ها و تقاطع‌ها در شهر نیز باعث افزایش سرعت تردد خودروها شده است و همین مسئله لزوم احداث پل در این محل‌ها را یادآور می‌شود، تاکید می‌کند. پل‌های هوایی عابر پیاده باید از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد تا شهروندان از آن استقبال کنند، زیرا افراد با سنین مختلف از جمله کودکان و سالمندان از این سازه استفاده می‌کنند که با تعبیه امکاناتی همچون پله برقی می‌توان تردد را برای این افراد تسهیل کرد، علاوه بر آن باید به مناسب‌سازی پل‌ها برای معلولان نیز توجه داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: عابران هنگام عبور از پل باید از امنیت اجتماعی برخوردار باشند، این در حالی است که به طور معمول به منظور اهدافی همچون بهره‌برداری‌های اقتصادی، جداره‌های کناری پل با تابلوهای تبلیغاتی پر می‌شود و این موضوع باعث کاهش امنیت افراد برای عبور از پل و افزایش احتمال وقوع مواردی همچون زورگیری می‌شود، در حالی که پل عابرپیاده باید به گونه‌ای طراحی شود که از اطراف دید مناسبی داشته باشد.

به گزارش ایمنا، بسیاری از شهروندان هنگام عبور از خیابان خود را محق می‌دانند و به دلیل مقصر بودن رانندگان در برخورد با عابران پیاده، نوعی خیال آسوده دارند که رانندگان وسیله نقلیه موظف هستند همواره مراقب آنها باشند و خود برای عبور از خیابان مسئولیتی ندارند، اما بر اساس ماده ۴ قانون ایمنی راه و راه‌آهن «ورود و عبور عابران پیاده و انواع وسایل نقلیه غیرمجاز و عبور دادن دام در شاهراه‌ها و همچنین توقف وسائط نقلیه در خطوط عبور ممنوع است و هر گاه به جهات مذکور حادثه‌ای واقع شود که منجر به ضرب یا جرح یا قتل یا خسارت مالی شود، راننده‌ای که وسیله نقلیه او مجاز به حرکت در شاهراه باشد، نسبت به موارد فوق مسئولیتی نخواهد داشت.»

همچنین طبق ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اصلاح شده در سال ۱۳۸۹، «در راه‌هایی که برای عبور عابران پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است، عابران مکلف هستند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی منصوبه در محل از نقاط خط‌کشی شده، گذرگاه‌های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند و هرگاه عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند، در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به این که کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.»

بر اساس ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی «عدم مسئولیت راننده مانع استفاده مصدوم یا وارث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وراث متوفی خواهد بود. چنانچه وسیله نقلیه بیمه نباشد، دیه عابر از صندوق موضوع قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۳۴۷/۱۰/۲۳ پرداخت می‌شود.»

کد خبر 582753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.