تجزبه و تحلیل نسخه‌های پزشکان برای تجویز منطقی دارو/برگزاری ۱۵جلسه با پزشکان

رییس اداره نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تجزیه و تحلیل نسخه‌های پزشکی با هدف تجویز منطقی دارو، گفت: سال گذشته ۱۵ جلسه رو در رو با پزشکان برگزار و سه مورد منجر به برخورد قانونی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس آزادبخت ظهر امروز شنبه_بیست‌وهشتم خردادماه_ در نشست خبری مسئولان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: اداره نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت، کوچک‌ترین قمر منظومه معاونت غذا و دارو است که وظیفه ارتقا خدمات آموزش و ارتقا کیفیت خدمات را به عهده دارد.

وی وظایف این اداره را به چهار بخش تقسیم کرد و افزود: حوزه نخست، تجویز منطقی دارو است که در قالب آن نسخه‌های پزشکی تجزیه و تحلیل و بازخورد آن به پزشک می‌شود، در این حوزه سال گذشته ۱۵ جلسه رو در رو با پزشک برگزار شد که سه مورد منجر به برخورد قانونی شد، اطلاع رسانی درباره مصرف منطقی دارو به مردم نیز در این حوزه قرار می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت حوزه بعدی را مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم دانست و خاطرنشان کرد: این بخش وظیفه آمارگیری میزان مسمومین مراجعه کننده به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه را به عهده دارد که به تفکیک نوع مسمومیت مواد غذایی، شیمیایی، فیزیکی، مواد مخدر، الکل برای سیاست گذاری انجام می‌شود، اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه مصرف فرآورده‌های سلامت محور نیز در همین حوزه است که سال گذشته ۲۰ مقاله در رسانه‌ها منتشر شد.

آزادبخت سومین حوزه را ثبت عوارض ناخواسته دارو اعلام کرد و ادامه داد: اگر پس از مصرف داروها در بیمارستان، منزل، مطب و درمانگاه عارضه‌ای مشاهده شد، کادر درمان را آموزش داده‌ایم و فرم‌های خاصی پیش‌بینی شده است تا کادر درمان عوارض دارو را برای پیشگیری از عوارض بعدی گزارش دهند.

وی آخرین زمینه فعالیت این اداره را ارتقای خدمات دارویی در مراکز سرپایی و بستری از جمله ۵۸ بیمارستان خصوصی و دولتی اعلام کرد و گفت: تمام بیماران در مراکز درمانی خدمت دارویی دریافت می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی را نیز به دنبال داشته باشد تأمین دارو به عهده مرکز فوریت دارو است، نوع تجویز دارو، اثربخشی آن و شرایط مصرف دارو پس از ترخیص بیمار باعث می‌شود از تداخل دارویی در این قسمت جلوگیری شود.

رئیس اداره نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت با اشاره به تعریف دو استاندارد در سال گذشته، تاکید کرد: یک استاندارد مشاوره دارویی برای پزشکان تجویز کننده دارو است و دومین مورد تلفیق دارو برای بیماری که بستری می‌شود و داروهای خاص با اقلام متعددی مصرف می‌کند، وظیفه داریم با راهنمایی بیمار، از تداخل دارویی و افزایش هزینه بیماران بستری پیشگیری کنیم.

آزادبخت سیاست‌گذاری معاونت غذا و دارو را آموزش داروسازان و متخصصان داروسازی بالینی دانست و اظهار کرد: امیدوار هستیم بتوانیم این خدمت را در سال ۱۴۰۱ برای همه بیماران استان اصفهان اجرا کنیم.

کد خبر 582645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.