چرا برخی افراد در معرض ابتلا به کرونای طولانی مدت قرار دارند؟

نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد عواملی مانند بار ویروسی بالا، وجود اتوآنتی‌بادی‌های خاص که به اشتباه به بافت‌های خود بدن حمله می‌کند، فعال شدن مجدد ویروس اپشتین بار (EBV) و دیابت نوع دوم خطر ابتلا به کرونای طولانی مدت را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان همواره در حال بررسی ویروس کرونا و پیامدهای آن هستند؛ تولیدکنندگان واکسن کرونا نیز با ظهور گونه‌های جدید ویروس با چالش‌های زیاد مواجه شده‌اند. درحال‌حاضر یکی از مهمترین نگرانی‌های متخصصان احتمال بروز کرونای طولانی مدت است. برخی افراد ممکن است تا هفته‌ها یا حتی چند ماه پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ درگیر علائم مربوط به آن باشند.

چه افرادی در معرض ابتلا به کرونای طولانی مدت قرار دارند؟

همانطور که مشخص است کرونای طولانی مدت وضعیتی است که می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها پس از بهبودی ادامه پیدا کند. علائم کرونای طولانی مدت شامل خستگی، سرفه، درد عضلانی، از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود. اگرچه افرادی که به عفونت متوسط تا شدید بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کرونای طولانی مدت قرار دارند، افرادی که علائم خفیف بیماری را تجربه می‌کنند نیز ممکن است درگیر کرونای طولانی مدت شوند. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که عواملی مانند بار ویروسی بالا، وجود اتوآنتی‌بادی‌های خاص که به اشتباه به بافت‌های خود بدن حمله می‌کند، فعال شدن مجدد ویروس اپشتین بار (EBV) و دیابت نوع دوم خطر ابتلا به کرونای طولانی مدت را افزایش می‌دهد.

آیا ژنتیک نقشی در ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ دارد؟

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند افرادی که کرونا طولانی مدت را تجربه می‌کنند شاخص‌های ژنتیکی خاصی دارند. در این مطالعه از یادگیری ماشینی استفاده شده است و بیش از ۱۰۰۰ ژن مرتبط با ایجاد نوع شدید بیماری کووید -۱۹ شناسایی شده است. محققان متوجه شدند سه چهارم این ۱۰۰۰ ژن محرک‌های ژنتیکی شدید بیماری کووید -۱۹ را تشکیل می‌دهند. نتایج مطالعاتی از این قبیل به درک اینکه چرا برخی افراد علائم شدیدتری از بیماری کووید -۱۹ را تجربه می‌کنند بسیار اهمیت دارد.

چه ارتباطی بین سلول‌های ایمنی ضعیف و نوع شدید بیماری کووید -۱۹ وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوع شدید بیماری کووید -۱۹ تا حد زیادی با پاسخ ضعیف سلول‌های ایمنی در ارتباط است؛ این سلول‌ها شامل سلول‌های کشنده طبیعی NK و سلول‌های T است. سلول‌های K اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت است و به دلیل توانایی آن‌ها در از بین بردن ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی شناخته شده‌اند. این سلول‌ها به تولید طیفی از پروتئین‌های سیستم ایمنی به نام سیتوکین‌ها نیز کمک می‌کند. زمانی که عملکرد این سلول‌های ایمنی ضعیف شود، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و متعاقباً احتمال ابتلا به کرونای طولانی مدت افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 582632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.