برنامه اجرایی توانمندسازی محلات اصفهان روی میز شورا

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان از بررسی برنامه اجرایی توانمندسازی محلات شهر اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی امروز _شنبه بیست‌وهشتم خردادماه_ در جلسه بررسی برنامه اجرایی توانمندسازی محلات معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع اشتغال، تدوین «برنامه اجرایی توانمندسازی محلات» به سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان واگذار شد.

وی ادامه داد: امروز با جامعه متراکمی از بیکاران در شهر روبه‌رو هستیم که علی‌رغم تمام اقدامات از جمله ارائه تسهیلات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنوز بیکار هستند، در این راستا شورای اسلامی شهر اصفهان به منظور ریشه‌یابی این مهم به موضوع توانمندسازی و ایجاد کسب و کار در محلات ورود کرده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد یک جریان فکری و انگیزشی در بین نیروها هستیم، بنابراین در زمینه اشتغال باید از مسائل تئوریک خارج شده و وارد کارزارهای عملیاتی شویم تا به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به نگاه شایسته شهرداری در خصوص مهجوریت‌زدایی از صنایع دستی شهر، گفت: مدیریت شهری به دنبال آن است که در محلات، جریانی فعال در زمینه اشتغال و کسب و کار ایجاد کند، چرا که امروز مشکل بیکاری جوانان به یک معضل اجتماعی برای شهر تبدیل شده است، هدف شورای اسلامی شهر از طرح توانمندسازی محلات به تعبیری ایجاد کار برای پیمانکاران نیست، بلکه با توجه به ظرفیت مناطق پانزده‌گانه در نظر داریم کسب و کار را در محلات شهر رونق دهیم.

نادرالاصلی اظهار کرد: هدف اصلی شورای اسلامی شهر در طرح توانمند سازی محلات، ایجاد فضایی برای عرضه و فروش محصولات حاصل از مشاغل خانگی با سود حداکثری برای تولید کننده است.

احیای بازاراچه‌های محلی در مناطق پانزده‌گانه شهر

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست ضمن تشکر از مواضع اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری در برابر سخنان معاون اجرایی رئیس جمهور در راستای منافع مردم شهر، اظهار کرد: امروزه با توجه به وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی موجود باید به فکر ایجاد شغل‌های زودبازده باشیم.

وی با بیان اینکه استعدادیابی برای ایجاد اشتغال بسیار اهمیت دارد، گفت: در این راستا نخستین اولویت باید ایجاد اشتغال‌های زودبازده در محلات باشد، سپس بازارهای فروش را برای هر محصول در نظر بگیریم و احصا کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به توسعه و حمایت از مشاغل خانگی بانوان، تصریح کرد: اکنون بانوان روستاهای شرق اصفهان به مشاغل خانگی روی آورده‌اند که قابل تقدیر است، اما باید از آنها حمایت کرد به منظور ایجاد کسب و کارهای زودبازده می‌توان از ظرفیت اتحادیه‌های صنوف، انجمن‌ها، پایگاه‌های بسیج، مساجد و کانون‌های فرهنگی محلات استفاده کرد.

وی گفت: بازارچه‌های محلی باید در مناطق پانزده‌گانه شهر احیا شود که در این راستا هر محل می‌تواند محصولات مخصوص خود را برای رفع نیازهای محلات عرضه کند؛ اگر این مهم محقق شود، انقلابی در زمینه اشتغال و کارآفرینی در شهر اصفهان رخ خواهد داد.

ضرورت هم‌اندیشی ارگان‌ها برای ایجاد اشتغال در شهر

عباس حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: لازم است برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال هم‌افزایی خوبی با سایر ارگان‌های شهر برقرار شود که در این راستا پیشنهاد می‌شود نشست هم‌اندیشی با سازمان‌هایی همچون سازمان فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد و بهزیستی که در زمینه ایجاد کسب و کار مأموریت دارند، برگزار شود.

وی ادامه داد: شهرداری در حقیقت باید در انجام مأموریت‌های این سازمان‌ها در زمینه ایجاد اشتغال و کسب و کار تسهیل‌گری کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: می‌توان بسیاری از فعالیت‌های تخصصی را در منازل تحت عنوان مشاغل خانگی انجام داد، کشور چین نیز در این زمینه موفق عمل کرده است.

اهمیت شناسایی ظرفیت‌های محلات شهر

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: شورای اسلامی شهر برای طرح توانمندسازی حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که البته باید نسبت این بودجه با طرح ارائه شده از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به صورت دقیق مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه از طریق ایجاد محله کارا می‌توان زمینه فروش محصولات خانگی را فراهم کنیم، ادامه داد: طرح توانمندسازی محلات سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری باید به صورت مشارکتی انجام شود و معتمدان و فعالان محلات جایگزین پیمانکاران بخش خصوصی شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از معضلات در تحقق کامل چنین طرح‌هایی کامل کردن شناسنامه محلات است که باید جدی‌تر بر روی این موضوع تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه باید هر محله را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کنیم تا ظرفیت‌های موجود احصاء شود، گفت: برخی از محلات شهر اصفهان ظرفیت‌های خاصی دارد که باید شناسایی و احیا شود، به طور مثال اگر روی صنایع دستی تاکید داریم می‌توانیم محلاتی که در این زمینه ظرفیت دارند را شناسایی و در مسیر اشتغال و کسب و کار روی آن تمرکز کنیم، به طور کلی از طریق صنایع دستی می‌توان اشتغال در شهر را متحول کرد.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر نیازهای هر محله را به درستی شناسایی کنیم، قطعاً می‌توانیم فروش محصولات مشاغل ایجاد شده را نیز در همان محله ترسیم کنیم.

وی تاکید کرد: طرح‌هایی مانند محله "کارا" باید به صورت بین بخشی انجام شود، در این راستا قسمت‌های مختلف شهرداری باید به کمک سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیایند.

لزوم حمایت مدیریت شهری از فعالان کسب و کارهای شهری

علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: تأکیدات شورای اسلامی شهر باید در طرح توانمندسازی لحاظ شود که در این راستا نخستین تاکید شورای اسلامی شهر شناسایی ظرفیت‌ها و هم‌افزایی با فعالان حوزه کسب و کار شهری است.

وی افزود: دومین تاکید شورای اسلامی شهر در طرح توانمندسازی محلات شهر بر شناسایی مسائل و مشکلات اصلی ایجاد اشتغال شامل اعتبارات مادی و معنوی مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کسب و کار به عنوان اولین حلقه از زنجیره اشتغال و اعتبارات مادی و معنوی مورد نیاز برای فروش محصول به عنوان مرحله نهایی بود که پیرامون این موضوع نیز در طرح ارائه شده نکاتی ذکر نشده است.

عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر با بیان اینکه سومین مطالبه شورای اسلامی شهر از طرح کسب و کار، مدل ارزیابی موفقیت است، گفت: معتقد هستم بخشی از توانمندسازی از طریق استقلال اقتصادی پیش می‌آید، بنابراین اگر به توانمندسازی به این صورت نگاه شود، کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر را به دنبال دارد که در این رابطه باید جایگاه مدیریت شهری تعریف شود، در این راستا مدیریت شهری ابتدا باید مشکلات فعالان زیست بوم کسب و کار شهری را که خود از عهده رفع آن برنمی‌آیند را احصاء و در جهت رفع آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید در مرحله فروش محصولات نیز حامی افراد باشد، تصریح کرد: مدیریت شهری می‌تواند در زمینه بازاریابی و تبلیغات محصولات به فعالان کسب و کار کمک کند.

ظرفیت جدید در حوزه توانمندسازی و اشتغال ایجاد شود

سیدامیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر افرادی که در شهر مغازه یا کارگاه دارند با مشکل روبه‌رو هستند، بنابراین نباید بر مشکلات آنها اضافه کنیم.

وی ادامه داد: باید ظرفیت جدید در حوزه توانمندسازی و اشتغال ایجاد شود که در این راستا برگزاری بازارها و نمایشگاه‌های محلی در حلقه آخر قرار دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: لازم است مشاغل خانگی و کسب و کارهای محلی را به بازارهای فروش ملی و بین‌المللی وصل کنیم تا این قشر حلقه‌ای از زنجیره تولید و فروش شود.

وی با بیان اینکه باید برای مشاغل خُرد درون محلات تدبیر و زیرساخت صحیحی برای ارائه محصولات آنها در طول هفته ایجاد کرد، اظهار کرد: فضای کسب و کار در شهر اصفهان اشباع شده است، در این راستا نباید از سرمایه‌گذاران و خیران تولیدکننده به راحتی بگذریم، بلکه باید این افراد را شناسایی کرده و به سمت و سوی صحیح هدایت کنیم.

بسترسازی مناسب برای کسب و کارهای شهری

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: برای تحقق موضوع اشتغال و کسب و کارها در محلات می‌توانیم از گروه‌های جهادی فعال در این زمینه کمک گرفته و آنها را تقویت کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین اقدامی که باید در این زمینه انجام شود، بسترسازی مناسب است، البته مدیریت شهری باید از تصدی‌گری در این عرصه پرهیز کند.

احمد رضا مصور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: باید طرح‌هایی همچون طرح توانمندسازی محلات زمان‌دار تعریف شود، در واقع باید زمان و مکان هر گام عملیاتی مشخص تا حصول نتیجه و اهداف میسر باشد.

تشریح ۶ گام برنامه اجرایی توانمندسازی محلات اصفهان

سیدمحمد سجادزاده، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست در خصوص برنامه اجرایی توانمندسازی محلات اصفهان، اظهار کرد: پیش از این در دوره گذشته، طرحی تحت عنوان "محله کارا" در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مطرح شده بود که البته در زمینه کسب و کار و اشتغال نیست، لذا با توجه به تاکید شورای اسلامی شهر دوره ششم مبنی بر تهیه مدلی دقیق در این زمینه طرح کارآمدی را بر مبنای شش گام تعریف کردیم.

وی با بیان اینکه با مشکل اساسی گفتمان‌سازی کسب و کار روبه‌رو هستیم، افزود: امروزه شاهد هستیم در برخی از محلات ابزار و بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال فراهم شده است، اما با توجه به اینکه گفتمان رایج کسب و کار در محله وجود ندارد، طرح‌ها با شکست روبه‌رو شده است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در جریان ظرفیت‌سنجی و نظرسنجی خود به این نتیجه رسیده‌ایم که ابتدا باید معتمدان و فعالان محله را با خود همراه کنیم و سپس طرح را اجرایی کنیم، در این راستا برای تحقق این مهم، در مساجد و کانون‌های فرهنگی محلات فراخوان ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که هر محله به یک برند خاص در زمینه کسب و کار تبدیل شود، همان طور که محله کمشچه به عنوان محل عرصه نان خانگی یا رهنان به عنوان مرکز فروش مبلمان مطرح شده است.

سجادزاده در تشریح شش گام برنامه اجرایی طرح توانمندسازی محلات، گفت: "گفتمان‌سازی، ظرفیت‌سنجی و جذب مخاطب"، " تهیه شناسنامه شغلی، آموزش عمومی و تخصصی"، "پشتیبانی کسب و کار، مشاوره و هدایت شغلی"، "تسهیلگری در فروش محصولات"، "حمایت از سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری شبکه‌های محلی و تعاونی‌ها" و "تشکیل بازارهای ثابت و بازارچه‌های هفتگی و محلی" شش گام برنامه اجرایی طرح توانمندسازی محلات محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا، کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر امروز _بیست‌وهشتم خردادماه_ با موضوع بررسی «برنامه اجرایی توانمندسازی محلات معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان» برگزار شد.

کد خبر 582626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.