اثرات نفرت‌پراکنی در جهان چیست؟

نفرت، تهدیدی برای تمام مردم جهان به شمار می‌رود و تنها فرد مورد تحمیل را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد. هجدهم ژوئن بهانه‌ای است برای اینکه مردم سراسر دنیا به مبارزه با نفرت‌پراکنی بپردازند و درنهایت، صلح را بر جهان حاکم کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نفرت‌پراکنی در سراسر جهان روبه افزایش است و در بسیاری از موارد به خشونت، پایان اتحاد اجتماعی و نبود گذشت منجر می‌شود، ضمن اینکه می‌تواند مشکلات روانی، عاطفی و حتی آسیب‌های جسمی را به دنبال  داشته باشد. نفرت‌پراکنی نه تنها افراد و گروه‌های خاصی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلکه مشکلات زیادی را نیز برای جوامع در پی دارد. این رویداد از دیرباز گریبان‌گیر بشر بوده است و پدیده جدیدی به حساب نمی‌آید؛ با این حال همه روزه بر شدت آن افزوده می‌شود و در بسیاری از موارد، پیامدهایی جبران‌ناپذیر را به بار می‌آورد که می‌تواند زندگی تمام ساکنان کره خاکی را تحت تأثیر قرار دهد.

افزایش شدت نفرت‌پراکنی در سراسر جهان می‌تواند ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژی ارتباطات باشد که به ترویج ایده‌ها و عقاید مختلف در میان افرادی از نقاط مختلف دنیا منجر می‌شود و درنهایت، تفرقه را میان گروه‌های مذهبی، قومی و فرهنگی مختلف شکل می‌دهد. چنان‌چه بشر بی‌تفاوت به نفرت‌پراکنی به زندگی در کره خاکی بپردازد، آن‌گاه همین پدیده می‌تواند صلح و توسعه فردی و گروهی را تحت تأثیر قرار دهد و به نزاع و تنش در میان مردم سراسر جهان منجر شود و حتی نقض حقوق بشر را در پی داشته باشد.

منشأ پیدایش روز جهانی مبارزه با نفرت‌پراکنی

در ژانویه سال ۲۰۲۱، مجمع عمومی سازمان ملل متحد «افزایش و تقویت نفرت‌پراکنی» را به عنوان یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های عمومی معرفی کرد که تنش‌های زیادی را در میان مردمی با عقاید دینی و فرهنگ مختلف در پی دارد. در نتیجه آن، یک قطعنامه شکل گرفت که براساس آن، نیاز به مبارزه با تبعیض، بیگانه‌هراسی و نفرت‌پراکنی باید به یک اصل اساسی در میان تمام نهادها، ایالات و مردم تبدیل شود تا در نهایت، رعایت حقوق بشر و رفاه انسانی را به دنبال داشته باشد.

در این قطعنامه، هجدهم ماه ژوئن هر سال به عنوان روز جهانی مبارزه با نفرت‌پراکنی معرفی و قرار شد برای اولین بار در هجدهم ژوئن سال ۲۰۲۲ جشن گرفته شود. سازمان ملل متحد، به منظور بزرگداشت این روز، تمام دولت‌ها، نهادهای بین‌المللی، گروه‌های اجتماعی مدنی و افراد را به برگزاری رویدادها و خلق ایده‌های جالب برای مبارزه با نفرت‌پراکنی دعوت کرده است. علاوه بر این، رئیس مجمع عمومی نیز در نظر دارد به مناسبت اولین روز جهانی مبارزه با نفرت‌پراکنی در روز دوشنبه، بیستم همین ماه، یک جلسه غیررسمی عالی رتبه برگزار کند و به سخنرانی در این رابطه در تالار اجتماعات عمومی نیویورک، در ایالات متحده آمریکا بپردازد.

تمام مردم و نهادهای سراسر جهان نظیر بخش‌های خصوصی، رسانه‌ها و کمپانی‌های فعال دیجیتالی، رهبران، دانشجویان، فعالان اجتماعی و در مجموع، تمام کسانی که تاکنون تحت تأثیر نفرت‌پراکنی قرار گرفته‌اند، باید در این روز نقش مهمی در مبارزه با فرایند نفرت‌پراکنی ایفا کنند و به خلق ایده‌هایی برای پایان دادن به این پدیده آزاردهنده بپردازند.

روز جهانی مبارزه با نفرت‌پراکنی؛ روزی برای احترام به شأن انسانی و برابری میان مردم

نفرت‌پراکنی نه تنها به معنای نقض ارزش‌های ضروری سازمان ملل متحد است، بلکه اصول و اهداف اساسی این نهاد مانند شأن انسانی، برابری میان مردم و صلح را نیز زیر سوال می‌برد. این در حالی است که سازمان ملل متحد، توسعه حقوق بشر و مبارزه با نفرت را در رأس برنامه‌ها و اهداف خود قرار داده و همواره به مبارزه با نفرت‌پراکنی پرداخته است.

نفرت‌پراکنی بسیاری از حوزه‌های فعالیت سازمان ملل متحد، از حقوق بشر گرفته تا مبارزه با ارتکاب جرایم وحشیانه، پایدارسازی صلح، دستیابی به برابری جنسیتی و حمایت از کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا، روز جهانی مبارزه با نفرت‌پراکنی می‌تواند به عنوان رویکردی برای به حداقل رساندن چنین بحران‌هایی باشد و در نهایت، به ایجاد صلح در میان مردم سراسر جهان منجر شود.

کد خبر 582496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.