پایان دولت سیزدهم قطار سریع السیر اصفهان-تهران اجرایی می‌شود

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: با وعده‌هایی که قرارگاه خاتم‌الانبیا، پیمانکاران چینی و شرکت راه‌آهن دادند امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم، قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران به صورت کامل اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صلواتی امروز _پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ در جریان بازدید وزیر راه‌وشهرسازی از پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران، اظهار کرد: از سال ۸۵ عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر محور قم-اصفهان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء و یکی از شرکت‌های داخلی آغاز شد.

وی افزود: عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر محور قم-اصفهان تا سال ۹۱ ادامه پیدا کرد، پس از آن با ورود سرمایه‌گذار و فاینانسور، کار تا سال ۹۵ تعطیل شد. سال ۹۵ قطعه قم-تهران به طول حدود ۱۰ کیلومتر دوباره راه‌اندازی شد و مجدداً سال ۹۷ شرکت CREC با حضور شش مؤسسه قرارگاه خاتم‌الانبیاء، کار را شروع کردند.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه مسیر قم-اصفهان ۲۴۵ کیلومتر است، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر با همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء و حمایت چینی‌ها، علی‌رغم شیوع کرونا و تحریم‌های همه‌جانبه و فلج کننده، از ۲۴۵ کیلومتر مسیر نقشه، ۱۵۰ کیلومتر به صورت کامل ابلاغ و طراحی مسیر به اتمام رسیده است.

صلواتی اضافه کرد: از چهار میلیارد یوان حدود ۱.۵ میلیارد یوان برای طراحی در نظر گرفته شده بود و چینی‌ها بحث طراحی را برعهده داشتند، زیرسازی ۱۴۵ کیلومتر انجام و آماده تاپ‌لایر است که امیدوار هستیم تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری لازم در این راستا انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قرار است سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را در این قطار تجربه کنیم، پیشنهاد ما استفاده از اسلب ترک است، در صورتی که اسلب ترک اجرایی شود قطار سریع‌السیر با سرعت ۴۰۰ کیلومتر و بیشتر را در کشور اجرا خواهیم کرد.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور تاکید کرد: ۱۰۰ کیلومتر دیگر از مسیر قطار در حال زیرسازی است و امیدواریم تا پایان سال زیرسازی محور قم - اصفهان به اتمام برسد.

صلواتی گفت: ۱۷۵ هکتار زمین به کارگاه تولید مصالح توسط وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن در مجاور شهر قم تخصیص دادند تا بتوانیم کارگاه جوش ریل و تولید ابنیه بتنی را آغاز کنیم.

وی افزود: براساس آخرین صحبت‌هایی که با شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم، حدود ۳۰ درصد از پروژه قابلیت بومی‌سازی دارد که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام خواهد شد.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه درحال‌حاضر حدود ۱۷۲۰ نفر در این پروژه فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: با وعده‌هایی که قرارگاه خاتم‌الانبیاء، پیمانکاران چینی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دادند، امیدواریم بتوانیم محور تهران-قم- اصفهان را تا پایان دولت سیزدهم به صورت کامل اجرایی کنیم.

صلواتی گفت: به دلیل مشکلات دولت در زمینه بودجه، کنسرسیومی از صنایع و بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند که همه هزینه‌های بهره‌برداری را تأمین می‌کنند تا دیگر هزینه‌ای از بابت بهره‌برداری به دولت تحمیل نشود.

وی افزود: طی دو سال گذشته، ۳۱۲ معارض در زمینه تأسیسات برق، آب، لوله نفت و ملکی داشتیم که تاکنون ۲۵۴ مورد آن برطرف شده و حدود ۷۰ مورد باقی مانده است و طی شش ماه آینده کلیه معارض‌های پروژه برطرف خواهد شد.

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور اظهار کرد: ۸۵ درصد مسیر به صورت کلی تملک شده و تنها ۱۵ درصد باقی‌مانده از سمت اصفهان اجرایی نشده که به دلیل مشکلات در شاهین‌شهر و دولت‌آباد بوده است.

کد خبر 582289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.