زیان کشاورزان فریدنی از قطع مکرر برق/ ۶۵۰ قنات شهرستان نیازمند لایروبی

در جلسه شورای اداری شهرستان فریدن که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، مشکلات این شهرستان مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عزیزالله عباسی، فرماندار فریدن امروز _پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ در جلسه شورای اداری این شهرستان، اظهار کرد: مردم این شهرستان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و بروز بلایای طبیعی در کنار هم‌وطنان خود بودند و در مبارزه با ویروس کرونا نیز به نحوی عمل کردند که این بیماری به خوبی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه هیچ تسهیلاتی به اصناف شهرستان فریدن که در شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند، داده نشد، افزود: شغل بیش از ۸۰ درصد مردم این شهرستان کشاورزی است که با توجه به خشکسالی‌های اخیر بسیاری از شهروندان بیکار شده‌اند.

فرماندار فریدن گفت: حق کم‌برخورداری و محرومیت این شهرستان به دلیل خطا در اعلام شاخص‌ها برداشته شد و اگر این حق به شهرستان بازگردد، می‌توان از مزیت‌های آن برای پیشرفت شهرستان و رفع مشکلات بهره برد.

وی با بیان اینکه قطعی برق و خاموشی مدیریت نشده کشاورزان را متضرر کرده است، اضافه کرد: مردم شهرستان فریدن انتظار دارند مطالبات آنها در زمینه سالن‌های ورزشی روستایی، اصلاح تصفیه‌خانه، کشتارگاه دام و کارخانه کمپوست در دستور کار قرار گیرد.

عباسی گفت: تأمین آب شرب پایدار مهم‌ترین مسئله شهرستان فریدن است، همچنین بیشتر مدارس روستایی شهرستان فرسوده و در معرض تخریب است که نیازمند بازسازی و نوسازی است.

فریدن نیازمند توسعه گردشگری

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل سیاوشی، امام جمعه فریدن نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: با وجود قرارگیری شهرستان فریدن روی منابع آب، عملیات اجرایی تأمین آب شرب پایدار در این منطقه هنوز انجام نشده است.

وی افزود: با وجود جاذبه‌های گردشگری این شهرستان هیچ اقدامی برای توسعه گردشگری انجام نشده است.

امام جمعه فریدن ادامه داد: هشت هزار کارخانه در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته است که آب مورد نیاز آن از فریدن تأمین می‌شود، این در حالی است که تبعیض زیادی بین کشاورزان فریدن و دیگر شهرستان‌های استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در منطقه فریدن فقط پنج ماه کشاورزی انجام می‌شود که در همین مدت نیز قوانین سختگیرانه از جمله قطعی برق و حق‌النظاره در خصوص آنها اعمال می‌شود، افزود: برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با این شهرستان همکاری نمی‌شود، همچنین در منطقه باغبادران در بستر رودخانه کاشت انجام شده است و استفاده شخصی از آن می‌شود، اما در منطقه فریدن املاک و باغاتی که فاصله آن با حریم رودخانه مجاز بوده نیز تخریب شده است.

حجت‌الاسلام سیاوشی با بیان اینکه تاوان سو مدیریت آب منطقه‌ای استان اصفهان را مردم فریدن می‌دهند، گفت: ساماندهی وضعیت کشاورزی، آب شرب و مجوزهای مربوط به فراوری‌های محصولات کشاورزی و دامی مهم‌ترین خواسته مردم شهرستان است.

برای تأمین آب چهار شهرستان مصوبه ملی داریم

حسین محمدصالحی، نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: هوشمندسازی چاه‌های آب بدون در نظر گرفتن تعادل‌بخشی مصوبه مجلس بوده که تاکنون توسط وزارت نیرو عملیاتی نشده است.

وی افزود: برای تأمین آب چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت مصوبه ملی داریم و انتظار داریم اعتبارات ویژه در این خصوص در نظر گرفته است.

نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی جاده اصفهان-داران-درود، گفت: طی ۲۷ سال گذشته این جاده تکمیل نشده است، لذا برای اتمام مراحل این طرح، نیاز به توجه ویژه دولت داریم.

وی با بیان اینکه حدود ۶۵۰ قنات در چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت قرار دارد که از ۲۰ سال پیش لایروبی نشده است، گفت: این کار نیازمند اعتبار است، همچنین بیمارستان داران برای تکمیل به اعتبار نیازمند است‌.

محمدصالحی تاکید کرد: خرید دستگاه ام‌آرای برای بیمارستان، تعادل‌بخشی به چاه‌های آب و تأمین آب شرب پایدار مهم‌ترین خواسته مردم است.

کد خبر 582269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.