بسته کاملی برای تامین منابع آبی زاینده‌رود پیش‌بینی شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بسته کاملی برای تأمین منابع آبی زاینده‌رود پیش‌بینی شده است، گفت: بعد از سفر وزیر نیرو به استان اصفهان و بازدیدهای صورت گرفته، کار آغاز شده و چندین اقدام اساسی در این زمینه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «علی سلاجقه» صبح امروز _پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ در سفر به شهرستان لنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تأمین آب شرب استان اصفهان، اولویت نخست این استان است، اظهار کرد: پیگیری مشکلات مربوط به محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در اولویت‌های بعدی قرار دارد و برای رفع این مشکلات لازم است که طرح جامعی برای حوضه آبریز زاینده‌رود ارائه شود.

وی با تاکید بر توجه به مبحث بازچرخانی آب افزود: خوشبختانه صنایع اصفهان به سمت بازچرخانی حرکت کرده‌اند، به‌طوری‌که بعضی از صنایع کاملاً آب را بازچرخانی و مورد استفاده قرار می‌دهند که این مهم باری را از زاینده‌رود برمی‌دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه پلمب چاه‌ها یکی دیگر از برنامه‌ها برای تأمین منابع آبی است، گفت: زمانی که از زاینده‌رود استفاده می‌شود، نباید از آب چاه استفاده کرد چراکه سفره‌های زیرزمینی با مشکل مواجه است؛ از سوی دیگر با بحث فرونشست زمین در شهر اصفهان مواجهیم و باید این موضوع مدیریت شود.

وی افزود: آبی که در زاینده‌رود جاری است صرفاً باید برای حقابه خود این معبر عبوری از شهر اصفهان و رسیدن به تالاب گاوخونی مدیریت شود.

سلاجقه با بیان اینکه از وزارت جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که در قالب الگوی کشت، کشت مناسب این مناطق را معرفی کند، گفت: ۶۰ کیلومتر از رودخانه زاینده رود در شهرستان لنجان جریان داشته که با مشکلات پیش آمده، کشاورزان در مضیقه هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: کشاورزانی که سال‌های طولانی در این شهرستان مشغول به کشاورزی بوده‌اند، متأسفانه با چالش مواجه شده‌اند؛ از جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که کشاورزی هوشمند در دستور کار قرار بگیرد و کشت متناسب با کاهش نزولات باشد.

وی با بیان اینکه انتخاب کشت مناسب موجب می‌شود که کشاورز در مرحله بازاریابی موفق عمل کند و بازار مناسبی داشته باشد، اضافه کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که کشاورز احساس کند با کاهش و افزایش آب از لحاظ مالی با مشکل مواجه نمی‌شود.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: کشاورز باید براساس میزان آبی که آزادسازی می‌شود، کاملاً در قالب کشاورزی هوشمند کشت خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه بسته کاملی برای تأمین منابع آبی زاینده‌رود پیش‌بینی شده است، گفت: بعد از سفر وزیر نیرو به استان اصفهان و بازدیدهای صورت گرفته، کار آغاز شده و چندین اقدام اساسی در این زمینه انجام شده است.

سلاجقه با بیان اینکه وضعیت تالاب گاوخونی باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که رفع مشکلات زیست‌محیطی در یک بازه کوتاه یک تا پنج ساله امکان‌پذیر نیست؛ از این رو پیش‌بینی شده که تا ۱۰ سال آینده حداقل منابع و مصارف به‌نحو مطلوب مدیریت و سهم هر بخش دیده شود؛ چراکه تأمین حقابه محیط‌زیست، طراوت و شادابی زاینده‌رود را برای مردمی که سال‌ها با این رود خاطره دارند به دنبال دارد.

کد خبر 582182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.