وضعیت ساختمان‌های ناایمن در بندرعباس

معاون فنی و شهرسازی شهردار بندرعباس با تشریح وضعیت ساختمان‌های ناایمن در این کلان‌شهر، گفت: شهروندان اگر مالک یا مستأجر ساختمانی شدند که پایان کار ندارد، در صورت بروز حادثه، بخش زیادی از مسئولیت بر عهده آنها خواهد بود، لذا پیشنهاد می‌کنیم از خرید این‌گونه ساختمان‌ها خودداری کنند.

اصغر حسینی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه بعضی از قوانین شهرداری از جمله قوانین ساخت‌وسازها و دفع خطر، مربوط به سال ۱۳۳۵ است، ضوابط این قوانین هنوز به‌روز نشده است.

وی افزود: ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظایف شهرداری‌ها را مشخص کرده است و طبق بند ۲۴ این ماده، صدور مجوز و پروانه و کاربری املاک و طبق بند ۱۴، رفع خطر از سیلِ رواق بازارها و ساختمان‌هایی که دیوار آن شکسته و مخروبه است، بر عهده شهرداری است، اما زمانی که این قانون تصویب شده است، نظام مهندسی هنوز شکل نگرفته بود و تمام ارگان‌ها زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کردند و ناظر آن نیز شهرداری بود.

معاون فنی و شهرسازی شهردار بندرعباس با بیان اینکه قانون نظام مهندسی در سال‌های ۷۴ و ۷۵ تدوین و در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، خاطرنشان کرد: با تصویب این قانون علاوه بر اینکه قانون شهرداری‌ها اصلاح نشد، حتی بخش‌های نظارتی نظام مهندسی و شهرداری نیز مشخص نشده است؛ به‌عنوان مثال سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر احداث یک ساختمان ۱۰ طبقه، باید یک ناظر پایه یک معرفی می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه به تعداد ساختمان‌های شهر مهندسان پایه یک و دو نداریم، از این منظر در قانون شهرداری‌ها خلأ وجود دارد که با تصویب قانون نظام مهندسی، نظارت بر نوع ساخت‌وساز مشخص شده است.

حسینی‌پور با بیان اینکه نظارت مدیریت شهری بر ساخت‌وساز در چند دسته طبقه‌بندی شده است، اضافه کرد: از جمله تخلفات شهرسازی که در صورت گزارش پرونده برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود می‌توان به افزایش طبقه و بالکن، تعبیه پنجره در حریم خانه همسایه، تصرف معبر و موضوع تغییر کاربری اشاره کرد.

وی گفت: در خصوص تصرفات نیز، واحد تخلفات شهری پیگیر این موضوع است و مربوط به معاونت خدمات شهری است؛ املاکی مثل شمال بلوار امام حسین (ع) و کمربندی که بدون مجوز در سال‌های گذشته ساخته شده است و در پرتگاه، حریم خور و شبکه برق قرار گرفته و در معرض خطر است که جابه‌جایی آنها هزینه گزافی دارد.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری بندرعباس در خصوص رفع خطرات اراضی بدون مجوز همچون شمال بلوار امام حسین (ع) و کمربندی، افزود: با توجه به اینکه باید طبق قانون عمل کرد، باید ببینیم آیا در قانون راهکاری برای این موضوع دیده شده است یا خیر. اگر راهکاری وجود نداشته باشد، شهرداری باید از مالکان و ساکنان این اراضی شکایت کند و از طرفی این نهاد برای جابه‌جایی این افراد با مشکل روبه‌رو است که این کار نیز نیازمند همکاری استانداری و وزارت مسکن و دولت است.

نمک پایان‌کار نداشتن بر زخم ناایمنی ساختمان‌های بندرعباس

وی در خصوص املاک مشکل‌دار، اظهار کرد: ساختمان‌هایی مانند مجتمع نیلی، ستاره شهر و کارگزاری که پروانه ساختمان دارد، اما بدون دریافت پایان‌کار، استعلام آتش‌نشانی و استعلام اداره کل استاندارد و تاییدیه ناظر در حال بهره‌برداری است، تا زمانی که پایان‌کار برای آن صادر نشده باشد، از نظر شهرداری ساختمان قابل بهره‌برداری نیست.

حسینی‌پور تصریح کرد: شهروندان اگر مالک یا مستأجر ساختمانی شدند که پایان کار ندارد، در صورت بروز حادثه، بخش زیادی از مسؤلیت بر عهده آنها خواهد بود، لذا پیشنهاد می‌کنیم از خرید این‌گونه ساختمان‌ها خودداری کنند.

وی با بیان اینکه شورای مسکن مجوز داده است که مشکل بانکی ساختمان‌های مسکن مهر سال ۸۷ حل شود که حدود ۸۵ درصد کار انجام شده است و با تاییدیه این شورا، شهرداری پایان‌کار موقت آنها را صادر کرد، ادامه داد: پایان کار موقت نیز تنها برای مسکن مهرها صادر شد و بسیاری شهروندان با این مجوز موقت در این ساختمان‌ها ساکن شده‌اند و کسی هم پیگیر دیگر تاییدیه‌های ایمنی همچون آتش‌نشانی و استاندارد آسانسور نشد که لیست آن نیز تهیه و برای مراجع قضائی ارسال شده است.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری بندرعباس با بیان اینکه به‌دلیل وجود خلأ قانونی، دستگاه قضائی نیز نمی‌تواند ساکنان را از ساختمان‌های مسکن مهر که پایان‌کار موقت دریافت کرده‌اند، خارج کند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، با ساکنان این ساختمان‌ها مشکل داریم زیرا شهروندان با مدیریت شهری و نهادهای ذی‌ربط همکاری لازم را ندارند.

تأمین امنیت ساختمان‌های فرسوده بر عهده ساکنان است

وی خاطرنشان کرد: املاکی وجود دارد که علاوه بر پروانه ساختمان، پایان‌کار نیز دارند و تاییدیه‌های لازم را نیز در زمان مقرر دریافت کرده‌اند، اما به‌دلیل اینکه سال‌های زیادی از ساخت آنها گذشته است، مشکلات برقی، اطفای حریق، تاسیساتی و ترک خوردگی زلزله برای آن پیش می‌آید که از بیرون مشهود نیست.

حسینی‌پور در خصوص املاکی که پس از گذشت چندین سال برای بازسازی و تعمیر سازه و دیگر اجزای ساختمان آن اقدام نشده است و ایمنی کافی ندارد، اضافه کرد: در صورتی که کارشناس ایمنی از این ساختمان‌ها بازدید و مشاهده کند که مشکل وجود دارد، طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ به مالک اخطار لازم را به مالک یا مالکان می‌دهیم.

وی افزود: در صورتی که مشکلاتی در داخل ساختمان اتفاق بیفتد و کارشناسان مربوط مشاهده نکنند، ساکنان باید برای رفع آن اقدام کنند، زیرا ممکن است دیگران در جریان این موضوعات نباشند.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری بندرعباس خاطرنشان می‌کند: ساکنان ساختمان‌هایی که مشکلات ایمنی دارند، به‌صورت کتبی به شهرداری اعلام کنند تا همکاران ما در شهرداری به آنها کمک کنند.

کد خبر 582173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.