دستاوردهای اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان چه بود؟

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان دستاوردهای برگزاری اولین اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان به میزبانی این معاونت را تشریح کرد.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اولین اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان با هدف ارتقای معماری پایدار در این کلان‌شهر برای داشتن شهری پایدار برگزار شد که یک رنسانس در شهرسازی و معماری اصفهان بود.

وی با بیان اینکه اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان با سه رویکرد ساختمان‌های پایدار در شهر اصفهان، ساختمان‌های ایمن و موضوع نما به عنوان هویت شهر اصفهان با مشارکت معماران و سازندگان برگزار شد، افزود: اصفهان به‌تازگی به عنوان شهر پایدار جهان شناخته شده است، بنابراین باید راهبردهایی برای آن اندیشیده شود تا در چارچوب آن، اقدامات لازم برای رسیدن به شهر پایدارتر انجام شود و به راهبرد و اقدامات اجرایی دست یابیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به حادثه ریزش متروپل در آبادان، حساسیت‌ها نسبت به موضوع ایمنی ساختمان‌ها در کشور افزایش یافته است، از این‌رو در اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان اقدامات لازم برای افزایش ایمنی ساختمان‌های شهر با توجه به دستورالعمل جدید ابلاغی وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت تا در کنار آن راهبردهای اجرایی نیز مورد توجه قرار گیرد و پس از اجلاس با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های اجرایی موضوع ایمنی و دستاوردهای اجلاس را به صورت اجرایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی "نما و هویت شهری" بود که در این ارتباط از سال ۱۳۹۰ کمیته سیما و منظر شهری در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل و در این ۱۰ سال تلاش‌های خوبی از سوی شهرداری و معماران برای ارتقای نمای شهر انجام شده است.

بررسی راهبردهای تجویزی ساختمان‌های شهر در ۳ کمیته

مهدویان با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان، ارتقای سطح معماری پایدار در شهر اصفهان همچنین بررسی معیارها و شاخص‌های نما در این کلان‌شهر و معرفی آنها به طراحان، معماران و سازندگان شهر بود، گفت: در کارگروه‌های این اجلاس موضوع نمای اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و پیرامون این موضوع بحث و تبادل نظر شد که آیا می‌توانیم بر اساس شاخصه‌ها، نمای خاص برای شهر داشته باشیم و چه مدل‌ها و اصول‌هایی را باید در طراحی نما رعایت کنیم تا موضوعی به نام "نمای اصفهان" داشته باشیم؛ البته این موضوع برای هویت‌بخشی هر چه بیشتر به نمای شهر اصفهان کلید خورد.

وی خاطرنشان کرد: اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان با حضور حدود ۲۳۰۰ شرکت کننده شامل معمار و سازنده برگزار شد و شرکت‌کنندگان در پنل‌های تخصصی اجلاس نیز حضور داشتند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری هشت کارگاه و شش پنل تخصصی با موضوع‌های مختلف حوزه معماری و شهرسازی در اولین اجلاس سازندگان و طراحان معماری از جمله پنل آسیب‌شناسی سیما و منظر شهری اصفهان، ضرورت حرکت به سمت ساختمان‌های پایدار و رتبه‌بندی آنها، مصادیق ارزش افزوده در پروژه‌های شاخص معماری، چالش‌های تولید مسکن ایمن و اقتصادی، گفت: این معاونت کارگاه‌های تخصصی با موضوعاتی همچون الزامات انرژی ساختمان، تدوین سند راهبردی نور در منظر شهری، ایده‌پردازی در نمای اصفهان و جایگاه معماری پایدار در روند طراحی ساختمان همچنین کارگاه ایده‌پردازی در نما را بر اساس مطالعات و نیازسنجی‌ها برگزار کرد.

در آستانه تغییر رویکرد هستیم

وی گفت: پیرو این اجلاس با توجه مباحث مطرح شده درباره ساختمان‌های پایدار، ساختمان‌های ایمن و نمای اصفهان سه کمیته اجرایی در معاونت شهرسازی تشکیل می‌شود تا با توجه به نتایج اجلاس، راهبردهایی را در قالب راهبردهای تجویزی ارائه و عملیاتی کنیم.

مهدویان با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان رویکردی که در معاونت شهرسازی مورد توجه قرار گرفته است، مشارکت‌طلبی فعالان دخیل در حوزه ساخت‌وساز شهر است، افزود: یکی از مهمترین بازیگران این عرصه انبوه‌سازان هستند، زیرا به طور طبیعی وقتی پروژه‌های بزرگی تعریف می‌کنند با مشکلات بزرگ‌تری نیز در شهر روبه‌رو هستند که بخشی از این مشکلات مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و به طور مشخص با شهرداری است، لذا در اجلاس سازندگان و طراحان معماری اصفهان چالش‌های پیش‌روی انبوه‌سازان بررسی شد.

وی تاکید کرد: در آستانه تغییر رویکرد هستیم و این تغییر زمان‌بر است و پذیرش آن در جامعه مخاطب با کندی پیش می‌رود، زیرا سال‌ها رویکرد مدیریت شهری در سخت‌گیری هر چه بیشتر بوده است، اما در مدیریت جدید بسترسازی و تسهیل‌گری اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر 582061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.