تدبیر شورای شهر بارسلونا برای خنک ماندن در هوای گرم

شورای شهر بارسلونا در راستای خنک نگه‌داشتن ساکنان شهر در طول ماه‌های تابستان به آماده‌سازی پناهگاه‌های آب‌وهوایی پرداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ازآنجاکه انتظار می‌رود نیم‌کره شمالی شاهد تابستانی گرم‌تر و خشک‌تر از حد متوسط باشد، شهرهای سراسر این منطقه در حال انجام آمادگی‌های لازم برای ماه‌های گرم سال هستند.

مرکز اروپایی پیش‌بینی میان‌مدت وضع هوا (ECMWF) نسبت به افزایش دمای بالاتر از حد نرمال در اروپای مرکزی و جنوبی طی تابستان امسال هشدار داده است. در وضعیتی مشابه ایالات‌متحده‌آمریکا نیز پیش‌بینی می‌کند که امسال شاهد هوای گرم‌تر و بارندگی کمتر از حد متوسط باشد که به احتمال زیاد به افزایش خشکسالی منجر خواهد شد. این امر تهدیدی برای شهروندان به‌ویژه در شهرهای بزرگ‌تر محسوب می‌شود که آسفالت جذب‌کننده گرما و گرمای اتلاف و تولید شده در اثر مصرف انرژی، با ایجاد اثر جزیره گرمایی همراه است که به‌معنای به‌معنای گرم‌تر بودن دما در شهرها تا ۵.۶ درجه سانتی‌گراد در مقایسه با مناطق طبیعی اطراف است.

شهرهای سراسر جهان در حال اجرای اقداماتی برای کاهش یا قابل تحمل کردن اثرات افزایش دما هستند. در این راستا شورای شهر بارسلونا به‌منظور محافظت از آسیب‌پذیرترین گروه‌های شهروندان تصمیم به ایجاد شبکه‌ای از پناهگاه‌های آب‌وهوایی گرفته است. این فضاها شرایطی خاص دارند که در دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد قابلیت دستیابی راحت، شرایط استراحت خوب و نزدیک بودن به مناطق آبی برای کاهش احساس گرما را فراهم می‌آورند.

شورای شهر بارسلونا فضاهای سرتاسر شهر را با این هدف مطابقت داده و به‌عنوان یکی از منابع اولیه مورد استفاده در این فرآیند از مدارس محلی شهر بهره برده است. پارک‌ها و باغ‌های روباز نیز با وجود فراهم آوردن سرسبزی برای شهر و در اختیار داشتن آب‌نماهای گوناگون، بسیار مورد توجه قرار دارند. شورای شهر اعلام کرده است که همه این فضاهای پیشگیری از امواج گرمایی شهری از پانزدهم ژوئن تا پانزدهم سپتامبر فعال خواهند بود.

بیشتر ساختمان‌های مورد استفاده در این برنامه از پیش قابلیت‌های لازم برای ارائه کمک به شهروندان را در بر داشتند و شواری شهر با افزودن چند تغییر جزئی، آن‌ها را به‌عنوان مراکزی برای ارائه خدمات مدنظر تعیین کرده و در اختیار عموم مردم قرار داده است. سایر مکان‌ها نیز در راستای مطابقت با الزامات مورد نیاز، به کمک حمایت‌های مالی «اقدامات نوآوری شهری (UIA)» به‌عنوان یکی از برنامه‌های کمیسیون اروپا که بخشی از پروژه «انطباق مدارس با تغییرات آب‌وهوایی از طریق راهکارهای سبز، آبی و خاکستری» است بهسازی شدند.

شورای شهر بارسلونا تعداد پناهگاه‌های آب‌وهوایی شهر را در حال حاضر ۱۶۳ مورد اعلام کرد که در اطراف همه مناطق شهری واقع شده‌اند و این اطمینان را داد که نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از خانه خود با پای پیاده به یکی از این سرپناه‌ها دسترسی خواهند داشت.

کد خبر 582049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.