ماجرای استقلال و سرمربی جدید؛ مثنوی هفتاد من!

با گذشت بیش از دو هفته، باشگاه استقلال همچنان با گزینه‌ای برای جانشینی سرمربی فصل گذشته‌اش به توافق نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم فوتبال استقلال تهران پس از استعفا و جدایی فرهاد مجیدی در پایان لیگ بیست‌ویکم، به‌دنبال یک جایگزین برای سپردن سکان سرمربی‌گری تیمش بوده و هنوز که هنوز است با وجود مطرح‌شدن نام‌های پرشمار، با هیچ گزینه‌ای به توافق نهایی دست پیدا نکرده است و به‌نظر می‌رسد این پروسه همچنان ادامه داشته باشد.

نخستین گزینه جایگزینی فرهاد مجیدی، «جواد نکونام» بازیکن اسبق این تیم و سرمربی دو فصل اخیر فولاد خوزستان بود. نکونام در آستانه قبول هدایت نیمکت سرمربی‌گری استقلال قرار داشت و حتی طبق شنیده‌ها به توافق سه‌ساله نیز با مدیران این باشگاه رسیده بود اما به یک‌باره همه‌چیز زیر و رو شد و او در دو مرحله به‌طوررسمی این پیشنهاد را رد کرد و ترجیح داد در خوزستان بماند.

«گابریل پین» دستیار ایتالیایی فرهاد مجیدی، دیگر شخصی بود که می‌توانست روی نیمکت سرمربی‌گری استقلال بنشیند اما تا به اینجا هیچ مذاکره مثبتی صورت نگرفته و گویا قرار نیست این اتفاق هم رقم بخورد. اگر پین بماند در پست قبلی‌اش به کار ادامه می‌دهد؛ هرچند مدیر برنامه‌های وی به‌طوررسمی به باشگاه استقلال اعلام کرده که پین نمی‌خواهد در استقلال به کارش ادامه دهد و درخواست خروج داده است.

ماجرای استقلال و سرمربی جدید؛ مثنوی هفتاد من!

«رضا عنایتی» از گزینه‌های جوان و مخالف با هواداران استقلال بود. عنایتی سابقه مربی و سرمربیگری در تیم سیاه‌جامگان مشهد و حضوری کوتاه‌مدت در تیم قشقایی شیراز را در کارنامه خود دارد و توانست هوادار را به لیگ برتر برساند. عنایتی پس از منتفی‌شدن حضورش به‌عنوان سرمربی در استقلال، یکی از گزینه‌های حضور در کادرفنی استقلال است و اگر یک سرمربی نام‌آشنای خارجی فصل آینده سکان‌دار آبی‌ها شود، رضا عنایتی به‌عنوان دستیار اول در این تیم حضور خواهد یافت.

از باشگاه استقلال شنیده شده که پیش از رضا عنایتی، مصطفی آجرلو از «سیدمهدی رحمتی» هم دعوت کرده بود که جلسه‌ای در باشگاه استقلال برگزار کنند تا درخصوص سرمربی‌گری و جانشینی مجیدی به توافقاتی دست پیدا کنند، اما سرمربی فصل پیش آلومینیوم اراک این پیشنهاد را نپذیرفت و ترجیح داد فصل آینده نیز در اراک به‌کار خود ادامه دهد، رحمتی همچنین اواخر هفته گذشته دو فصل دیگر قرارداد خود را با آلومینیوم تمدید کرد.

«ژوزه مورایس» سرمربی سابق الهلال عربستان که در کنار ژوزه مورینیو سابقه مربیگری در تیم‌هایی چون رئال‌مادرید، اینترمیلان، چلسی و پورتو را دارد، جدی‌ترین گزینه خارجی حول نیمکت استقلال در ساعات اخیر بود. مدیران استقلال چند مسئله مهم را درباره انتخاب سرمربی جدید خارجی و دو فاکتور اصلی یعنی مدت زمان قرارداد (بیش از یک‌سال) و هزینه معقول در نظر داشتند.

مورایس در باشگاه الهلال بیش از نیم میلیون یورو معادل ۱۷ میلیاردتومان دریافت می‌کرد. گفتنی است مورایس در سالیان گذشته و بعد از آن‌که مسیر مربیگری خود را از مورینیو جدا کرد، به طورمیانگین هر شش‌ماه یک‌بار تیمش را تغییر داده که این تغییر مکرر تیم‌های مورایس باعث شد تا مدیران استقلال درباره انتخاب او مردد شوند و شانس سرمربی ۵۶ ساله پرتغالی کم‌رنگ و در ادامه از بین برود تا مورایس نیز از گزینه سرمربیان آینده استقلال خارج شود و با چرخشی به باشگاه سپاهان نزدیک شود.

ماجرای استقلال و سرمربی جدید؛ مثنوی هفتاد من!

«آندره‌آ استراماچونی» که سه فصل پیش دوران موفقی را در استقلال سپری کرد و به دلیل دریافت نکردن به موقع مطالبات خود، حاضر نشد سرمربی آبی‌ها باقی بماند، با وجود اینکه هنوز در ماجرای دریافت مطالبات خود از استقلال قرار دارد و پرونده‌اش در دادگاه عالی ورزش CAS در جریان است، به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی فرهاد مجیدی مطرح شده بود. استرا در فصل اخیر هدایت الغرافه قطر را برعهده داشت ولی نتایج خوبی را همراه با این تیم کسب نکرد، اما هواداران استقلال خواهان حضور دوباره این مربی ایتالیایی روی نیمکت تیمشان بودند و اعتقاد داشتند وی می‌تواند کار نیمه‌تمامش را در استقلال تمام کند؛ اما استراماچونی هرگونه توافق با مدیران استقلال را تکذیب کرد و این مربی نیز تا این لحظه از میان گزینه‌های سرمربی‌گری آبی‌پوشان کنار رفته است.

«رزوان لوچسکو» دیگر گزینه سرمربی‌گری استقلال بود. او اگرچه همانند پدرش در عرصه مربیگری به افتخارات بزرگی دست پیدا نکرده اما توانسته با الهلال، فاتح لیگ عربستان و لیگ قهرمانان آسیا شود و با پائوک سالونیکا که هنوز سرمربی آن محسوب می‌شود به نایب‌قهرمانی سوپرلیگ یونان برسد و با تیم‌های راپید بخارست و الجیش قطر هم جام قهرمانی را بالای سر برده است. این مربی ۵۳ ساله به زمانی با پائوک قهرمانی را در یونان تجربه کرده گزینه مطلوبی برای هدایت استقلال شمرده می‌شد.

ماجرای استقلال و سرمربی جدید؛ مثنوی هفتاد من!

«سنول گونش» که در کنار فاتح تریم شناخته‌ترین نام در بین مربیان ترکیه‌ای در فوتبال ایران است در لیست موردنظر مصطفی آجورلو نیز قرار داشت، اما این سرمربی به پیشنهاد آبی‌ها پاسخ منفی داد تا پرونده او نیز در همان مذاکرات شفاهی برای هدایت استقلال بسته شود.

در میان گزینه‌های عجیب‌وغریب ترکیه‌ای، «ارطغرل ساغلام» سرمربی فصل گذشته باشگاه تراکتور تبریز، یکی از افرادی بود که نامش در بین مربیان مدنظر باشگاه استقلال اعلام شد. سابقه همکاری آجرلو با ساغلام، باعث شده بود وی جزو گزینه‌های سرمربی‌گری آبی‌های پایتخت باشد. البته مطرح شدن پیشنهاد استقلال به ساغلام، فقط یک ضرر به تراکتور رساند و شرایط سختی را برای باشگاه تراکتور در راستای ادامه همکاری با این مربی ترکیه‌ای ایجاد کرد تا در نهایت ساغلام از تراکتور جدا شود.

علاوه‌بر مربیان گسترده ترکی، پس از منتفی‌شدن حضور جواد نکونام به عنوان سرمربی استقلال در همان روزهای ابتدایی، آجورلو که سابقه همکاری خوبی با مربیان ترک از جمله ساغلام دارد، باب مذاکره با فاتح تریم را باز کرد که این سرمربی با تجربه در همان بدو کار به استقلال پاسخ منفی داد.

«ساکت الهامی» سرمربی اسبق تیم‌های تراکتور تبریز و نساجی مازندران، درحالی‌که فصل گذشته نیز مذاکراتی با مدیرعامل استقلال داشت اما به توافق نهایی نرسید و فرهاد مجیدی سرمربی شد، بار دیگر نامش در بین سرمربیان باشگاه استقلال قرار گرفته بود؛ اما الهامی در پیشنهادی که به‌طور جدی هم به دست وی نرسیده جواب منفی داده است. هواداران استقلال نیز از قبل‌تر با این گزینه مخالفت شدیدی کرده بودند تا این مخالفت‌ها، تأثیر گسترده‌ای در نافرجام ماندن حضور الهامی در استقلال بگذارد.

باشگاه استقلال هفته گذشته با «ولادیمیر پتکوویچ» مربی ۵۸ ساله صربستانی اسبق تیم‌های لاتزیو، یانگ‌بویز و تیم‌ملی سوئیس، صربستانی وارد مذاکره شد و توافقاتی نیز میانشان صورت گرفته بود. البته بعدتر اعلام شد برخلاف برخی شایعات ولادیمیر پتکوویچ گزینه مربیگری در استقلال نبوده و مدیران این باشگاه با سه گزینه خارجی که کارنامه درخشانی در مربیگری داشته و در تیم‌هایشان موفقیت‌های بزرگی را کسب کرده‌اند در حال مذاکره هستند.

استقلال,سرمربی تیم استقلال

«الکساندر نوری» مربی دو رگه ایرانی-آلمانی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای هدایت تیم فوتبال استقلال تهران بود و حتی قرار بود آجرلو به قطر برود تا مذاکرات نهایی را با وی انجام بدهد؛ حتی گفته می‌شد نوری شنبه یا یک‌شنبه به ایران بیاید تا کارهای نهایی عقد قرارداد را حضوراً کامل کند. با این وجود خبر از اختلاف مالی میان طرفین آمد و با توجه به درخواست الکس نوری برای دریافت مبلغ ۷۰۰ هزاریورو به‌اضافه ۴۰۰ هزاریورو برای دستیارانش، باشگاه استقلال به‌دلیل ناتوانی در پرداخت این دستمزد و ازآنجاکه اعلام کرده فقط می‌تواند نصف این مبلغ را در مجموع پرداخت کند، قید نوری را هم زد و سراغ گزینه‌های دیگر می‌رود تا کماکان ماجرای سرمربی فصل آینده استقلالی‌ها از کوهی به کوهی دیگر منتقل شود و به همدیگر نیز نرسند.

«پوریا اسبقی» مربی ایرانی‌الاصل بارنزلی انگلیس، کریستین بروکی سرمربی سابق تیم آث‌میلان، اسماعیل کارتال سرمربی اسبق فنزباغچه، آیکوت کوکامن سرمربی سابق فنرباغچه و باشاک‌شهیر و ارسون یانال سرمربی سابق تیم‌ملی فوتبال ترکیه دیگر گزینه‌های سرمربی‌گری استقلال هستند؛ اما هیچ‌گونه توافق مثبتی تا به امروز میان آنان صورت نگرفته و حتی مذاکرات نیز جدی نبوده‌اند.

بسیاری از هواداران استقلال پس از انتشار اخبار منتفی‌شدن حضور نام‌های متعدد و گوناگون روی نیمکت استقلال و تداوم بلاتکلیفی استقلال انتقادات بسیار تندی را نسبت به عملکرد مدیران باشگاه به ویژه مدیرعامل باشگاه مطرح کرده‌اند و خواستار پاسخ‌گویی شفاف مصطفی آجورلو در این ارتباط هستند اما تا به امروز هیچ‌یک از مسئولان استقلال در دسترس نبوده و پاسخ سوالات و انتقادات هواداران را نیز نداده‌اند. نکته‌ای که برای هواداران استقلال در پروسه انتخاب سرمربی آینده تیمشان مهم است انتخاب یک سرمربی خارجی و نام‌دار به‌عنوان جانشین مجیدی بوده و فشار بیشتری روی مدیران استقلال گذاشته است‌.

در پایان این یادداشت و بررسی نزدیک به ۲۰ گزینه مطرح و منتفی‌شده به‌عنوان سرمربی آینده استقلال باید خاطرنشان کرد، مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال، از مدیران این باشگاه خواسته که به‌هیچ عنوان نام گزینه‌های سرمربیگری آبی‌ها را رسانه‌ای نکنند تا داستان الکس نوری و دیگر مربیان پر شمار تکرار نشود. همچنین گفته می‌شود قرار است آجرلو تا ۲۴ ساعت آینده مذاکراتی جدی با دو مربی خارجی را استارت بزند بلکه در هفته جاری، بالاخره و پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرمربی جدید استقلال برای فصل آینده مشخص و معرفی شود.

کد خبر 582020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.