اصفهان در انتظار مصوبات رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مشکلات و معضلات شهر که در راس آنها جاری بودن دائمی زاینده‌رود مطرح است و تدوین نامه ۳۰ بندی برای ارائه به رئیس‌جمهور در سفر به اصفهان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در یک برنامه برخط رادیویی با اشاره به لزوم تحقق شعار سال، اظهار کرد: شورای ششم پس از نامگذاری سال از سوی مقام رهبری (مدظله‌العالی) و حتی قبل از آن در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ با توجه به اینکه حوزه دانش‌بنیان یکی از تأکیدات شورای اسلامی شهر بود به این حوزه ورود کرده است، لذا معتقد هستیم توجه به حوزه دانش‌بنیان هزینه اداره شهر را کاهش می‌دهد و اداره شهر را بهره‌ورتر می‌کند. تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز در آغاز سال ۱۴۰۱ سبب شد تا این موضوع را با قدرت و قوت بیشتر پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه بندهایی را در بودجه ۱۴۰۱ در آبان‌ماه سال گذشته به شهرداری ابلاغ کردیم تا در حوزه دانش‌بنیان‌ها افزایش تحرک داشته باشد، ادامه داد: شهرداری موظف شد برای خرید محصولات با حوزه دانش‌بنیان تعامل داشته باشد، از فروردین‌ماه جلسات متعدد با بخش‌های حاضر در زیست‌بوم دانش‌بنیان و ذی‌نفعان و گروه‌های مرتبط برگزار شد و با شهرک علمی تحقیقاتی و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر بخش‌ها که در این حوزه تأثیرگذار هستند نیز همفکری خوبی انجام شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه علاوه‌بر حوزه‌هایی که مدیریت شهری با دانش‌بنیان‌ها ارتباط مستقیمی دارد، به ایجاد بستر ترویجی و فعالیت برای این حوزه‌ها نیز توجه شده است، افزود: اگر می‌خواهیم اتفاق خوبی در حوزه تولید و دانش‌بنیان و اشتغال بیفتد، شهرداری باید پای خود را فراتر از تکالیف و تعهدات قانونی بگذارد و درگیر چهارچوب‌ها نباشیم که آیا به مدیریت شهر مربوط می‌شود یا خیر.

وی با اشاره به اینکه معتقد هستیم با همگرایی مثبت در تعامل با سایر دستگاه‌ها فعالیت دانش‌بنیان‌ها را تسهیل کنیم، اضافه کرد: ایجاد پهنه‌های مربوط به شرکت‌های نوآور یا دانش‌بنیان را دنبال می‌کنیم، زیرا در طرح تقویت تولید و خدمات دانش‌بنیان شورای اسلامی شهر نیز به این مهم توجه شده است. مجموعه‌های دانش‌بنیان که نیاز به زیرساخت و کاربری شهری که نیاز به تغییر دارد، باید در تعامل با شهرداری و دستگاه‌های بالادستی مانند کمیسیون ماده ۵ استانداری اتفاق بیفتد، در ایجاد کارخانه نوآوری نیز لازم است با شهرک علمی تحقیقاتی، انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگاه مواد و انرژی و استانداری به نقطه مشترک برسیم تا شاهد اتفاقات خوبی در اصفهان باشیم.

صالحی با اشاره به اهمیت ایجاد فن بازارها و ارائه محصولات دانش‌بنیان، تصریح کرد: با شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و شهرداری که در کنار بخش‌های خصوصی از جمله اتاق بازرگانی است به میدان آمدیم تا در حوزه دانش‌بنیان‌ها بتوانیم فضای همدلی و هماهنگی را فراتر از تعهدات مدیریت شهری رقم بزنیم.

لزوم تکیه بر دانش داخلی برای اجرای پروژه‌های شهری

وی با بیان اینکه برای اولین بار شریک خارجی در حوزه تکنولوژیک خط دوم قطار شهری را کنار گذاشتیم، ادامه داد: بزرگ‌ترین مجموعه ریلی جنوب غرب آسیا و چهارمین شرکت فناوری در حوزه توربین‌سازی که یک شرکت ایرانی است، تمام تکنولوژی خط دوم قطار شهری را طراحی، اجرا و نصب خواهد کرد و حتی در حوزه تأمین مالی نیز ورود می‌کند. همچنین تفاهم‌نامه همکاری چند هفته پیش با یکی از شرکت‌های خوش‌نام حوزه دانش‌بنیان برای تبدیل انرژی از زباله و در حوزه تصفیه پساب و استفاده از تکنولوژی دانش‌بنیان در این بخش به ارزش ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه همکاری با یکی از شرکت‌های حوزه دانش‌بنیان به چند بخش تاکید شده است، گفت: با قرارداد می‌توانیم از دفن زباله به خصوص زباله‌های عفونی و بیمارستانی نجات یابیم و در گام بعد از این زباله‌ها انرژی تولید کنیم و در حوزه پساب و تولید آب از فعالیت‌هایی که در مجموعه فرآیند زباله‌سوز است استفاده خواهیم کرد، این قدم بسیار بزرگی برای شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه تاکید شورای ششم به مدیریت شهر در دو بخش تقویت قراردادها با حوزه دانش‌بنیان و تعامل برای افزایش خریدهای حوزه دانش‌بنیان بوده است، اظهار کرد: در طرحی که چند روز پیش در شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید به مجموعه‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در ۱۸ بند تعهد دادیم تا در حوزه ارتقای زیست‌بوم نوآوری قدم برداریم و فرایندها در مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز بهبود ببخشیم.

صالحی با تاکید بر اینکه فرآیندهای اداری و ضمانت‌نامه مشکل اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان است و با پیچیده بودن پروسه‌های قرارداد شهری نیز روبه‌رو هستند که این طرح با سه هدف و ۱۸ بند مسیر آنها را هموار خواهد کرد، ادامه داد: ویژگی خوب و مهم این طرح آن است که تمام قوانین بالادستی و قوانین گذشته مدیریت شهری به عنوان پیشینه لحاظ شده است و با رعایت این موارد تمام خلاءها و تجارب گذشته احصا شده است تا این طرح قابلیت اجرا داشته باشد.

وی با بیان اینکه ساختارهای اداری را تجمیع کردیم تا منجر به چابک‌سازی شود، گفت: شورای عالی فناوری شکل گرفت تا تمام موضوعات در حوزه دانش‌بنیان، کارافرینی و نوآوری به این شورا بیاید تا گام اول در تسهیل کاغذبازی و بوروکراسی اداری را برداشته باشیم.

ایجاد کارخانه نوآوری محرک توسعه خواهد بود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیت میز ایران ساخت برای اینکه شهرداری نیازهای خود را در استفاده از محصولات دانش‌بنیان ارائه کند و شرکت‌ها نیز محصولات خود را در آن معرفی کنند، افزود: لازم است در بحث تسهیل و ایجاد ساز و کار تحقیق و توسعه و نه تنها خرید محصول ورود کنیم و با شرکت‌هایی که تمکن مالی ندارند، اما ایده‌های خوبی دارند و نیازمند حمایت هستند شریک شویم، در این طرح علاوه‌بر تحقیق و توسعه به بحث اصلاح آیین‌نامه مالی و معاملاتی که شرکت‌ها برای تسریع قراردادها و ضمانت‌ها نیاز دارند اشاره شده تا بتوانند با ساز و کارهایی که معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری برای آنها فراهم کرده است، راحت‌تر از شرکت‌های دیگر در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شرکت کنند.

وی از تدوین پیوست فناوری برای پروژه‌های بزرگ خبر داد و گفت: برای مثال در مترو وابسته به یک کالای کوچک هستیم و از یک جنس و مدل می‌توانیم تهیه کنیم که آن نیز خارجی است، اما اگر پیوست فناوری در پروژه‌های شهرداری اتفاق بیفتد و سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم دیگر وابستگی به فناوری و یک جنس و یک کالا و یک کشور خاص نخواهیم داشت و پروژه به گونه‌ای طراحی می‌شود که بتوانیم از توان داخلی بهره‌مند شویم.

صالحی با بیان اینکه در طرح پیوست فناوری در پروژه‌های شهرداری به مخاطرات مرتبط با تحریم و تغییر نرخ ارز برای تأمین کالا توجه شده است، افزود: مقرر شده است برای کالاهایی که شرایط دارند، از نمونه داخلی استفاده شود و شهرداری به این سمت حرکت کند.

وی تصریح کرد: ایجاد کارخانه نوآوری با زمینه موضوعی مدیریت شهری از الزاماتی است که محرک توسعه خواهد بود، لذا شرکت‌های فعال در این حوزه را تشویق می‌کند تا محصولات شهری مورد نیاز را ارائه دهند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شرکت‌های نمایشگاه بین‌المللی فرصتی است تا در بحث تبادلات از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان آگاه شویم و در تور بازدید مشترک آنها نیز از نیازهای شهری مطلع شوند، اظهار کرد: ایده‌ها دور از فضای اجرا و عملیات است و این تبادلات به نزدیک شدن کار کمک می‌کند و مدیریت شهری تمام زیرساخت‌های تبلیغاتی و فرهنگسراهای خود را برای مباحث ترویجی و آموزشی ارزیابی می‌کند و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد. در بعد بین‌المللی نیز با استفاده از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده و سازمان‌های بین‌المللی از ظرفیت آنها برای معرفی آثار و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: با ارزیابی‌های شش ماهه و یک ساله مطمئن خواهیم شد کار در شهرداری آن گونه که شورای اسلامی شهر انتظار دارد در مسیر تقویت، تولید و خدمات تولیدی پیش می‌رود و مطالبه‌گری در بخش‌های مختلف نیز دیده شده است تا پیگیری‌ها نتیجه‌بخش باشد.

انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تفریح

صالحی با بیان اینکه به تازگی در سازمان عمران شهرداری پیشنهاداتی در حوزه دانش‌بنیان داشته‌ایم، تصریح کرد: حتی در حوزه تفریح و سرگرمی نیز به زودی قراردادی با شرکت دانش‌بنیان منعقد خواهد شد که عوائد آن به مردم می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوبی در اصفهان داریم که تولید ثروت می‌کنند، لذا این شرکت‌ها نیاز به حمایت ندارند، افزود: باید به سمت شرکت‌هایی حرکت کنیم که برای بهتر شدن کیفیت زندگی شهروندان و کاهش هزینه‌ها از تجارب و دانش آنها می‌توان استفاده کرد، عمده اشکال در رابطه با چنین مباحثی دیده نشدن، اجرا و نظارت است که در این راستا سعی کردیم، ایده و محصول را به حوزه عملیات و اجرا نزدیک کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شورای ششم در کنار اینکه تلاش می‌کنیم امور حوزه شهری را دنبال کنیم به مردم قول دادیم که مطالبه‌گر حقوق آنها باشیم و حتی در بخش‌هایی که مربوط به حوزه شهری نمی‌شود صدای مردم و در کنار آنها باشیم، ادامه داد: از یک ماه پیش که زمزمه سفر رئیس جمهور به اصفهان مطرح شد شورای اسلامی شهر سعی کرد از حالت انفعالی گذشته خارج شود و با نگاه فعالانه و مطالبه‌گرانه و کارشناسی اهم مسائل حوزه شهر و استان را که احساس کردیم نیاز است برای آن تصمیم ملی گرفته شود، احصا کردیم و به ۳۰ موضوع رسیدیم، در رأس تمام مطالبات مردم و اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در شهرستان و استان، زاینده رود فصلی مشترک است و نگاه ما به زاینده رود نگاه تفرجگاهی و کالای لوکس نیست، بلکه آن را شریانی برای حفظ یک تمدن و فرهنگ و هنر دیرینه اصفهان می‌دانیم.

وی تصریح کرد: اگر در هفته صنایع دستی هستیم و در اصفهان هنر و هنرمند وجود دارد و نصف جهان و بهشت ثانی‌ها است به واسطه وجود زاینده‌رود به عنوان شاهرگ حیاتی بوده است، همچنین تبعات زیست‌محیطی، مسئله فرونشست و ریزگردهای تالاب گاوخونی و از بین رفتن آن و تهدید آثار تاریخی دلیل مطالبه‌گری برای جاری شدن دائمی زاینده‌رود است.

صالحی با تاکید بر اینکه زاینده‌رود اصلی‌ترین و محوری‌ترین موضوع است اما تنها مسئله اصفهان نیست، گفت: مشکلات زیست‌محیطی، مناطق کم‌برخوردار و رشد فناوری‌های دانش‌بنیان در اصفهان نیاز به تصمیم‌های ملی دارد.

عقلانیت و عدالت در توزیع آب رعایت شود

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در استان همجوار که مطرح کرد برای توزیع آب نیاز به طرح جامع با ویژگی عقلانیت و عدالت داریم، ادامه داد: مطالبه مردم اصفهان منطبق بر همین گفتمان رئیس جمهور است و آب باید به صورت جامع با مدیریت ملی و نه قومی و منطقه‌ای و با عقلانیت و عدالت توزیع شود و شاهد عمل در این حوزه باشیم تا از خطرهایی که این تمدن را تهدید می‌کند، جلوگیری کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه زمان را در بخشی از حوزه‌ها از دست دادیم، اما هنوز به نقطه انتهایی نرسیده‌ایم، اظهار کرد: امیدوارم با همدلی و هم‌افزایی و تدبیر مناسب اصفهان را رو به جلو پیش ببریم.

وی شفاف‌سازی مصارف، جلوگیری از برداشت غیرمجاز و ایجاد و شناسایی صنایع جدید و تکمیل طرح انتقال آب را از دیگر پیشنهادات شورای اسلامی شهر دانست و گفت: در رابطه با حل مسئله احیای زاینده‌رود باید قانون اجرا شود و همه با هم و با نگاه ملی پایبند قانون باشیم.

صالحی افزود: بررسی و مشخص شدن تأثیر جاری بودن زاینده‌رود در مسئله فرونشست از خروجی‌های کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار است و باید از مردم کمک بخواهیم تا با ایجاد چاه جذبی و استفاده از آب‌های خاکستری در منازل به حل مسئله فرونشست کمک شود.

ضرورت کمک دولت به تکمیل چند طرح ریلی و رینگ چهارم ترافیک در اصفهان

وی در خصوص انتقال صنایع آلاینده با توجه به قوانین مصوب، کمک دولت به تکمیل چند طرح ریلی و رینگ چهارم ترافیک که به نوعی ملی و استانی است برای کاهش بخشی از بار آلودگی شهر، گفت: دولت سهم خود را در تکمیل پروژه قطار شهری اصفهان و خرید اتوبوس‌های جدید انجام دهد. مطالبه دیگری که داریم مربوط به تکمیل سامانه دوم آب شرب و کمک به پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان کمک دولت به تقویت زیرساخت‌های گردشگری را مهم دانست و افزود: شورای اسلامی شهر اصفهان با تصویب طرح تخفیف ۹۹ درصدی برای ساخت هتل گام مهمی را در این زمینه برداشته است. تبدیل کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان یکی از دغدغه‌های مردم اصفهان است و مراحل واگذاری آن انجام شده است. همچنین آزادسازی گلوگاه‌ها و بافت فرسوده اصفهان امری ضروری است، البته توجه به دهکده المپیک در شمال اصفهان و ایجاد شرایط و زیرساخت برای عضویت اصفهان در بین ۱۰ شهر تاریخی جهان نیز از دیگر مطالبات ما است.

وی ادامه داد: ساماندهی ورودی‌های اصفهان در شرق و جنوب شرق از سمت فرودگاه به عنوان محور دیپلماتیک و بهارستان در جنوب از تأکیدات مدیریت شهری است و پهنه‌های بلاتکلیف در شهر اصفهان مانند اراضی علی‌آباد، شهید کشوری و محدوده ناژوان باید تعیین تکلیف شود، زیرا علاوه‌بر به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی سرمایه‌های مردم بلاتکلیف مانده است و به تازگی پس از ۲۰ سال پهنه پرتمان تکلیفش مشخص شد، اما از این پهنه‌ها زیاد داریم که نیاز به تصمیم ملی دارد. همچنین شهرک سلامت، فیبر نوری، پدافند غیرعامل، استفاده از انرژی جدید، تکمیل کمربند سبز از موضوعاتی است که با توجه به نیازها احصا شده است.

صالحی اضافه کرد: محور تمام مطالبات مردم و نمایندگان و اعضای شورای اسلامی شهر در سراسر استان، زاینده‌رود است، البته اگر چه زاینده‌رود مهم‌ترین مسئله اصفهان است، اما تنها مسئله نیست و انتظار داریم دولت مردمی نگاهی جامع به تمام مسائل داشته باشد.

کد خبر 581918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.