در رویداد کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC ۲۰۲۲) چه گذشت؟

رویداد WWDC ۲۰۲۲ اپل نیز برگزار شد و کاربران به انتظاراتی که از این رویداد داشتند، رسیدند.

‌اپل هر ساله در این رویداد موفقیت‌های جدید خود را با کاربران خود به اشتراک می‌گذارد که امسال هم مانند سال‌های گذشته همه چیز به نفع اپل رقم خورد. در این مقاله با شما همراه هستیم تا یک بررسی کامل و جامع از تمام اتفاقات این رویداد داشته و نکات ناگفته آن را نیز بررسی کنیم. موبایل فیکس مرجع و نمایندگی رسمی تعمیرات موبایل اپل شما را به مرور اتفاقات این رویداد دعوت می‌کند.

WWDC چیست؟

قبل از هر چیزی برای کسانی که درباره رویداد WWDC نمی‌دانند، لازم است تا در چند نکته کوتاه شفاف سازی کنیم. WWDC مخفف Worldwide Developers Conference به معنی کنفرانس جهانی توسعه دهنده‌ها است که هر ساله در زمان مشخصی برای رونمایی از پیشرفت‌های نرم افزاری و تکنولوژی برگزار می‌شود. اپل نیز هر ساله در این رویداد تکنولوژی‌ها و نرم افزارهای به روز خود را رونمایی کرده و به سمع و نظر همه کاربران خود می‌رساند. این رویداد در سال ۲۰۲۲ از تاریخ ۱۶ خرداد آغاز و در تاریخ ۲۰ خرداد به پایان رسید. کنفرانس WWDC هر ساله بیش از ۲۰ میلیون بیننده دارد که البته در یکی دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا به صورت آنلاین امکان تماشای آن وجود داشته و امسال هم شرایطی مشابهی برای آن در نظر گرفته شد.

رونمایی از سیستم عامل جدید iOS

۱۶ یکی از اتفاقاتی که همه کاربران اپل در هر سال در کنفرانس WWDC منتظر آن هستند و تبدیل به یک عادت شده است، رونمایی از ورژن جدید سیستم عامل محبوب و دوست داشتنی iOS است که امسال نیز مطابق انتظار شاهد آن بودیم. با توجه به اینکه کاربران اپل بعد از نسخه‌های آیفون ۱۳ منتظر ورود به دنیای آیفون ۱۴ اپل هستند، از این رو انتظار می‌رفت که اپل خیلی زود از سیستم عامل جدید گوشی‌های آینده خود رونمایی کند. iOS ۱۶ را می‌توانید در نسخه‌های آیفون ۱۴ در اختیار داشته باشید.

اپل در این کنفرانس مهم‌ترین و اصلی ترین تغییرات iOS ۱۶ را نسبت به نسخه‌های قدیمی معرفی کرد. امکان شخصی سازی لاک اسکرین در این سیستم عامل اولین تغییری بود که کاربران آن را ملاحظه نمودند. با استفاده از این قابلیت کاربران می‌توانند ویجت های جذابی را روی صفحه قفل گوشی خود قرار داده و در کنار امنیت بالا با جذابیت‌های بیشتری از آن استفاده کنند. همچنین اپل در این سیستم عامل نحوه نمایش اعلان ها را نیز با یک API جدید تغییر داده است. از دیگر تغییرات و جذابیت‌های iOS ۱۶ هم می‌توان نکات زیر را عنوان کرد:

  • استفاده از یک ویژگی امنیتی جدید با عنوان Personal Safety برای توقف خیلی سریع اطلاعات در زمان اشتراک گذاری با دیگران. این قابلیت بیشتر برای کنترل اطلاعات به اشتراک گذاشته شده میان زوجین و رعایت بیشتر حریم خصوص آنها در نظر گرفته شده است. زوجینی که در حال جدا شدن از هم بوده و تمایل به دسترسی به اطلاعات یکدیگر ندارند، با این قابلیت خیلی سریع می‌توانند امکان مشاهده این اطلاعات توسط مخاطب خود را حذف نمایند.
  • اضافه شدن امکان مرور اطلاعات و اخبار ورزشی البته برای کاربران برخی از کشورها
  • به روز رسانی اپل مپ برای مسیر یابی هر چه بهتر در بسیاری از شهرهای جهان
  • ایجاد تغییرات گسترده در کیف پول اپل
  • اضافه شدن قابلیت‌های جدید به پیام رسان Messages
  • یکی از جذاب ترین تغییراتی که درباره این سیستم عامل می‌توان به آن اشاره کرد، اضافه شدن قابلیت تبدیل گفتار به متن است که با یک سیستم هوش مصنوعی قدرتمند مدیریت می‌شود. این نسخه نسبت به نسخه‌های قبلی با تغییرات بسیار زیادی همراه بوده است.
  • همچنین امکان کنترل فرزندان در نسخه iOS۱۶ به مراتب راحت تر از نسخه‌های قبلی خواهد بود.
  • همچنین نسخه اپلیکیشن فیتنس در این سیستم عامل در دسترس تمام کاربران قرار خواهد گرفت. حتی بدون نیاز به استفاده از اپل واچ نیز می‌توانید از این برنامه در موبایل جدید اپل استفاده کنید.

رونمایی از سیستم عامل iPadOS

۱۶ همچنین مطابق انتظار هر ساله اپل در کنفرانس WWDC از سیستم عامل جدید مورد استفاده در آیپد های این کمپانی نیز رونمایی کرد که شاهد تغییرات بسیار جذابی در آن نسبت به نسخه‌های قبلی هستیم. اپل اعلام کرد که در نسخه جدید آیپدهایی که در ادامه سال جاری منتظر خواهند شد، از سیستم عامل جدید استفاده می‌شود. البته احتمالاً شما هم مانند ما بیشتر از اینکه به دنبال رونمایی از iPadOS ۱۶ باشید، منتظر نشسته‌اید تا از آپید فوق مدرن اپل در سال ۲۰۲۲ رونمایی شود. از همین اکنون شایعات زیادی درباره امکانات و مشخصات آن در سایت‌های مختلف دیده می‌شود که البته در این بار در کنفرانس WWDC اشاره‌ای از سوی مقامات اپل نشد.

نسخه جدید CarPlay

یکی از نرم افزارهای فوق‌العاده ای که اپل از آن سخن به میان می‌آورد، CarPlay است. این برنامه برای امکان پخش برنامه‌ها و فایل‌های مختلف در سیستم صوتی و تصویری خودرو رونمایی شده و اپل مدعی است تا اواخر سال ۲۰۲۳ با همکاری با شرکت‌های خودروسازی مختلف امکان استفاده از تمام امکانات این سیستم را در دسترس کاربران قرار خواهد داد. با این حال هنوز هم امکان استفاده از آن در برخی از خودروها وجود دارد.

مک بوک ایر و مک بوک پرو تنها محصولات سخت افزاری اپل در WWDC

کنفرانس WWDC بیشتر برای رونمایی از نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها است اما با این حال اپل در این کنفرانس از دو محصول سخت افزاری خود نیز رونمایی کرد. البته در کنار این دو، اپل یک تراشه جدید (M۲) را نیز معرفی کرد که بیشتر استفاده تخصصی دارد. مک بوک ایر و مک بوک پرو ۱۳ اینچی با همین تراشه به عنوان پردازنده اصلی روانه بازار می‌شوند. رنگ‌های جذاب خاکستری کهکشانی، طلایی و آبی نیز برای این محصولات در نظر گرفته شده و قیمت حدودی آن نیز ۱۲۰۰ دلار در نظر گرفته شده است. به گواه کارشناسان مجموعه موبایل فیکس ایران این تراشه می‌تواند سرعت و رابط کاربری به مراتب بهتری را نسبت به نسخه‌های قبلی برای کاربر رقم بزند.

در رویداد کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC ۲۰۲۲) چه گذشت؟

سیستم عامل جدید MacOS Ventura رونمایی شد

نسخه جدید سیستم عامل MacOS نیز در این کنفرانس رونمایی شد. این سیستم عامل تغییرات قابل ملاحظه‌های را نسبت به نسخه قبلی در خود می بیند. محیط کاربری بسیار ساده‌تری برای آن در نظر گرفته شده و کاربر به راحتی می‌تواند از تمام ابزارهای تعریف شده در آن در یک دسترسی سریع استفاده کند.

رونمایی‌های دیگر اپل در WWDC

اپل در کنفرانس WWDC ۲۰۲۲ روزهای بسیار شلوغی را سپری کرد و از نرم افزارها و برنامه‌های بسیار زیادی رونمایی نمود. به جز مواردی که به تفسیر به آنها پرداختیم، شاهد رونمایی از موارد زیر هم توسط اپل بودیم:

  • سیستم عامل جدید اپل واچ موسوم به watchOS ۹
  • شارژر ۳۵ واتی
  • نسخه به روز رسانی شده اپلیکیشن workout
  • نسخه به روز شده اپلیکیشن Fitness هم برای اپل واچ و هم برای آیفون

با تشکر از مجموعه موبایل فیکس نمایندگی تعمیرات گوشی ایفون که در تدوین این مقاله برای معرفی هر چه بهتر محصولات و نرم افزارهای جدید اپل در کنفرانس WWDC 2022 ما را یاری کردند.

کد خبر 581803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.