ماه در وضعیت حضیض مداری قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه _بیست‌وپنجم خرداد_ ماه به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهارشنبه _بیست‌وپنجم خرداد_ ماه به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. در واقع ماه از فاصله ۳۵۷ هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد و در قطر زاویه‌ای ۳۳.۴۱ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. فاصله ماه از زمین یکسان نیست زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و مسیری بیضی شکل را در آسمان طی می‌کند.

بیشتر بخوانید: امشب ماه در حضیض مداری قرار می‌گیرد

وی افزود: فاصله ماه از زمین در چرخه ۲۹.۵ روزه‌اش ۱۴ درصد بین ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است همچنین روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، اما در عمل تشخیص این مسئله دشوار است زیرا فازهای ماه نیز همزمان تغییر می‌کنند. کوژماه ۱۶ روزه که از زمین "ماه کامل" دیده می‌شود در صورت فلکی قوس قرار دارد و ساعت ۲۰:۰۰ طلوع می‌کند و درصد روشنایی آن ۹۸ است.

ماه در اوج خورشیدی

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: یگانه قمر زمین در مدار گردش خود به دور خورشید به دورترین نقطه در فاصله 1.0157 AU از خورشید می‌رسد. این اتفاق تقریباً همزمان با ماه کامل رخ می‌دهد که خورشید و ماه در دوسمت مخالف زمین قرار می‌گیرند. در موقعیت اوج خورشیدی، فاصله زمین و خورشید 1.0157 AU است همچنین فاصله بین زمین و ماه نیز 0.0024 AU (۳۵۷ هزار کیلومتر) خواهد بود.

کد خبر 581750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.