هویت و انسجام اجتماعی در حاشیه شهرها به تاراج رفته است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه در حوزه حاشیه‌نشینی، انسجام اجتماعی و هویت به تاراج رفته است، گفت: در فرایند بازآفرینی شهری باید به حاشیه شهرها توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی زینی‌وند امروز _سه‌شنبه، بیست‌وچهارم خردادماه_ در آئین گشایش اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، اظهار کرد: ساختمان‌سازی معاصر هویت و حس تعلق به محلات را تقویت نکرده است، معماری امروز در مناطق کویری نمی‌تواند حس انسجام و هویت‌بخشی را به فرزندانمان به نمایش بگذارد.

وی افزود: امروز منظر و نمای شهری در محلات مختلف حس انسجام اجتماعی را تقویت نمی‌کند، در هر محله ساختمان‌ها کیفیت و نماهای گوناگونی دارد که حس تبعیض را تقویت می‌کند و در نتیجه آن نیز فرزندان در مواجهه با این ساختمان‌ها با تضاد اجتماعی مواجه خواهند شد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حوزه حاشیه‌نشینی، انسجام اجتماعی و هویت به تاراج رفته است و کودکانی که اجداد آنها در روستاها با زندگی عشایری و کشاورزی و با حس اعتماد به نفس و انسان‌دوستی رشد کرده‌اند و در حاشیه شهرها زندگی کرده‌اند، خود را فردی ضعیف می‌بینند.

وی ادامه داد: در فرایند بازآفرینی شهری باید به حاشیه شهرها توجه کنیم در حوزه معماری بومی، معماران تجربی پیش از این توانستند ساختمان‌هایی متناسب با اقلیم طراحی کنند، اما امروزه فضای غربت در نتیجه معماری حاکم شده است که منجر می‌شود فرزندان ما در آینده انسان‌های مؤثری در کشور نباشند.

عمر مفید ساختمان‌های فعلی کمتر از ۲۰ سال است

زینی‌وند با بیان اینکه امروزه به حضور و نظرات مردم در حوزه معماری و شهرسازی توجه نمی‌شود، تصریح کرد: باید حس مشارکت‌جویی و گفتمان رایج در حوزه معماری را گسترش دهیم؛ طراحی نماها نباید بلای جان مردم باشد و با آتش‌سوزی گسترده خطرآفرینی کند، ابتدا باید به ایمنی توجه داشت و همه این موارد باید در دانشگاه‌ها آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه خطای مهندسان طراح و ناظر جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد، زیرا شهر ایمن مرکب از ساختمان‌های ایمن است، گفت: در طراحی، اجرا و پایش، هم‌افزایی و هماهنگی بین مسئولان وجود ندارد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه نظام مهندسی، سازمان استاندارد و شهرداری با یکدیگر هماهنگ نیست و تصمیمات به صورت جزیره‌ای گرفته می‌شود، اضافه کرد: در صورتی می‌توانیم به ایمنی شهرها توجه کنیم که ساختمان‌ها برای یک سده طراحی شود، این در حالی است که عمر مفید ساختمان‌های فعلی کمتر از ۲۰ سال است که اگر اراده همگانی برای اصلاح و رفع مشکلات آن ایجاد نشود، نسل‌های آینده ما را نمی‌بخشند، لذا باید وقایع را مبدا تحول قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای دنیا مردم مستأجر هستند اما رها نمی‌شوند. شهرداری‌ها متولی ساخت منازل ایمن می‌شوند و نظام حاکمیتی تعیین کننده قیمت اجاره ساختمان‌ها است.

زینی‌وند گفت: زلزله بم بیش از آن که برای کشور ما مبدا تحول باشد، مبدا تحول و ایمن‌سازی در دنیا شد. آیا متروپل و پلاسکو نیز زمینه‌ای برای ایمن‌سازی خواهد شد؟ شناسایی ساختمان‌های ناایمن باید به سرعت انجام شود و اجازه ندهیم ساختمان‌های این چنینی در آینده به وجود آید.

وی با بیان اینکه شهرهای ناموزون حتی لاکچری‌نشین‌ها را نیز با تهدید مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: شهرها باید متعادل شود و حساسیت بر ایمنی ساختمان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مسئولان ناتوان جرئت مسئولیت گرفتن نداشته باشند و توجه مردم به آنها آن‌قدر زیاد باشد که مسئولان مجالی برای خطا نداشته و از نظارت مردم هراس داشته باشند.

کد خبر 581714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.