بورس قطعنامه شورای حکام را پیش‌خور کرده بود

یک فعال بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه دماسنج اقتصاد است، هرچه اقتصاد ما رونق بهتری داشته باشد با تاخیر خودش را در بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد.

حمیدرضا جیهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هرچه اقتصاد ما نسبت‌به آینده ذهنیت بهتری داشته باشد، طبیعتاً تأثیر آن با تأخیر در اقتصاد ظاهر می‌شود؛ بنابراین کسانی که قصد فعالیت در بازار بورس را دارند باید نگاهی میان‌مدت و بلندمدت به این بازار داشته باشند، نگاه کوتاه‌مدت مخصوص سفته‌بازانی است که هر روز در حال معامله هستند.

در بازار سرمایه آینده را معامله می‌کنیم

وی افزود: در بازار سرمایه، ما آینده را معامله می‌کنیم و کاری به گذشته و حال نداریم؛ در هفته گذشته که قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر شد، بازار این را پیش از این اتفاق، پیش‌خور کرده و واکنش‌های منفی خودش را نشان داده بود.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: در بازار سرمایه باید به همان میزان ریسکی که می‌پذیریم، بازدهی داشته باشیم. همان‌طورکه در بازار سپرده‌های بانکی هیچ ریسکی وجود ندارد و نسبت بازده به ریسک ۱۸ درصد است، میزان سود شخصی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کند به نسبت ریسک‌های که می‌پذیرد باید به نسبتی باشد که ماندن در بازار بورس منفعت داشته باشد.

جیهانی گفت: مدیریت سبد سهام از مهم‌ترین اقداماتی است که یک سرمایه گذار باید در زندگی اقتصادی خود انجام دهد؛ درواقع براساس نظریه ارزش در معرض ریسک، سرمایه‌گذار باید تلاش کند، ارزش دارایی‌هایش را از تکانه‌های تورمی حفظ کرده و از ریسک‌های آن دوری کند.

وی خاطرنشان کرد: یک سرمایه‌گذار برای مدیریت دارایی‌های خود باید به چند نکته توجه کند؛ اول موضوع استراتژی‌های معاملاتی و معامله‌گری است، یعنی شخص باید به سمتی برود که برای خود حد سود و ضرر مشخص کند تا از این طریق بتواند سرمایه را مدیریت کند و با حفظ ارزش دارایی‌های خود تورم را نیز پشت سر بگذارد. نکته دوم این است که در یک سبد سرمایه‌گذاری باید ما با مدل‌های مختلفی دارایی‌ها و بازار را تحلیل کنیم.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: باید به لحاظ مدل‌های اقتصادی، ارزیابی دقیق داشته باشیم و از خودمان بپرسیم که آیا بازار فعلی ارزش دارد یا خیر؟ مگرنه بازارهای مالی سهام معمولاً در نوسان هستند و در اکثر اوقات یا بالاتر از ارزش واقعی یا کمتر از میزان ارزش واقعی قرار دارند و کمتر پیش می‌آید که با ارزش واقعی معامله شوند.

کد خبر 581641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.