ثبت شهر تالابی ورزنه زمینه‌ساز حفظ زیست‌بوم منطقه

شهردار ورزنه گفت: ثبت شهر تالابی ورزنه در سطح بین‌المللی موجب حساسیت بیشتر شهروندان نسبت‌به شرایط تالاب گاوخونی شده و زمینه را برای مشارکت هرچه بیشتر آنان و حفظ زیست‌بوم این تالاب بین‌المللی فراهم می‌کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ثبت شهرهای تالابی کشور در فهرست جهانی اتفاق مثبتی در راستای ارتقای جایگاه تالاب‌ها در کشور است و می‌تواند گام‌های مؤثر دولت و مجلس برای حفظ تالاب‌ها را سرعت ببخشد؛ ثبت شهرهای تالابی در سطح بین‌المللی نقش مهمی در بسیج جوامع شهری و حفظ تالاب‌ها دارد.

وی افزود: پس از تأیید کمیته‌های فنی مرتبط با دبیرخانه کنوانسیون رامسر در ژنو، گواهی چهار ساله بین‌المللی برای شهرهای تالابی جهانی صادر می‌شود و تمدید آن بستگی به تداوم فعالیت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مدیران شهرهای تالابی برای بهره‌مندی خردمندانه از تالاب‌ها و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به این اکوسیستم‌ها دارد.

شهردار ورزنه با بیان اینکه پس از ارزیابی‌های متعدد، شهر ورزنه به عنوان یکی از شهرهای تالابی ایران ثبت شد، خاطرنشان کرد: ثبت شهر تالابی ورزنه در سطح بین‌المللی موجب حساسیت بیشتر شهروندان نسبت به شرایط تالاب گاوخونی شده است و زمینه را برای مشارکت هرچه بیشتر ساکنان به منظور حفظ زیست‌بوم این تالاب بین‌المللی فراهم می‌کند.

اخگر تصریح کرد: شهرداری نقش مؤثری در تدوین راهبردهای منطبق بر تعادل اکولوژیک در حوزه‌های دفع بهداشتی پسماند، بازیافت زباله، حفظ زیست‌بوم منطقه و توسعه مشارکت شهروندان در پایدارسازی محیط زیست تالاب و شهر دارد.

وی گفت: این کنوانسیون یک پیمان دو جانبه در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهایی است که تالاب برای شهر ورزنه ایجاد می‌کند. با مشارکت کلیه شهروندان و ساکنان منطقه و تصمیم‌سازی دولتمردان منطبق بر الگوی‌های محیط زیست شهری، آسیب‌های زیست‌محیطی منطقه کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 581466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.