اقدام آژانس خلاف عرف منطقی نهادهای بین‌المللی بود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام ماهیت سیاسی دارد نه فنی، گفت: اقدام آژانس تحت تاثیر آمریکایی‌ها کاملا خلاف عرف معقول و منطقی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار کرد: سازمان بین‌المللی انرژی اتمی یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد است که وظیفه اصلی آن خدمت‌رسانی به اعضا است.

وی ادامه داد: چندین سال است که آژانس با فشارهای مضاعف تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ تلاش می‌کند تا به نوعی فرامین آمریکایی‌ها و بعضی دیگر از کشورهای اروپایی را عملیاتی کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بارها به آژانس تذکر داده‌ایم که از وظایف ذاتی خود و حیطه اختیاراتی که دارد فراتر نرود، این در حالی است که طی سالیان گذشته بخشی از بازرسی‌های بی‌سابقه را برای کشور ما ایجاد کردند.

وی اضافه کرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت، همه بازرسی‌ها و دسترسی‌ها را امکان‌پذیر ساخت و عملاً ثابت کرد که به دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و فعالیت‌هایش در چارچوب تعهدات بین‌المللی صورت می‌گیرد.

مقتدایی گفت: اخیراً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازهم یک بازی خطرناک را آغاز کرد؛ از یک‌سو خطر آن این است که موضوعات مورد نظر قدرت‌های بزرگ و آنچه که آن‌ها در حالت عادی نتوانستند به آن دست یابند را تحت عنوان آژانس با فشار و زور غیرمنطقی به دست بیاورند.

مقتدایی خاطرنشان کرد: از این جهت کار آژانس بسیار خطرناک است، ما به آن‌ها هشدار داده‌ایم که زیربار فشارهای غیرقانونی نمی‌رویم و از آژانس هم توقع داریم که این روند و رفتارهای سیاسی که عملاً خارج از شأن بین‌المللی برای یک سازمان و نهاد جهانی است، خاتمه دهد.

وی اظهار کرد: پیش‌تر اعلام کردیم که اگر آژانس فراتر از اقدامات قانونی خود بر ایران فشار وارد کند و خواسته‌های قدرت‌های بزرگ را تحمیل کند و بازیچه دست دولت‌های زورگو قرار گیرد اقدامات متقابل انجام خواهیم داد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملی خود عمل می‌کند و مجلس شورای اسلامی هم قانون اقدام راهبردی برای لغو کامل تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به‌گونه‌ای تصویب کرده است که بتوانیم بالاترین حد دستیابی به منافع ملی را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام ماهیت سیاسی دارد نه فنی، افزود: بنابراین اقدام آژانس تحت تأثیر آمریکایی‌ها و چند قدرت اروپایی کاملاً رفتار سیاسی وخلاف عرف معقول و منطقی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بود و آن‌ها باید به سرعت به این روند خاتمه دهند.

کد خبر 581444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.