۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳
نائین چشم‌انتظار نگاه مسئولان

شهر نائین یکی از کهن‌ترین شهرهای استان اصفهان است که به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی، جایگاه والایی دارد و توسعه روزافزون این شهر نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر نائین به دلیل قرار گرفتن در منطقه دشت کویر دارای آب و هوای خشک است. این اقلیم بر نحوه ساخت بناهای شهر اثر گذاشته و معماری فاخری را در قلب فلات مرکزی ایران به عرصه نمایش گذاشته است. وجود آثار تاریخی و بافت‌های با ارزش به قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال شاهدی بر این مدعا است.

مدیریت شهری نائین قصد دارد به منظور بهبود وضعیت فضاهای تاریخی، بافت‌های باارزش شهر و جذب گردشگر اقداماتی انجام دهد. با توجه به موقعیت ویژه این شهر در سطح کشور، بهبود وضعیت فضاهای شهری و احیای بافت‌های تاریخی نیازمند نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری به این شهر میراثی و تاریخی است. در گفت‌وگو با «حسن شفیعی» شهردار نائین مطالبات و پیگیری‌هایی را که در این زمینه انجام داده است جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

موانع پیش‌روی شهرداری برای احیای بافت‌های تاریخی چیست؟

شهر نائین یکی از کهن‌ترین شهرهای استان است که به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی جایگاه بسیار بالایی دارد و نگاه ویژه به این شهر میراثی و تاریخی، ضروری به نظر می‌رسد. یکی از معضلات پیش روی شهرداری نائین احیا، بهسازی و بازسازی بافت تاریخی و بافت فرسوده شهر است. آسفالت نامناسب محله‌های تاریخی تردد شهروندان را با مشکل مواجه کرده است، از طرفی اعتبارات احیای بافت تاریخی ناچیز است و پاسخ‌گوی مشکلات نیست.

آثار تاریخی مهم شهر نائین کدام است؟

ازمجموع مساحت ۱۱۰۰ هکتاری شهر نائین ۱۰ درصد آن بافت تاریخی است که بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. قلعه محمدیه، آسیاب ریگاره، بازار تاریخی و مسجد جامع نائین که نگاه شهرداری به این اماکن تاریخی توسعه محوری و گردشگری است. بازار شهر تاریخی نائین در دهه‌های گذشته محل کسب و پیشه بوده است، اما به دلیل نبود اعتبار برای مرمت و بازسازی این عمارت تاریخی از رونق اقتصادی افتاده و در حال مخروبه شدن و ویرانی است.

بیش از ۱۳۰ خانه تاریخی در شهر نائین وجود دارد که به ثبت ملی نیز رسیده است؛ لازم است برای بازآفرینی، اعتبار تخصیص داده شود که در صورت بی‌توجهی خالی از سکنه شده و از بین می‌رود. در چند سال اخیر شهرداری برای حفظ این بناها طرح‌های تشویقی گذاشته بود و لازم است حمایت‌ها ادامه پیدا کند.

برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی انجام شده است؟

با وجود گردشگرپذیر بودن شهر نائین برای بازسازی و استفاده اقتصادی از اماکن تاریخی به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا ضمن احیا، برای سرمایه‌گذاران نیز کسب درآمد داشته باشیم.

شهرداری از منبع پساب فاضلاب استفاده می‌کند؟

با توجه به خشکسالی‌ها و کم‌آبی در شهر نائین، لازم است از پساب فاضلاب شهری که هدر می‌رود استفاده شود تا ضمن تصفیه آب و آبیاری فضای سبز شهری، مراکز گردشگری نیز افزایش پیدا کند؛ در این راستا نیازمند صدور مجوز از سوی آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای هستیم. از پساب فاضلاب شهری برای فضای سبز برون‌شهری و پیرامونی استفاده می‌کنیم. اگر همراهی لازم با شهرداری انجام شود به منظور جلوگیری از باد و طوفان‌های شهر کمربند حفاظتی در اطراف شهر نائین ایجاد می‌کنیم.

اقدامات شهرداری در حوزه بازآفرینی شهری چیست؟

در طرح بازآفرینی شهری ۱۸ مورد طرح در بافت تاریخی تعریف شده است. در بازآفرینی شهری شهرداری حامی دستگاه‌هایی است که در این حوزه ورود پیدا کنند و برای ۱۸ طرح مدنظر در بازآفرینی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار درخواست داشته‌ایم؛ در صورت تخصیص، شهرداری نیز مبلغی تخصیص می‌دهد. در صدور پروانه برای بازسازی بافت تاریخی ۷۰ درصد بخشیدگی گذاشته‌ایم که سه سال است سهم بخشودگی شهرداری از طریق دستگاه‌های ذیربط واریز نشده و طلبکار هستیم.

سال جاری میزان قیر تخصیص یافته کفاف استفاده در محلات بافت تاریخی شهر را ندارد. تخصیص اعتبار برای احیای بافت‌های تاریخی شهر، قیر رایگان برای آسفالت محله‌های بافت تاریخی و تخصیص پساب فاضلاب شهر برای آبیاری فضای سبز شهری و احداث کمربندهای حفاظتی در اطراف شهر از جمله مطالبات شهرداری از رئیس‌جمهور است.

کد خبر 581411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.