وزیری که به اسارت بعثی‌ها در آمد

تنها ۴۰ روز از حضورش در وزرات نفت می‌گذشت که به اسارت بعثی‌ها در آمد؛ وزیر جوان کابینه شهید محمدعلی رجایی که بیست‌ودوم خردادماه سال ۱۳۲۹ در محله خانی‌آباد تهران پا به این دنیا گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهید محمدجواد تندگویان، بیست‌ودوم خرداد سال ۱۳۲۹ در محله خانی‌آباد جنوب تهران به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل دانشکده نفت آبادان را برگزید و پس از فارغ‌التحصیلی و دوره آموزشی نظام وظیفه در پالایشگاه نفت تهران مشغول به کار شد.

شرکت در فعالیت‌های سیاسی منجر به دستگیری او توسط ساواک و اخراجش از پالایشگاه نفت تهران شد. وی سال ۱۳۵۷ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از مرکز مطالعات مدیریت ایران دریافت کرد و پس از پیروزی انقلاب به وزارت نفت دعوت شد.

نمایندگی وزیر نفت در مناطق جنوبی ایران و مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از فعالیت‌های تندگویان تا نخست‌وزیری محمدعلی رجایی است. محمدعلی رجایی، نخست‌وزیر وقت، در مهر سال ۱۳۵۹ او را به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی کرد.

محمدجواد تندگویان، نهم آبان‌ماه ۱۳۵۹ در حالی که مشغول بازدید از پالایشگاه نفت آبادان در جنوب کشور بود، در جاده ماهشهر آبادان به همراه معاونش و چند مهندس شرکت نفت به اسارت نیروهای ارتش رژیم بعث صدام درآمدند و به زندان‌های اسیران ایرانی در عراق منتقل شدند.

برخی اسیران شهادت داده‌اند که او تا مدت‌ها زنده بوده و حتی از شکست حصر آبادان (مهرماه ۱۳۶۰) و آزادسازی خرمشهر (خردادماه ۱۳۶۱) آگاهی یافته بود، اما از چگونگی وضعیت اسارت و نحوه شهادت او در اردوگاه‌های اسرا اطلاعات دقیقی در دست نیست.

سرانجام بیست‌ونهم آذرماه ۱۳۷۰ پس از پایان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران و تبادل اسرا و شهدا میان دو طرف، پیکر محمدجواد تندگویان، وزیر نفت کابینه شهید رجایی که بر اثر شکنجه جان سپرده بود، به میهن بازگردانده و به خاک سپرده شد.

درباره شهید تندگویان کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده است که می‌توان به «زندگی‌نامه وزرا»، «آزادگان در بند»، «زخم‌یاد اسارت»، «صنوبرهای سرخ»، «یاس در قفس» و «حکایت آن مرد غریب» اشاره کرد.

کد خبر 581285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.