صالحی: مدیریت آب به دور از فرصت‌سوزی و شعار انجام شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه این روزها درباره سفر رئیس جمهور به دیار زاینده‌رود زیاد صحبت می‌شود و باید تنها به یک نکته بپردازم که در اظهارات اخیر رئیس جمهور در پاسخ به نظرات غیرکارشناسی و غیرسازنده برخی مسئولان مطرح شد، گفت: لازم است توزیع آب بر اساس طرح جامع با عدالت انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه، بیست‌دوم خردادماه- در چهل‌وپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: امیدواریم نور امام رئوف بر دل‌ها و تفکرهای تار عنکبوت گرفته بتابد تا بدانند خاک پاشیدن به خورشید از سر عقل نیست.

وی با اشاره به لزوم توجه به صنایع دستی و اهمیت رفع مشکلات این حوزه، ادامه داد: حضور گردشگران از نقاط مختلف جهان در اصفهان و تعلق عناوینی همچون شهر خلاق و صنایع دستی از سوی یونسکو به این شهر، نتیجه تلاش هنرمندانی است که طی چند سده با خلق هزاران اثر تاریخی و هنری اصفهان را به این جایگاه ویژه رسانده‌اند و امروز میراث‌دار این سرمایه‌ها باید قدردان این افتخار باشند، همچنین مسئولان ذی‌ربط باید اقدامات لازم را در حوزه صنایع دستی انجام دهند تا آیندگان نیز از ما به نیکی یاد کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر رشته هنری که در اصفهان به فراموشی سپرده شود، بخشی از هویت این سرزمین را با خود به زیر خاک می‌برد و بر اساس آنچه اعلام شده است، تعدادی از رشته‌های صنایع دستی کمتر از انگشتان یک دست هنرمند دارد.

صالحی تصریح کرد: وقتی صحبت از تمدن اسلامی و شهر اسلامی می‌کنیم، پررنگ‌ترین نمود آن در فرهنگ تداعی می‌شود و پررنگ‌ترین نمود فرهنگ را باید در هنر جست‌وجو کرد، زیرا هنر ذوق و قریحه‌ای است که از ذهن هنرمند تراوش و از دستانش خارج می‌شود تا مخاطب را با هنر و فرهنگ همراه کند.

وی با تاکید بر اینکه "هانتینگتون" دانشمند آمریکایی سال‌ها قبل در نظریه برخورد تمدن‌ها، رقیب اصلی تمدن غرب را نه حکومت‌های پرجمعیت شرق، بلکه تمدن اسلامی عنوان کرده است، افزود: با در نظر گرفتن این پیش فرض، آنچه که می‌تواند برترین‌ها را در این رقابت تمدنی ارائه کند، موضوعاتی است که غرب در آن‌ها حرفی برای گفتن ندارد، قطعاً صنایع دستی و هنر دست هنرمندانی که طی قرن‌ها تکامل یافته و گاهی طول عمری بیش از وجود برخی کشورها دارد، یکی از این حوزه‌ها است.

ضرورت حفظ سرمایه‌های فرهنگی برای نسل‌های آینده

صالحی با بیان اینکه در این دوران تمدن غرب با پویانمایی و داستان‌های مصور و روایت‌های نرم رسانه‌ای با مخاطب قرار دادن کودکان حتی پیش از آغاز سن مدرسه، فرهنگ خویش را به خورد جوامع می‌دهد و از تمام ابزارها، از زبان و کتاب گرفته تا سازمان‌های بین‌المللی در این جنگ تمام عیار ادراکی و شناختی فروگذار نمی‌کند، ادامه داد: امروز عصر قصه‌ها است و ملت‌ها با قهرمانان و افتخارات قهرمانانه در این قصه‌ها روزشان را شب می‌کنند، هنرهایی همچون میناکاری، قلم‌زنی، معرق‌کاری، ملیله‌دوزی، خاتم‌کاری، تنها یک رَسته هنری نیست، بلکه می‌تواند روح و روایت ایرانی‌-اسلامی که در خود دارد را به مخاطب داخلی و خارجی منتقل کند، البته این حوزه هویت‌ساز نیز است و هویت اصیل موجود را حفظ خواهد کرد و دژ مستحکمی برای مقابله با جنگ ترکیبی و حفظ سرمایه‌هایمان برای نسل‌های آینده است.

وی گفت: در اقتصاد مفهومی داریم تحت عنوان مزیت رقابتی؛ توضیح ساده آن یعنی اگر می‌خواهید در رقابت با سایر افراد جلوتر باشید، تحقیق کنید در چه بخشی توانمندی بیشتری دارید که سایر رقبا ندارند و اگر به دنبال رشد اقتصادی استان و کشور هستیم باید به دنبال مزیت‌های رقابتی‌مان باشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: محصولات فولادی که در حال حاضر ۵۲ درصد محصولات صادراتی استان است را ده‌ها کشور دیگر در دنیا تولید می‌کنند، اما هنرِ دست هنرمندان ما در دنیا منحصر به فرد است ولی حتی اسمش در رتبه‌های صادراتی نیست.

صالحی اضافه کرد: اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای مردمی است، یعنی علاوه بر مزیت، گاهی انحصار در بازار محصولات را نیز در دستمان داریم، اما جای تأسف دارد که گاهی به اسم توسعه در تله جهانی‌سازی می‌افتیم؛ جهانی‌سازی که می‌خواهد مزیت رقابتی کشورهای در حال توسعه را به جای علم و فناوری، دستاوردهای نوین و صنایع خلاق، منابع طبیعی و نفت را به عنوان مزیت رقابتی کشورهای غیر پیشرفته معرفی کند تا یکسان‌سازی بازار مصرف برای کمپانی‌های اقتصادی بین‌المللی فراهم شود و زمینه‌های رقابت فعال و فزاینده در رسته‌های اقتصادی مؤثر از بین برود و دهکده جهانی به بازار مصرف جهانی انحصاری با انبوهی از کشورهای دنباله‌رو و نه پیشرو تبدیل شود.

وی با بیان اینکه جلوه دیگر جهانی‌سازی جایی است که برای ذائقه‌سازی سازه‌های بتنی جایگزین هویت محلات می‌شود، کافی شاپ‌ها جای سفره‌خانه‌های سنتی را می‌گیرد، موسیقی بی‌هویت وارداتی به جای نای و نی و نوای سنتور به گوش می‌رسد و کالاهای جعلی وارداتی به جای صنایع دستی راهی خانه عروس و دامادها می‌شود، گفت: لازم است با نگاه ویژه به چنین مزیت‌های رقابتی با این فضای تحمیلی برای عقب‌ماندگی کشور و بی‌توجهی به ظرفیت‌ها مقابله کرد تا بتوانیم افق‌های جدیدی برای شهر و کشور بگشاییم.

حمایت مدیریت شهری از اقداماتی که منجر به تقویت صنایع دستی می‌شود

صالحی افزود: در کنار بحث صادرات، کاربرد صنایع دستی به عنوان کالایی لوکس در جامعه، نیاز به بازنگری دارد، چرا به جای ظروف چینی و بلور از مینا و خاتم استفاده نشود؟ چرا به جای هنرهای نامانوس، تابلوهای معرق زینت‌بخش خانه‌ها نباشد؟،به عنوان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان که وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را در این کلان‌شهر هنرخیز بر عهده دارم از هر اقدامی که منجر به تقویت صنایع دستی و هنرمندان این حوزه شود، حمایت می‌کنیم.

وی گفت: آنچه امروز و در هفته پیش رو رخ می‌دهد بخشی از حمایتی است که با برنامه‌ریزی همکارانم در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری با همکاری سایر بخش‌ها و یک همگرایی بین دستگاهی شکل گرفته و لازم است یکی از اولویت‌های مدیریت شهری اصفهان، کمک به حفظ و تقویت صنایع دستی اصفهان باشد.

صالحی تصریح کرد: از هر چه بگذریم باید شهادت داد که این هنر و تمدن از سال‌ها قبل در کنار یک رود زاینده به وجود آمده است، رودی که بدون آن نه فرهنگی بود و نه تمدنی که اصفهان پایتخت آن باشد، نه جهانی بود و نه بهشتی ثانی که اصفهان نصف جهان و اردیبهشتش مثال‌زدنی باشد.

توزیع آب بر اساس طرح جامع با عدالت و عقلانیت انجام شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه این روزها درباره سفر رئیس جمهور به دیار زاینده‌رود زیاد صحبت می‌شود و می‌خواهیم تنها به یک نکته بپردازم که در اظهارات اخیر رئیس جمهور در پاسخ به نظرات غیرکارشناسی و غیرسازنده برخی مسئولان مطرح شد، گفت: لازم است توزیع آب بر اساس طرح جامع با عدالت و عقلانیت انجام شود.

وی خطاب به رئیس جمهور، گفت: شما مرد عدالت هستید و عقلانیت و جامع‌نگری جزئی از منش شما است، مردم استان اصفهان و ایران منتظر هستند تا به دور از شعار و فرصت‌سوزی این عدالت و عقلانیت را در مدیریت منابع آب کشور و فلات مرکزی شاهد باشند، خواسته حدود پنج میلیون اصفهانی نیز محور اصلی این گفتمان آبی در دولت مردمی است و منتظر هستند تا در سفر پیش رو بیشتر از حرف، شاهد عمل باشند و شما نه برای تفرج و نگاه لوکس به زاینده رود، بلکه برای نجات این هویت و تمدن عظیم و اعتبار بین‌المللی ایران تلاش کنید.

صالحی گفت: مردم شهیدپرور اصفهان همچون گذشته که پیشتاز در بزنگاه‌ها و نقاط عطف انقلاب بوده‌اند، موتور توسعه و پیشرفت کشور را سریع‌تر از گذشته به جریان خواهند انداخت و حلال مسائل خود خواهند بود.

کد خبر 581239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.