مزایای اقتصاد چرخشی صنعت ساختمان برای شهرها

برای رشد اقتصادی جهان با سرعت فعلی به منابع زیست‌محیطی چندین سیاره مانند زمین تا سال ۲۰۵۰ نیازمندیم؛ تغییر به یک اقتصاد چرخشی می‌تواند رشد جهان را از مصرف جدا و در ساختمان و شهرها علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر، تولید ضایعات و انتشار کربن را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقتصاد جهانی در حال رشد است و توأم با افزایش جمعیت، شهرنشینی و بهبود استانداردهای زندگی به رقم بی‌سابقه ۹۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ می‌رسد؛ اما هم‌اکنون جهان با این چالش روبه‌رو است که چگونه این شتاب به‌گونه‌ای حفظ شود که برای همه مردم و کره زمین سودمند باشد. با نگاهی به مقدار مصرف امروز و با حفظ نرخ رشد تا سال ۲۰۵۰، کشورهایی نظیر ایالات متحده به منابع زیست‌محیطی برابر با پنج سیاره و آلمان به سه سیاره نیاز دارند. اما خبر خوب این است که یک راه‌حل در دسترس است؛ می‌توان با تغییر از اقتصاد خطی «برداشت، ساخت، هدررفت» به اقتصاد چرخشی «کاهش، استفاده مجدد، بازیافت»، رشد جهانی خود را از مصرف منابع زمین جدا کنیم.

مزایای اقتصاد چرخشی صنعت ساختمان برای شهرها

فرصت شغلی در عصر حاضر

ایجاد یک اقتصاد چرخشی فرصت شغلی زمان ما است؛ این امر باعث تقویت اقتصادهای محلی به صورت فراگیر اجتماعی می‌شود و مشاغل بسیار بیشتری نسبت به رویکرد خطی سنتی برای مصرف ایجاد می‌کند. در این بین، اقتصاد تعمیرات و لیزینگ مشاغل بیشتری ایجاد می‌کند. افزایش چرخش، اهرمی کارآمد برای کمک به جامعه برای رسیدن به کربن صفر خالص است و با تطبیق بیشتر اقتصاد با محدودیت‌های زمین، چرخه نیز کاملاً «طبیعت-مثبت» است.

ساختمان خط مقدم است

بعضی از هیجان‌انگیزترین فرصت‌ها برای اقتصاد چرخشی در بخش ساختمان است؛ بازیافت گسترده مصالح ساختمانی همراه با طراحی هوشمند می‌تواند انتشار دی‌اکسیدکربن تولید شده توسط ساختمان‌ها را تا بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد.

مزایای اقتصاد چرخشی صنعت ساختمان برای شهرها

چرخشی بودن برای مشاغل ساختمانی نیز خوب است. گذار به اقتصاد چرخشی، مشاغل جدیدی را از بازیافت و تعمیرات تا کارهای دیجیتالی و نوآورانه ایجاد می‌کند.

شرکت Holcim (یک شرکت چند ملیتی تولیدکننده مصالح ساختمانی)، اصول «کاهش، استفاده مجدد، بازیافت» را در قلب مدل کسب‌وکار خود قرار داده و ساخت‌وساز چرخشی را پیش برده است. برای کاهش ردپای ساختمان‌ها، مجموعه راه‌حل‌های ایجاد ساختمان سبز پیوسته بهبود می‌یابد، از جمله استفاده از بتن سبز که در طیف تراز کم‌کربن قرار می‌گیرد و با مصرف آن ۳۰ تا صددرصد کمتر از استاندارد کربن منتشر می‌شود. در جایی که شرایط اجازه می‌دهد، بتن سبز مصالح بازیافتی ساختمان و تخریب را تلفیق می‌کند.

شرکت مذکور در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۴ میلیون تن مصالح را بازیافت کرده و هدف‌گذاری آن‌ها دو برابر کردن این میزان به ۱۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ و همچنین تبدیل ۱۰ میلیون تن ضایعات ساختمانی و تخریب (CDW) به محصولات جدید است. هم‌اکنون سیمانی (به نام تجاری Susteno) تولید شده که به عنوان اولین سیمان ساخته شده با ۲۰ درصد مصالح بازیافت شده از مصالح ساختمانی و تخریب شناخته می‌شود. از صنعت بام‎سازی نیز اگر مثالی زده شود، به طور متوسط در بام‌های مسکونی ساخته شده توسط شرکت از ۳۲۰۰ کیسه پلاستیکی بازیافتی و پنج تایر لاستیکی بازیافتی استفاده می‌کند.

مزایای اقتصاد چرخشی صنعت ساختمان برای شهرها

سیستم بام‌سازی و عایق‌بندی‌های حرارتی و رطوبتی پیشرفته، برای ترویج استفاده مجدد، بهره‌وری انرژی ساختمان‌ها را ارتقا و طول عمر ساختمان را افزایش می‌دهند. سامانه‌های هوشمندی مانند (Airium) یک عایق معدنی با فناوری فوم مخصوص نیز به عایق کردن ساختمان جهت ایجاد سقف‌های خنک، سبز و عایق کمک می‌کنند.

با ادامه این مسیر برای ایجاد یک اقتصاد چرخشی، جهان بیش از پیش به چشم‌انداز برای ساخت‌وساز یعنی ساخت مصالح جدید از مصالح قدیمی یا مواد بازیافتی نزدیک‌تر خواهد شد.

شهرها در مرکزیت اقتصاد چرخشی قرار می‌گیرند

با رشد سریع شهرنشینی جهان، شهرها در مرکز این تغییر از اقتصاد خطی «برداشت، ساخت، مصرف» به اقتصاد چرخشی «کاهش، استفاده مجدد، بازیافت» خواهند بود.

برای مثال در شهر سیاتل تقریباً ۶۰ درصد زباله‌های جامد شهری بازیافت یا کمپوست می‌شوند و قصد دارند این آمار را تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۷۰ درصد برسانند. در مثالی دیگر، هتل آی‌تی‌سی ماریا (ITC Maurya) در دهلی، دارای گواهی LEED با رتبه پلاتین است؛ این هتل ۹۹ درصد زباله‌های جامد خود را بازیافت می‌کند و ۳۰ درصد مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را از منابع محلی تأمین می‌کند.

وقتی صحبت از ساخت‌وساز می‌شود، شهرهایی مانند زوریخ پتانسیل عظیم این بخش را نشان می‌دهند. مقامات محلی اجازه استفاده از سیمان ساخته‌شده با ۲۰ درصد مصالح بازیافتی از ساختمان و تخریب را صادر کردند.

مزایای اقتصاد چرخشی صنعت ساختمان برای شهرها

با نمونه‌های بی‌شماری دیگر که در سرتاسر جهان وجود دارد، باید متوجه شویم که نوآورانه‌ترین شهرهای چرخشی در سراسر جهان برای تسریع این تغییر چه می‌کنند. شرکت Holcim با رسانه بلومبرگ برای ایجاد "بارومتر (Barometer) شهرهای چرخشی" همکاری کرده تا در جریان چگونگی هدایت شهرها برای آینده‌ای پایدار به سمت زندگی چرخشی قرار گیرند. با پوشش ۲۵ شهر که نماینده همه مناطق جهان هستند، امید است این بینش الهام‌بخش شهرهای دیگر باشد تا برای تغییر اقدام کنند. از شهرداران، برنامه‌ریزان، معماران و مهندسان دعوت شده است تا «Barometer» را بررسی کنند تا ببینند چگونه می‌توانند به ایجاد یک اقتصاد چرخشی‌تر کمک کنند.

باید در نظر داشت که صحبت راجع به اقتصاد چرخشی باید با مطالبه و تبیین آن و تطبیق استانداردها برای تبدیل اقتصاد چرخشی به یک جریان اصلی، هرچه سریع‌تر به واقعیت تبدیل شود.

کد خبر 581199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.