پذیرش ۳۱۹ کودک کار در اصفهان/تهیه بانک اطلاعاتی کودکان کار با دستگاه اسکن عنبیه

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته ۳۱۹ کودک کار در مراکز بهزیستی استان پذیرش شدند، گفت: با توجه به اجرای برنامه اقدام و عمل و خرید دستگاه اسکن عنبیه برای مراکز بهزیستی، تهیه بانک اطلاعاتی کودکان کار در حال پیگیری است.

عبدالرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت روز جهانی کودکان کار اظهار کرد: مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی به محلی اطلاق می‌شود که طبق وظایف قانونی محوله، کودکان خیابانی را پذیرش و نگهداری موقت آنان را حداکثر تا ۲۰ روز برعهده خواهد داشت.

این مرکز از طریق ارائه خدماتی نظیر مددکار اجتماعی، معاینات بالینی، روان‌پزشکی و روان‌شناسی و حمایت‌های اجتماعی از کودک یا نوجوان و خانواده، نسبت به فراهم آوردن هر چه سریع‌تر زمینه‌های توانمندسازی آنان اقدام می‌کند و فرآیند توانمندسازی کودک و خانواده وی را از طریق ارائه خدمات تخصصی و حمایتی به انجام می‌رساند.

وی افزود: مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده باهدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور کار کودکان در خیابان با تأکید بر رویکرد توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی کودکان خیابانی به‌صورت روزانه ارائه خدمت می‌کند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در راستای تکمیل این فعالیت‌ها، بهزیستی استان اصفهان با اجرای «برنامه اقدام و عمل» و حمایت‌های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی با رویکرد دوستدار کودک، تدوین سیاست‌ها و اقدام‌های حوزه کودک در خانواده را مورد توجه قرار داده است و از طریق شناخت صحیح نیازها و حقوق کودک برای ایجاد عدالت، بهبود شرایط زندگی کودکان و احقاق حقوق آن‌ها تلاش می‌کند.

کودک «خیابانی» با کودک «کار و خیابان» فرق دارد

وی با بیان اینکه کودک «خیابانی» با کودک «کار و خیابان» فرق دارد، گفت: کودک خیابان فرد کمتر از ۱۸ سال است که به‌صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می‌برد، اعم از کودکی که هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه خود می‌داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده یا چنین ارتباطی وجود ندارد.

اسماعیلی ادامه داد: اما کودک کار و خیابان، کودکی است که برای ادامه زندگی خود، خانواده یا کمک به امرار معاش آن مشغول فعالیت در ازای دریافت مزد بوده که این فعالیت منجر به صدمه و اختلال در فرآیند رشد همه‌جانبه، آموزش یا سلامت کلی وی می‌شود و شامل کودکان خیابانی، کودکان کار در خیابان و کودکان کار در محیط‌های صنعتی، خدماتی است.

وی اضافه کرد: زباله‌گردی کودکان طبق مقاوله‌نامه ۱۸۲ سازمان جهانی کار، یکی از اشکال بسیار پرخطر، کار کودک به شمار می‌رود؛ مجلس شورای اسلامی در آبان ماه ۱۳۸۰ این مقاوله‌نامه را پذیرفته و دولت را متعهد به مقابله با بدترین اشکال کار کودک کرده است، با این‌وجود در جامعه هر روز شاهد حضور بیشتر کودکان زباله‌گرد هستیم.

آمار دقیقی از کودکان زباله‌گرد در استان اصفهان موجود نیست

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: اگرچه بنا به دلایلی مانند فعالیت پنهانی گاراژها و گودهای زباله‌گردی، آمار دقیق و به‌روزی از تعداد زباله‌گردها در دسترس نیست و محیط ناسالم و ناایمن در کنار شرایط دشوار کار، سلامت جسمی و فرآیند رشد کودکان زباله‌گرد را به‌شدت در مخاطره قرار می‌دهد، همچنین محرومیت از تحصیل و ممانعت از کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی لازم، بزرگسالی کودکان زباله‌گرد را تهدید و دستخوش آسیب می‌سازد.

وی اظهار کرد: اداره کل بهزیستی استان اصفهان با دارا بودن دو مرکز کودکان کار و خیابانی به‌صورت یک مرکز نگهداری کودکان کار و خیابانی (شبانه‌روزی) و یک مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده‌سرای مهر دوستان سپهر به‌صورت روزانه و غیردولتی فعالیت می‌کند. این دو مرکز در سال گذشته ۳۱۹ کودک پذیرش کرده‌اند ولی تاکنون آمار دقیقی از کودکان کار و خیابانی در استان اصفهان موجود نیست.

اجرای برنامه اقدام و عمل و خرید دستگاه اسکن عنبیه برای مراکز بهزیستی

اسماعیلی افزود: با توجه به اجرای برنامه اقدام و عمل و خرید دستگاه اسکن عنبیه برای مراکز بهزیستی، تهیه بانک اطلاعاتی کودکان کار در حال پیگیری است؛ همچنین در رابطه با لیدرهای کودکان کار و خیابانی و بهره‌کشی از آنان این مهم توسط نیروی انتظامی استان اصفهان پیگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: مداخلات اورژانس اجتماعی مربوط به موارد حاد کودک‌آزاری، همسرآزاری و دختران فراری است و اگر شهروندان کودک کار را در استان اصفهان مشاهده کردند که امنیت جانی او درخطر است به خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اطلاع دهند و اورژانس اجتماعی موظف است به قید فوریت در محل حاضر شود.

کد خبر 581184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.