۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
سرعت؛ چالش اصلی سفر در زمان

طبق مباحث فیزیک نسبیت اگر شخصی بتواند از سرعت نور تجاوز کند، زمان برای او به عقب بازمی‌گردد؛ اما مشکل اصلی در این نظریه این است که سرعت نور در فیزیک کنونی دست‌نیافتنی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفر در زمان در ایده به‌معنای حرکت بین لحظه‌های مختلف زمانی است و در آن امکان ارسال اشیا به زمان گذشته و آینده نیز وجود دارد. نظریه سفر در زمان برای نخستین‌بار در قرن نوزدهم میلادی طی داستان‌های علمی-تخیلی مورد توجه قرار گرفت، اما تاکنون ایده سفر در زمان از نظر قوانین فیزیک به صورت کامل تأیید نشده است.

برای بررسی بیشتر این ایده و شناخت چالش‌های اصلی آن با عرفان تمنده، کارشناس‌ارشد فیزیک پلاسما گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سفر در زمان چیست؟

سفر در زمان یکی از ایده‌ها و نظریات علم فیزیک است که طبق آن می‌توان در لحظه‌های مختلف زمانی جابه‌جا شد. در نظریه سفر در زمان، جابه‌جایی یا تغییر زمانی که رخ می‌دهد کاملاً مشابه جابه‌جایی در مکان‌های مختلف است با این تفاوت که در این جابه‌جایی متغیر زمان است و به طور مثال از زمان T1 به زمان T2 سفر می‌کنیم.

نظریه سفر در زمان چگونه شکل گرفت؟

ایده سفر در زمان از قرن نوزدهم میلادی مطرح شد. در این قرن داستان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی بسیاری پیرامون سفر در زمان ساخته شد که همین مسائل باعث ایجاد نظریه‌های مختلف درمورد این ایده و شکل‌گیری نظریه سفر در زمان شد؛ اما مشکل اساسی به‌دست آوردن درک و مفهومی صحیح درباره سفر در زمان است.

برای سفر در زمان چه شرایطی لازم است؟

نخستین مبحثی که در ایده سفر در زمان و امکان‌پذیری آن مطرح است، نحوه اتفاق افتادن سفر در زمان است. طبق مباحث فیزیک نسبیت به خصوص نظریه نسبیت عام، اگر سرعت مسافر بیش از سرعت نور شود زمان برای آن به عقب باز می‌گردد و در صورتی که سرعت حرکت مسافر برابر با سرعت نور باشد، زمان برای آن ثابت می‌ماند؛ بنابراین حتی اگر با سرعتی نزدیک به نور هم حرکت کنیم، زمان باید کندتر بگذرد، اما مشکل و نکته اصلی در نظریه مذکور این است که در فیزیک جهان کنونی سرعت نور بیشترین حد برای سرعت اجسام است.

آیا بشر توانسته به سرعت نور نزدیک شود؟

خیر؛ بیشترین سرعتی که در حال حاضر بشر توانسته به آن دست پیدا کند سرعتی است که در برخی از شتاب‌دهنده‌های بزرگ دنیا به فوتون یا ذرات زیر اتمی منتقل می‌شود که این سرعت‌ها نیز در مقیاس چند دهم تا چند صدم سرعت نور است؛ بنابراین تا کنون بشر نتوانسته است به حد نسبیتی نور دست‌یابد و همین مسئله موجب کاهش احتمال رخ‌دادن سفر در زمان می‌شود.

چه مشکلاتی پیش‌روی ایده سفر در زمان است؟

در بررسی نظریه سفر در زمان دو پارادوکس مشاهده می‌شود که تحت عنوان پارادوکس دوقلوها و پدربزرگ شناخته شده است. این دو پارادوکس، نظریه‌هایی درمورد سفر در زمان ارائه می‌کند که سبب ایجاد تناقض می‌شود. طبق پارادوکس دوقلوها، اگر یکی از دوقلوها را در یک نقطه با مختصات مکانی ثابت نگه‌داریم و دوقلوی دیگر را با سرعتی نزدیک به نور حرکت دهیم، هنگامی که این دو به یکدیگر می‌رسند، سنشان تغییر می‌کند. طبق پارادوکس پدربزرگ نیز اگر سفر در زمان وجود داشته‌باشد، فرد می‌تواند به گذشته برود و پدربزرگ خود را به قتل برساند که نتایج این مسئله تناقضاتی به همراه دارد.

نظر دانشمندان در رابطه با سفر در زمان چیست؟

طبق نظریه‌ای که پیرامون سفر در زمان مطرح شده و تحت عنوان نظریه اصل هم‌اکنون شناخت می‌شود، اگر امکان سفر در زمان یا احتمال دست‌یابی به آن وجود دارد، باید تا به امروز کسی از آینده یا گذشته مشاهده می‌شد که به کمک سفر در زمان توانسته از زمانی به زمان ما سفر و خود را به عنوان مسافر زمان معرفی کند؛ بنابراین به دلیل اینکه تاکنون مسافر زمانی دیده نشده و وجود آن‌ها نیز به اثبات نرسیده، این نظریه رد می‌شود.

آیا با استفاده از کرم‌چاله سفر در زمان ممکن است؟

احتمالاً تاکنون کرم‌چاله در بین مردم شناخته شده است. کرم‌چاله یک تونل فضایی است که بین زمان و مکان ایجاد می‌شود و می‌تواند یک جسم را در لحظه از مکانی به مکان دیگر جابه‌جا کند. دانشمندان معتقدند که اگر بتوانیم کرم‌چاله‌ای پیدا کنیم با استفاده از آن می‌توان سفر در زمان را تجربه کرد؛ البته تمام این موارد مبتنی بر فرضیاتی است که تاکنون از نظر علم اثبات نشده است، اما بیشتر نظریه‌ها به‌خصوص نظریه نسبیت عام باعث شده است که مبحث سفر در زمان مورد توجه قرار بگیرد.

ارتباط جهان‌های موازی با سفر در زمان در چیست؟

یکی از نظریه‌هایی که در فیزیک مطرح شده، جهان‌های موازی است؛ با توجه به اینکه در جهان‌های موازی از حدود فیزیکی که نسبیت و کوانتوم ایجاد کرده است، می‌توانیم عبور کنیم و عملاً آن‌ها را نادیده بگیریم، این احتمال در بین دانشمندان وجود دارد که اگر جهان‌های موازی وجود داشته‌باشد به دلیل اینکه در بین آن‌ها حدود نسبیتی وجود ندارد، می‌توانیم از سرعت نور گذر کنیم و در زمان نیز سفر کنیم.

با توجه به مسائل و نظریه‌هایی که پیرامون سفر در زمان مطرح شده، آیا این سفر امکان‌پذیر است؟

ایده سفر در زمان به طور کامل قابل تأیید یا رد کردن نیست، زیرا تا کنون اطلاعات کافی در مورد آن به‌دست نیامده است؛ درواقع برای وجود سفر در زمان دلیل قانع کننده‌ای وجود ندارد و به همین دلیل اکثراً از نظر علمی آن را رد می‌کنند، اما نظریه‌های بسیار بزرگی نیز در رابطه با این ایده وجود دارد که باعث شده دانشمندان به امکان سفر در زمان نیز شک کنند.

کد خبر 581155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.