۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۴
آیا ایران از NPT خارج می شود؟

در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی در جلسه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقامات کشورمان ضمن تأکید بر «واکنش متناسب، مؤثر و فوری ایران» اعلام کردند که «گام‌های عملی متقابل برمی‌داریم.» با این ‌حال به نظر می‌رسد در این وهله و در قبال اقدامات خصمانه نظام سلطه، چاره کار خروج از NPT باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده بود شامگاه چهارشنبه با ۳۰ رأی موافق، دو رأی مخالف روسیه و چین و سه رأی ممتنع لیبی، هند و پاکستان به تصویب رسید.

ساعاتی قبل از تصویب قطعنامه، تهران در بیانیه‌ای از خاموش کردن تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی (دوربین‌های پروتکل الحاقی و برجامی) خبر داده بود و بهروز کمالوندی نیز اعلام کرد این اقدامات در روزهای آینده ادامه دارد.

پس از تصویب قطعنامه اقدامات دیگر ایران در واکنش به این اقدام خصمانه شدت گرفت و بر اساس اعلام منابع آگاه در سازمان انرژی اتمی، ظرف جمعه و شنبه بقیه ۲۷ دوربین فراپادمانی به همراه برخی تجهیزات نظارتی نیز خاموش می‌شوند. همچنین گازدهی به برخی سانتریفیوژهای IR1 و سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 و افزایش سرعت تولید انواع سانتریفیوژها و قطعات مورد نیاز ایران در این حوزه از دیگر اقدامات کشورمان در پاسخ به قطعنامه آژانس است.

اما تصویب این قطعنامه و اقدامات واکنشی ایران به آن تنش میان کشورمان و وین را افزایش داده و بسیاری نگران وضعیت مذاکرات هسته‌ای و توافقی هستند که قرار بود سه ماه قبل نهایی شود اما تصمیم نگرفتن آمریکا و پافشاری این کشور بر حفظ تحریم‌های ترامپ این موضوع را تاکنون به عقب انداخته است.

به نظر می‌رسد قطعنامه اخیر شورای حکام علیه جمهوری اسلامی، تصمیم ایران را برای خروج و به تعلیق درآوردن اجرای داوطلبانه برخی اقدامات ذیل NPT سرعت می‌دهد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام گفته بود: در شورای حکام علیه ایران قطعنامه وضع می‌کنند این در حالی است که به نام خدا به نام مردم ما یک قدم از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد؛ چرا که تاکنون هرچند تعداد قطعنامه که صادر شده است مؤثر واقع نشده و راه به جایی نبرده است.

وی خطاب به کشورهای غربی تصریح کرده بود: تصور کردید با تحریم ما متوقف می‌شویم اما ما متوقف نمی‌شویم و کشور متوقف نمی‌شود و کشور در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و گردشگری پیشرفت می‌کند؛ چرا که هرگز سفره مردم و اقتصاد کشور را منتظر به اخم و لبخند بیگانگان نخواهیم گذاشت.

همچنین میخائیل اولیانوف رئیس هیئت روسیه در توییتی در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام نوشت: حالا متوجه شدید که چرا روسیه به قطعنامه احمقانه غرب در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران رأی منفی داد؟ متأسفانه همتایان غربی ما نشان دادند که درک مناسبی از موقعیتی که در آن قرار داریم، ندارند.

وی با انتقاد مجدد از قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این قطعنامه را احمقانه خواند و تصریح کرد که طرف‌های غربی درک مناسبی از موقعیت ندارند.

قطعنامه شورای حکام اقدامی سیاسی کارانه است

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار می‌کند: با توجه به رفت‌وآمدهای رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و بیانیه‌هایی که صادر و تعهدات اخلاقی مبنی بر بسته شدن پرونده ایران داده بود از شورای حکام و آژانس انتظار نمی‌رفت که علیه ایران قطعنامه صادر کند.

وی ادامه می‌دهد: ایران همواره به عنوان یک عضو رسمی آژانس بیشترین نظارت‌ها، رفت‌وآمدها و همکاری‌ها را روی تأسیسات آن دارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: با توجه به سفر چند روز قبل گروسی به اسرائیل و دیدار و مذاکره با مقامات رژیم صهیونیستی آن هم رژیم نامشروعی که عضو NPT نیست، طبیعتاً این اقدامات نشان دهنده اقدام سیاسی‌کارانه توسط آژانس است و غربی‌ها از آژانس استفاده ابزاری می‌کنند تا در درجه اول اعتبار آژانس را مخدوش کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه عملکرد دبیرکل آژانس اعتبار این آژانس را مخدوش کرده است و این بزرگترین خسارت است، اضافه می‌کند: طبیعتاً غربی‌ها این اقدام را انجام می‌دهند که بر جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند تا امتیاز بگیرند.

عباس زاده یادآور می‌شود: این در حالی است که شرایط در جمهوری اسلامی ایران متفاوت است، جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان به غربی‌ها امتیاز نمی‌دهد؛ از این‌رو از اقدام دولت در پاسخ به این قطعنامه حمایت می‌کنیم. محدودیت‌های ایجاد شده و دستوراتی که به آژانس داده شده و نیز محدود کردن دسترسی‌های فراپادمانی اقدام شایسته‌ای است.

وی اظهار می‌کند: به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارم باید با این قطعنامه جدی‌تر برخورد شود، ما می‌توانیم عضویتمان در NPT را به حالت تعلیق دربیاوریم و دسترسی‌های آژانس را به صورت کامل مسدود کنیم به ویژه دسترسی‌ها فراپادمانی را به صورت کامل محدود کنیم همچنین محدودیت‌هایی جدی برای رفت‌وآمد این دبیرکل که متأسفانه به تعهدات خود عمل نکرده و به نوعی ابزار غربی‌ها شده است، ایجاد کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: متن قطعنامه الزام‌آور نیست و تقریباً خنثی است و با این قطعنامه تنها سعی داشتند بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کنند.

وی اضافه می‌کند: آن‌ها در نهایت قصد دارند با این گونه اقدامات بر اقتصاد و سپس مردم ایران فشار وارد کنند، از این‌رو ما از اقدام دولت در مقابله با این قطعنامه حمایت می‌کنیم و درخواست ما از دولت این است که با تمام ظرفیت تلاش کند که این گونه اقدامات غربی‌ها کوچک‌ترین تأثیری بر اقتصاد ایران نداشته باشد و کمترین فشار بر مردم وارد نشود.

باید از NPT خارج شویم

علی حدادی، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار می‌کند: براساس اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی و حفظ منافع ملی کشور اقدام آژانس حرکت سیاسی و نه فنی بوده است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین این اقدام براساس اسناد دروغی بوده که رژیم صهیونیستی و منافقان علیه ملت ایران در اختیار آژانس قرار دادند.

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: باید گفت ما از مواضع اصلی خود که حفظ منافع ملی است به هیچ‌وجه کوتاه نخواهیم آمد و مطمئناً مواضع محکمی خواهیم داشت که در اقدام راهبردی مصوبه قانون و مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کردیم.

وی ادامه می‌دهد: سازمان انرژی هسته‌ای در خصوص تعلیق دوربین‌های فراپادمانی اقدام کرده است اما در مجلس نیز تصمیم جدی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

حدادی می‌گوید: موضوع پادمان بحث داوطلبانه‌ای بود که کشور ایران به آن ورود کرد. ما همه این مباحث را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد و ضمن رعایت و حفظ حقوق هسته‌ای از مواضع خود چشم‌پوشی نخواهیم کرد، از این‌رو اقدام اخیر آژانس نشان از این دارد که تا به امروز نگاه سیاسی داشتند.

وی خاطرنشان می‌کند: ما در نظام جمهوری اسلامی ایران مواضع محکم و استوار داریم و از حق قانونی و ملت ایران کوتاه نخواهیم آمد.

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند معتقدم باید از NPT خارج شویم.

کد خبر 581137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.