اجرای مرحله تکمیلی طرح محله‌محوری در حصه/ برنامه ویژه شهرداری برای صحرای سودان

در دهه‌های گذشته رشد فزاینده ابعاد شهرنشینی و شکل‌گیری مقیاس‌های جدید رشد شهری در کشور باعث شده است شهر و شهرسازی، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با چالش‌های نوین مواجه شود، لذا با توجه به گستردگی ابعاد و تغییر در ماهیت مسائل شهری و پیچیدگی آنها، جامع‌نگری و توجه به ابعاد آن امری اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه مدیران شهری در شهرهای مختلف کشور بیش از هر زمان دیگری لازم است به سطوح پایین و ابعاد ملموس زندگی شهری توجه داشته باشند و برنامه‌ریزی خود را از خردترین واحد یعنی محله‌های شهر آغاز کنند تا شهروندان عدالت در برخورداری از امکانات را در زندگی روزمره خود شاهد باشند.

محله‌محوری مبتنی بر نقش مشارکتی مردم و اجتماعات محلی است و با مشخصه‌هایی همچون مشارکتی بودن، رویکرد فرایندی به برنامه‌ریزی، افزایش کنترل مردم بر معیشت و زندگی روزمره و ارائه طرح‌ها و برنامه‌هایی که ارتباط و وابستگی بیشتری با نیازها و شرایط محیطی و اجتماعی محلی دارد، به‌عنوان الگوی مطلوب در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری تلقی می‌شود و باید برنامه‌ریزان و مدیران شهری نیز آن را یک ضرورت بدانند.

بر اساس بررسی‌ها و طبقه‌بندی‌های انجام شده، در تمام مناطق شهر اصفهان محله‌های برخوردار و کم‌برخوردار وجود دارد، لذا سیاست مدیریت شهری این است که سال آینده در هر منطقه حداقل دو محله بر اساس دسته‌بندی انتخاب شود، از این‌رو در ۵۸ محله طرح ارتقای کیفی محله‌ها و سند بازآفرینی اجرا خواهد شد.

پروژه‌های محله‌محوری شامل اجرای طرح‌هایی همچون رفع گلوگاه‌ها، بهسازی مادی‌ها، احداث بوستان و مراکز فرهنگی، توسعه کارگاه‌ها و اجرای پروژه‌هایی متناسب با محور گردشگری اصفهان است؛ در واقع رویکرد محله‌محوری این است که در سطح محله‌ها خدمات مورد نیاز شهروندان از جمله فضای سبز، مراکز فرهنگی، مذهبی، تفریحی و مراکز توان‌افزایی را فراهم کند.

یکی از مناطقی که پروژه‌های محله‌محوری خود را زودتر از سایر مناطق شروع کرد، منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با ۱۹۳۸ هکتار وسعت و ۱۲ محله است که باید نگاه ویژه‌ای معطوف آن شود زیرا دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه است.

جهت آگاهی هر چه بیشتر از پروژه‌های محله‌محور در منطقه ۱۴ و دیگر اقدامات و برنامه‌های این منطقه، گفت‌وگویی را با محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

طرح محله‌محوری برای کدامیک از محله‌های منطقه ۱۴ اجرایی شد؟

سال گذشته مرحله نخست اجرای طرح محله‌محوری را برای دو محله "حصه" و "جلوان" آغاز کردیم که فاز تکمیلی آن امسال اجرایی خواهد شد؛ در سال جاری نیز این طرح برای دو محله "ارزنان" و "دارک" که در یک پهنه قرار گرفته است، در راستای زیست‌پذیری و ارتقای آن عملیاتی خواهد شد، لذا این امر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. در همین زمینه اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به افزایش هزینه‌های شهری برای ایجاد تحول در این محله‌ها کافی نیست و نیاز به اعتبار دو برابری داریم.

یکی از دغدغه‌های اصلی ما در محله‌های ارزنان و دارک بازگشایی گلوگاه مفتح است، زیرا وجود ۱۰ پلاک مسکونی باعث بن‌بست و مسدود شدن این دو محله شده است، اما اعتباری بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان برای آزادسازی آن نیاز داریم.

همچنین برای تملک و احداث یک پارک در بافت محروم ارزنان نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در این حالت دیگر بودجه‌ای برای پیاده‌روسازی خیابان دستغیب، زیباسازی دارک و ارزنان، نورپردازی، رفع مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی و فضای بی‌دفاع شهری محله‌های مورد نظر باقی نمی‌ماند.

موضوع قابل تأمل این است که در این محله‌ها حجم محرومیت بالا و درد بلندتر از فریاد است، اگر بخواهیم ساکنان این محله‌ها حس کنند که در مدیریت شهری دیده شده‌اند و مورد توجه قرار گرفته‌اند، با تخصیص بودجه ۳۵ میلیارد تومانی اتفاقی رخ نخواهد داد و تنها می‌توان بخشی از زخم این محله‌ها را التیام بخشید.

به منظور پیرایش شهری و احداث تفرجگاه و فضای سبز در این محله‌ها نیاز به افزایش دو برابری اعتبارات هستیم که امیدواریم شهردار اصفهان با توجه به طرح این مسائل، نسبت به دو برابر شدن اعتبارات محله‌محوری این منطقه موافقت کند.

چه اقداماتی برای رفع محرومیت پهنه صحرای باتان و سودان انجام شده است؟

برای پهنه صحرای سودان طرح ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، در صدد احداث فضای سبز ۴.۵ هکتاری در این پهنه هستیم که در صورت تحقق یکی از ابرپروژه‌های دوره چهارساله مدیریت شهری ششم خواهد بود، زیرا از یک‌سو این فضای سبز تفرجگاهی به‌دلیل دارا بودن موقعیت سوق‌الجیشی، سه محله پرتراکم منطقه را از بن‌بست خارج می‌کند و از سوی دیگر در کنارگذر بزرگراه شهید اردستانی در مجاورت خیابان بی‌بی مریم اتفاقات ویژه‌ای رقم خواهد خورد.

اجرای مرحله تکمیلی طرح محله‌محوری در حصه/ برنامه ویژه شهرداری برای صحرای سودان

برای تملک عرصه فضای سبز ۴.۵ هکتاری نیاز به اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان داریم که در صورت تخصیص اعتبار به‌صورت یک‌جا، طرح از هم اکنون وارد فاز اجرایی خواهد شد، اما اگر بر اساس روال عادی توافق انجام شود، این پروژه بیش از چهار سال به طول می‌انجامد، لذا امیدواریم شهرداری مرکزی همکاری لازم را برای تزریق اعتبار داشته باشد.

در صورت موافقت دستگاه قضائی با اجرای ماده ۸ قانون شهرداری جهت اجرای فضای سبز در عرصه ۴.۵ هکتاری صحرای سودان، باغ غدیر کوچکی در منطقه ۱۴ مانند باغ غدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان شکل می‌گیرد، سرانه فضای سبز شهروندان تغییر می‌کند و شاهد نشاط اجتماعی و افزایش رضایت‌مندی شهروندان در سه محله سودان، حصه و ارزنان خواهیم بود.

در محدوده پهنه صحرای سودان، خیابان "عمان سامانی" وجود دارد که در ردیف پرتراکم‌ترین خیابان‌های اصفهان قرار گرفته است، در این خیابان به دلیل جمعیت بالا دیواری بین منازل شهروندان وجود ندارد و به نوعی درها به یکدیگر چسبیده است.

احداث فضای سبز ۴.۵ هکتاری از میدان لاله تا کوچه ۱۶ متری یکی از اتفاقات ویژه در دوره چهار ساله مدیریت شهری ششم خواهد بود و با این اتفاق شاهد ارزش افزوده فوق‌العاده برای ساکنان و تحقق مدنیت شهری در یک بافت فرسوده خواهیم بود. معتقدم باید حق مردم را به بهترین صورت و در لوای مدیریت شهری ادا کرد.

بخشی از زمین‌های پهنه صحرای باتان نیز وقفی است، لذا در این ارتباط جلساتی با حضور مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه برگزار شده و زمین‌های مورد نظر جانمایی شده است، همچنین جلسات متعددی با مالکان خرد و کلان زمین‌ها برگزار و توافقاتی انجام شده است تا در سال جاری گذرگاه‌هایی در این محدوده بر اساس طرح تفصیلی شهر احداث شود.

تعیین تکلیف جاده جوان به کجا رسید؟

یکی از مطالبات اصلی مردم این منطقه، ساماندهی خیابان عاشق اصفهانی شرقی است، این محدوده همچون حرف «T» به چند بخش تقسیم می‌شود؛ حدفاصل میدان جوان تا سه‌راه ولی‌عصر(عج) معروف به خیابان عاشق اصفهانی شرقی است، از سه‌راه ولی‌عصر تا مجتمع‌های جلوان یک خیابان دیگر است و از سه‌راه ولی‌عصر (عج) تا اتوبان نیز ادامه مسیر است.

با توجه به مشکلات این مسیر و اینکه هفته‌ای یک تصادف در این محور اتفاق می‌افتد، در مذاکراتی با معاون عمرانی استانداری، مدیرکل دفتر فنی و معاون شهرسازی و معاون امور اجتماعی استانداری اصفهان مقرر شد نگاه ویژه برای رفع مشکلات این جاده در دستور کار قرار گیرد.

در کمیسیون کمیته کار و کمیته فنی مصوب شد که از جاده عاشق اصفهانی شرقی با عرض ۳۶ متر و از سه‌راه ولی‌عصر (عج) تا جاده جلوان با عرض ۲۴ متر باشد که نهایی شدن این موضوع نیازمند تصویب در کمیسیون ماده ۵ است و مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارد.

کد خبر 581087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.